Destinationens digitala roll

  • publicerad

Chrille Petersson liknade den digitala kundresan vid en serpentinväg i Alperna under sin föreläsning på Smålandsdagen, snirklande, brant och med tvära svängar. Han skickade med några tips på vägen hur man som destination på bästa sätt möter kunden under resans gång.

Från första sök till bokning av ett boende eller en upplevelse tar det i snitt 36 dagar och under tiden besöks 45 olika digitala plattformar. Det tyder på att resor är en komplex process där kunden vill jämföra olika platser, priser, utbud med mera för att vara säker på att hitta det perfekta resmålet. Att resa är ofta en stor investering, i både engagemang, tid och pengar och då vill man veta att det blir bra.

Detta kan destinationen göra för att fånga upp potentiella besökare
• Awareness, skapa räckvidd för att nå ut med sitt erbjudande
• Information, ha relevant information på destinationens webbsida om det kunden är intresserad av
• Conversion, alltså bokningen, ska vara enkel och tydlig
• Retention, att få tillbaka gästen. Det är enklare (och billigare) att locka tillbaka gästen till en destination igen. Håll kontakt via e-postutskick där ni berättar om vad som är nytt hos er och vad som händer.

Lokala ambassadörer
Kan man få invånarna att själva bli ambassadörer för sin destination är det toppen. Ju fler som talar bra om platsen desto bättre! Man kan även jobba med enskilda entreprenörer som lyfter fram destinationens fördelar i sina egna sociala kanaler. Lokala influencers helt enkelt. I vår region finns det runt 20-50 personer som har stora konton på sociala medier. Undersök om det finns någon av dem som ni kan samarbeta med!

Lyft fram det unika
Det är det som är unikt för platsen som skapar det största intresset. Genom att berätta om Smålands urskog, de fantastiska cykelvägarna och bad i Vätterns klara vatten, som alla är gratis upplevelser, skapas förtroende. Blir resenären intresserad av att besöka en plats bokas boende, aktiviteter och upplevelser på köpet.

Kunderna betygsätter oss
Det finns många webbsidor där besökarna kan sätta betyg på sitt boende eller upplevelse. De webbsidor som är viktiga för en destination att hålla koll på är TripAdvisor, Booking.com och AirBnB. Här kan man enkelt läsa om besökarnas upplevelse och se vilka besöksmål som är intressanta. Här har man också möjlighet att benchmarka mot andra destinationer.

Låt sökorden sätta rubriker
En tredjedel av sökningarna på Google innehåller fyra ord eller mer. Därför kan det vara en god idé att lägga lite extra tid på att formulera hemsidans rubriker efter vad gästen kan tänkas söka på. Som till exempel ” Bästa fiskevattnet i…”, ”Vackraste cykelvägen..” osv.

Chrille Peterson föreläste under Smålandsdagen 2019
  • relaterat

Nya trender på den globala online-marknaden

Röststyrning och progressiva webbappar, det är något man bör ha koll på menade Oliver Geldner Revenue Management och Distribution Expert på Taktikon, när han på Smålandsdagen talade om vilka globala trender som påverkar resebranschen.

Så lyckas du i sociala medier

Sociala medier har funnits en tid nu och de flesta har en Facebooksida och några kanske även jobbar med Instagram. Men hur kan sociala medier skapa affärsnytta? Om det pratade Chrille Peterson, digital strateg och affärsutvecklare, på Smålandsdagen.

Närvaro viktigast under kundens digitala resa

Att vara digitalt närvarande och bokningsbar är grunden för att lyckas, det var ett tydligt budskap när Charlotta Barnden Uddén, Head of Partner Insight på Visit Sweden föreläste på Smålandsdagen.

Multiple use of forest

I skogen finns många affärsmöjligheter som ännu inte är förverkligade! Leader Linné Småland driver just nu projektet Multiple use of forest som syftar till Hållbar och Grön företagsutveckling inom skogsnärin…

Smålands måltidsupplevelser lanseras globalt

När Sverige skall inspirera internationella besökare till måltidsupplevelser och aktiviteter i den svenska naturen, spelar Småland och vårt län en stor roll.

Utveckling inom cykelturismen

På den välrenommerade cykelmässan Velofollies i Belgien samlas cykeltillverkare, researrangörer och boendeanläggningar med fokus på cykel, samt cykelintresserade privatpersoner.