Destinationens digitala roll

  • publicerad

Chrille Petersson liknade den digitala kundresan vid en serpentinväg i Alperna under sin föreläsning på Smålandsdagen, snirklande, brant och med tvära svängar. Han skickade med några tips på vägen hur man som destination på bästa sätt möter kunden under resans gång.

Från första sök till bokning av ett boende eller en upplevelse tar det i snitt 36 dagar och under tiden besöks 45 olika digitala plattformar. Det tyder på att resor är en komplex process där kunden vill jämföra olika platser, priser, utbud med mera för att vara säker på att hitta det perfekta resmålet. Att resa är ofta en stor investering, i både engagemang, tid och pengar och då vill man veta att det blir bra.

Detta kan destinationen göra för att fånga upp potentiella besökare
• Awareness, skapa räckvidd för att nå ut med sitt erbjudande
• Information, ha relevant information på destinationens webbsida om det kunden är intresserad av
• Conversion, alltså bokningen, ska vara enkel och tydlig
• Retention, att få tillbaka gästen. Det är enklare (och billigare) att locka tillbaka gästen till en destination igen. Håll kontakt via e-postutskick där ni berättar om vad som är nytt hos er och vad som händer.

Lokala ambassadörer
Kan man få invånarna att själva bli ambassadörer för sin destination är det toppen. Ju fler som talar bra om platsen desto bättre! Man kan även jobba med enskilda entreprenörer som lyfter fram destinationens fördelar i sina egna sociala kanaler. Lokala influencers helt enkelt. I vår region finns det runt 20-50 personer som har stora konton på sociala medier. Undersök om det finns någon av dem som ni kan samarbeta med!

Lyft fram det unika
Det är det som är unikt för platsen som skapar det största intresset. Genom att berätta om Smålands urskog, de fantastiska cykelvägarna och bad i Vätterns klara vatten, som alla är gratis upplevelser, skapas förtroende. Blir resenären intresserad av att besöka en plats bokas boende, aktiviteter och upplevelser på köpet.

Kunderna betygsätter oss
Det finns många webbsidor där besökarna kan sätta betyg på sitt boende eller upplevelse. De webbsidor som är viktiga för en destination att hålla koll på är TripAdvisor, Booking.com och AirBnB. Här kan man enkelt läsa om besökarnas upplevelse och se vilka besöksmål som är intressanta. Här har man också möjlighet att benchmarka mot andra destinationer.

Låt sökorden sätta rubriker
En tredjedel av sökningarna på Google innehåller fyra ord eller mer. Därför kan det vara en god idé att lägga lite extra tid på att formulera hemsidans rubriker efter vad gästen kan tänkas söka på. Som till exempel ” Bästa fiskevattnet i…”, ”Vackraste cykelvägen..” osv.

Chrille Peterson föreläste under Smålandsdagen 2019
  • relaterat

De utländska turisterna saknades under sommaren 2020

Trots att många svenskar semestrat i Sverige under sommaren har tappet av de utländska besökarna inneburit stora förändringar för besöksnäringen.

Stark efterfrågan på sverigeresor från tyska turister

Efter en sommar med starkt begränsat utlandsresande är tyskarnas längtan efter att få resa utomlands starkare än någonsin. Både flyg- och bussbranschen har påverkats av pandemin, något som förväntas gynna Sverige framåt.

High Chaparral drog snabbt mot pandemin

Med hjälp av noga förberedelser och kreativ personal har High Chaparral lyckats hålla parken öppen sommaren 2020. Sheriff, och tillika VD, Mathias Bergendahl berättar om arbetet som krävts. De har inte vunnit kriget mot Covid-19, men de gick segrande ur vårens och sommarens många tuffa dueller.

Svensk Handel lanserar "Välkommen in! Din handling gör skillnad"

Svensk Handel lanserar ”Välkommen in! Din handling gör skillnad” – en kampanj med syfte att bidra till en trygg och framtidssäkrad handel. Kampanjen tar upp vilket ansvar handeln tar och vad handlare kan göra för att förebygga smittspridning. Målet är att anställda och kunder ska känna sig trygga.

Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Inspireras av goda exempel i coronatider

På den här sidan vill vi lyfta kommunikationsexempel som besöksnäringsföretag har gjort för att hantera den tuffa situationen kring Corona. Och även bra initiativ för att stötta.