Designprogrammet Norge

  • publicerad

Svensk design är en trendig upplevelse och inte minst småländsk sådan. I Jönköpings län finns mängder av tillverkare och designers, och vi ingår i ett designprogram som syftar till att främja den småländska designen som reseanledning.

Målgruppen som attraheras av konst och design kallas Dessies, och föredrar en resa där nyfikenhet stillas och sinnen öppnas. Bilden av Sverige är positiv, men kunskapen är begränsad.

Mål och syfte

  • Att öka antalet internationella besökare till det kreativa Sverige för designupplevelser.
  • Att öka kännedomen om och stärka varumärket Sverige och svensk design internationellt.
  • Att öka exporten av svensk design och designtjänster.

Pressbesök

Designprogrammet har för Jönköpings län inneburit ett pressbesök, där turen gick till bland annat Uppgrenna Naturhus, Bruno Mathsson, Husqvarna Museum, Källemo, Slottsvillan, Vox Hotel och Vandalorum.

vill du veta mer?

  • relaterat

De utländska turisterna saknades under sommaren 2020

Trots att många svenskar semestrat i Sverige under sommaren har tappet av de utländska besökarna inneburit stora förändringar för besöksnäringen.

Stark efterfrågan på sverigeresor från tyska turister

Efter en sommar med starkt begränsat utlandsresande är tyskarnas längtan efter att få resa utomlands starkare än någonsin. Både flyg- och bussbranschen har påverkats av pandemin, något som förväntas gynna Sverige framåt.

High Chaparral drog snabbt mot pandemin

Med hjälp av noga förberedelser och kreativ personal har High Chaparral lyckats hålla parken öppen sommaren 2020. Sheriff, och tillika VD, Mathias Bergendahl berättar om arbetet som krävts. De har inte vunnit kriget mot Covid-19, men de gick segrande ur vårens och sommarens många tuffa dueller.

Svensk Handel lanserar "Välkommen in! Din handling gör skillnad"

Svensk Handel lanserar ”Välkommen in! Din handling gör skillnad” – en kampanj med syfte att bidra till en trygg och framtidssäkrad handel. Kampanjen tar upp vilket ansvar handeln tar och vad handlare kan göra för att förebygga smittspridning. Målet är att anställda och kunder ska känna sig trygga.

Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Inspireras av goda exempel i coronatider

På den här sidan vill vi lyfta kommunikationsexempel som besöksnäringsföretag har gjort för att hantera den tuffa situationen kring Corona. Och även bra initiativ för att stötta.