De gick vidare till Årets Turismpris

  • publicerad

Årets Turismpris delas ut av Smålands Turism till företag, organisationer eller föreningar som genom föredömliga insatser i nytänkande, internationalisering, kvalitet och hållbarhet i företagandet, har bidragit till att utveckla besöksnäringen i Jönköpings län.

Syftet med priset är att belöna insatser, både när det gäller nya djärva satsningar, och långvarigt, framgångsrikt arbete och lönsamhet.

Vinnaren av ”Årets turismpris” i länet blir Smålands Turisms kandidat till ”Stora Turismpriset” i Sverige. Detta pris delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, med Tillväxtverket som huvudman, och alla kandidater tilldelas 10.000 kronor var.

Motiveringarna till varför Filmbyn, Vandalorum och Småland Resorts nominerades:

Filmbyn Småland

Med den lilla ortens kulturhistoria som utgångspunkt har Filmbyn Småland blivit en populär och spektakulär turistmagnet, som redan vid öppningen 2017 var en exportmogen produkt. Turistmålet attraherar både unga och gamla, och är ett tydligt exempel på uppskattad landsbygdsutveckling. Filmbyn Småland värnar om samarbetet med andra Astrid Lindgren-produkter, vilket stärker destinationen och bidrar till att skapa en önskvärd, tydlig paketering. Attraktionen är en kaxig uppstickare som redan efter första säsongen kan mäta sig med många väletablerade verksamheter.

Filmbyn

Vandalorum

Besökarantalet har ökat med 17%, och fortsätter ständigt att utvecklas. Förra året blev verksamheten skuldfri och satsningen för påbyggnad och utveckling fortsätter. Under året invigdes en ny lada på 450 kvadratmeter, med två nya utställningshallar. Vandalorums restaurang Syltan nominerades också till Årets Kulturrestaurang. Vandalorum behärskar konsten att förena lokalt engagemang med internationellt tänk och högsta kvalité, på allt från utställningar till arkitektur och mat.

Vandalorum

Småland Resorts

I 20 år har nio helt fristående och privatägda konkurrenter samarbetat på ett föredömligt sätt. Det unika samarbetet har utvecklat och öppnat upp konferensmarknaden i Jönköpings Län, så väl nationellt som internationellt. De nio herrgårdarna utvecklar sig själva och varandra i hög- och lågkonjunktur. Idag står nätverket som en självklar dragare på den småländska kartan, vad gäller ekonomi och turism inom både affärs- och privatresandet. De skapar konstruktiva resultat både individuellt och för deras gemensamma långsiktighet. Småland Resorts satsar stort på gemensam marknadsföring, produktutveckling och kompetensutveckling i form av utbildning och utbyte – allt från snabbspår för kockar till internationell marknadsföring. Småland Resort visar att långsiktigt och platsbundet samarbete fungerar.

Småland Resorts

vill du veta mer?

  • relaterat

De utländska turisterna saknades under sommaren 2020

Trots att många svenskar semestrat i Sverige under sommaren har tappet av de utländska besökarna inneburit stora förändringar för besöksnäringen.

Stark efterfrågan på sverigeresor från tyska turister

Efter en sommar med starkt begränsat utlandsresande är tyskarnas längtan efter att få resa utomlands starkare än någonsin. Både flyg- och bussbranschen har påverkats av pandemin, något som förväntas gynna Sverige framåt.

High Chaparral drog snabbt mot pandemin

Med hjälp av noga förberedelser och kreativ personal har High Chaparral lyckats hålla parken öppen sommaren 2020. Sheriff, och tillika VD, Mathias Bergendahl berättar om arbetet som krävts. De har inte vunnit kriget mot Covid-19, men de gick segrande ur vårens och sommarens många tuffa dueller.

Svensk Handel lanserar "Välkommen in! Din handling gör skillnad"

Svensk Handel lanserar ”Välkommen in! Din handling gör skillnad” – en kampanj med syfte att bidra till en trygg och framtidssäkrad handel. Kampanjen tar upp vilket ansvar handeln tar och vad handlare kan göra för att förebygga smittspridning. Målet är att anställda och kunder ska känna sig trygga.

Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Inspireras av goda exempel i coronatider

På den här sidan vill vi lyfta kommunikationsexempel som besöksnäringsföretag har gjort för att hantera den tuffa situationen kring Corona. Och även bra initiativ för att stötta.