Destinationens digitala roll

  • publicerad

Chrille Petersson liknade den digitala kundresan vid en serpentinväg i Alperna under sin föreläsning på Smålandsdagen, snirklande, brant och med tvära svängar. Han skickade med några tips på vägen hur man som destination på bästa sätt möter kunden under resans gång.

Från första sök till bokning av ett boende eller en upplevelse tar det i snitt 36 dagar och under tiden besöks 45 olika digitala plattformar. Det tyder på att resor är en komplex process där kunden vill jämföra olika platser, priser, utbud med mera för att vara säker på att hitta det perfekta resmålet. Att resa är ofta en stor investering, i både engagemang, tid och pengar och då vill man veta att det blir bra.

Detta kan destinationen göra för att fånga upp potentiella besökare
• Awareness, skapa räckvidd för att nå ut med sitt erbjudande
• Information, ha relevant information på destinationens webbsida om det kunden är intresserad av
• Conversion, alltså bokningen, ska vara enkel och tydlig
• Retention, att få tillbaka gästen. Det är enklare (och billigare) att locka tillbaka gästen till en destination igen. Håll kontakt via e-postutskick där ni berättar om vad som är nytt hos er och vad som händer.

Lokala ambassadörer
Kan man få invånarna att själva bli ambassadörer för sin destination är det toppen. Ju fler som talar bra om platsen desto bättre! Man kan även jobba med enskilda entreprenörer som lyfter fram destinationens fördelar i sina egna sociala kanaler. Lokala influencers helt enkelt. I vår region finns det runt 20-50 personer som har stora konton på sociala medier. Undersök om det finns någon av dem som ni kan samarbeta med!

Lyft fram det unika
Det är det som är unikt för platsen som skapar det största intresset. Genom att berätta om Smålands urskog, de fantastiska cykelvägarna och bad i Vätterns klara vatten, som alla är gratis upplevelser, skapas förtroende. Blir resenären intresserad av att besöka en plats bokas boende, aktiviteter och upplevelser på köpet.

Kunderna betygsätter oss
Det finns många webbsidor där besökarna kan sätta betyg på sitt boende eller upplevelse. De webbsidor som är viktiga för en destination att hålla koll på är TripAdvisor, Booking.com och AirBnB. Här kan man enkelt läsa om besökarnas upplevelse och se vilka besöksmål som är intressanta. Här har man också möjlighet att benchmarka mot andra destinationer.

Låt sökorden sätta rubriker
En tredjedel av sökningarna på Google innehåller fyra ord eller mer. Därför kan det vara en god idé att lägga lite extra tid på att formulera hemsidans rubriker efter vad gästen kan tänkas söka på. Som till exempel ” Bästa fiskevattnet i…”, ”Vackraste cykelvägen..” osv.

Chrille Peterson föreläste under Smålandsdagen 2019
  • relaterat

Tipslista: decemberdryckerna från norra Småland

Vinterns högtider ligger framför oss. Med dem kommer kryddiga smaker, varma drycker och festliga tillställningar. I norra Småland finns flera kreativa dryckestillverkare att upptäcka, och med hjälp av måltidsexperterna Sven-Erik Larsson och Gustav Arnell presenterar vi vinterns must-have-drycker.

Nu är det läge att inspirera tyskarna inför semestern!

Tyskarna bokar vanligtvis sin sommarsemester redan i november, men till följd av pandemin väljer många att avvakta. Däremot har det nedstängda samhället och begränsade sociala kontakter bidragit till att många längtar bort och letar inspiration inför nästa resa. Nu har du chans att fånga upp dem!

Inspiration den digitala vägen när Smålands Turism arrangerade cykeldag

Syftet med dagen var att kartlägga var vi står i cykelutvecklingen, hur vi gemensamt som cykeldestination tar nästa steg och vilka resurser som finns och behövs.

Goda exempel visar (cykel)vägen framåt!

Med fokus på mountainbike anordnade vi en studieresan till Borgen Outdoor och Isaberg Mountain Resort. Här ville vi visa upp två anläggningar som kommit långt i sin utveckling och som därför kunde fungera som goda exempel.

Framgångsrik sommarkampanj för Småland

Kampanjen “Emigrera till Småland i sommar” stack ut i mängden och engagerade, samtidigt som den lyfte Smålands styrkor och besöksmål online. Svenska gästnätter i länet ökade med drygt 14%!

Samtliga cykelrutter på under en månad!

Torbjörn Svensson antog utmaningen och cyklade samtliga rutter i den nya cykelkartan för Norra Småland - på mindre än en månad.