De gick vidare till Årets Turismpris

  • publicerad

Årets Turismpris delas ut av Smålands Turism till företag, organisationer eller föreningar som genom föredömliga insatser i nytänkande, internationalisering, kvalitet och hållbarhet i företagandet, har bidragit till att utveckla besöksnäringen i Jönköpings län.

Syftet med priset är att belöna insatser, både när det gäller nya djärva satsningar, och långvarigt, framgångsrikt arbete och lönsamhet.

Vinnaren av ”Årets turismpris” i länet blir Smålands Turisms kandidat till ”Stora Turismpriset” i Sverige. Detta pris delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, med Tillväxtverket som huvudman, och alla kandidater tilldelas 10.000 kronor var.

Motiveringarna till varför Filmbyn, Vandalorum och Småland Resorts nominerades:

Filmbyn Småland

Med den lilla ortens kulturhistoria som utgångspunkt har Filmbyn Småland blivit en populär och spektakulär turistmagnet, som redan vid öppningen 2017 var en exportmogen produkt. Turistmålet attraherar både unga och gamla, och är ett tydligt exempel på uppskattad landsbygdsutveckling. Filmbyn Småland värnar om samarbetet med andra Astrid Lindgren-produkter, vilket stärker destinationen och bidrar till att skapa en önskvärd, tydlig paketering. Attraktionen är en kaxig uppstickare som redan efter första säsongen kan mäta sig med många väletablerade verksamheter.

Filmbyn

Vandalorum

Besökarantalet har ökat med 17%, och fortsätter ständigt att utvecklas. Förra året blev verksamheten skuldfri och satsningen för påbyggnad och utveckling fortsätter. Under året invigdes en ny lada på 450 kvadratmeter, med två nya utställningshallar. Vandalorums restaurang Syltan nominerades också till Årets Kulturrestaurang. Vandalorum behärskar konsten att förena lokalt engagemang med internationellt tänk och högsta kvalité, på allt från utställningar till arkitektur och mat.

Vandalorum

Småland Resorts

I 20 år har nio helt fristående och privatägda konkurrenter samarbetat på ett föredömligt sätt. Det unika samarbetet har utvecklat och öppnat upp konferensmarknaden i Jönköpings Län, så väl nationellt som internationellt. De nio herrgårdarna utvecklar sig själva och varandra i hög- och lågkonjunktur. Idag står nätverket som en självklar dragare på den småländska kartan, vad gäller ekonomi och turism inom både affärs- och privatresandet. De skapar konstruktiva resultat både individuellt och för deras gemensamma långsiktighet. Småland Resorts satsar stort på gemensam marknadsföring, produktutveckling och kompetensutveckling i form av utbildning och utbyte – allt från snabbspår för kockar till internationell marknadsföring. Småland Resort visar att långsiktigt och platsbundet samarbete fungerar.

Småland Resorts

vill du veta mer?

  • relaterat

En tysk säsong på framfart

Efter inspirerande och givande dagar på ITB-mässan kan vi konstatera att den tyska turistens intresse för Sverige blomstrar. Trenderna håller i sig, och efterfrågan på svenska upplevelser ökar – vi seglar i medvind.

Nytänk gav lyckat resultat i sverigekampanj

Kvinna med cykel på brygga vid vatten
För årets sverigekampanj valde vi att satsa på att nå våra målgrupper på ett nytt sätt och på en ny plattform – nämligen TikTok. Att vara första region i Sverige att satsa på en strategi på TikTok visade sig vara ett bra beslut!

Här är de nominerade till Årets Turismpris 2022!

Äntligen får vi presentera kandidaterna till Årets Turismpris 2022. Stort grattis till de tre finalisterna som alla har gjort avtryck och bidragit till att utveckla besöksnäringen i Jönköpings län.

Grännas polkagrisar och unik cykelupplevelse lyfts i kampanj på TripAdvisor

Nu pågår en Sverigekampanj på Tripadvisor - en av världens största reseplattformar. I samverkan med Visit Sweden och andra regioner presenterar vi Sveriges utbud inom natur, mat, kultur och design för utländska turister. Från vårt län lyfter vi Grännas kända polkagrisar och Cykla i Filmlandskapet.

Utveckla naturnära måltidsupplevelser

matlagning i naturen
Intresset för och längtan efter vacker och unik natur, hållbarhet samt naturlig, hälsosam mat och dryck, tycks stadigt öka. Resenärer söker efter naturnära måltidsupplevelser och i Visit Swedens en timmes långa föreläsning får du inspiration för att möta deras efterfrågan.

Småland matchar tyskarnas resedröm även efter pandemin

Branschens trender är entydiga: tyskarna längtar efter att få resa men förväntar sig större flexibilitet, trygghet och säkerhet än tidigare. Det framgick på ITB, världens största fack- och konsumentmässa för turism, som i år var helt digital.