Inspiration den digitala vägen när Smålands Turism arrangerade cykeldag

  • publicerad

Syftet med dagen var att kartlägga var vi står i cykelutvecklingen, hur vi gemensamt som cykeldestination tar nästa steg och vilka resurser som finns och behövs.

”Jag blev väldigt inspirerad av denna dag, och satte mig direkt och skissade på hur vi kunde utveckla cykelpaket till 2021” Sofia Petersson, Bauergården.

Den 5:e nov arrangerade vi på Smålands Turism ”Cykeldagen - Norra Småland”. En kunskapsdag inom cykling där vi bjöd in företagare, eldsjälar och representanter från kommun, region och destinationsbolag.
Tanken från början var att genomföra denna dag samtidigt på tre platser i länet, men på grund av rådande pandemi valde vi istället att genomföra den helt digitalt.

Cykelupplevelser för tyska turister
Peter Bartel, som arbetat för researrangören Wikinger Reisen, inledde dagen med att prata om cykelturism ur ett internationellt perspektiv, och främst då Tyskland där han själv är verksam. Han berättade hur intresset för cykelrelaterade resor ökat markant inom Wikinger Reisen på senare år. Totalt finns det drygt 5 miljoner tyska cykelturister varav knappt en procent valde att besöka Sverige 2019, jämfört med Nederländerna, Österrike och Italien som besöktes av närmare 35 procent. Här finns en tydlig utvecklingspotential, menade Peter. Han pratade också om vikten av att skapa tydliga cykelpaket, gärna med bagagetransport, där man får möjlighet att uppleva flera boendeanläggningar på en och samma resa. Det är också viktigt att väva in storytelling, kultur, mat och naturupplevelser i sina cykelpaket, för att möta den tyska cykelturistens förväntningar.

Workshop
Efter en kortare paus var det dags för workshop, där de drygt 50 deltagarna delades in i mindre grupper där man fick diskutera tre frågeställningar, och här nedan ser ni dessa frågor tillsammans med några av de punkter som kom upp under diskussionerna:

Hur anpassar man sin verksamhet till rådande Covid-situation mot målgruppen cyklister?
• Skapa säkra förutsättningar gällande gemensamma utrymmen som matsal, badrum och dusch.
• Kommunicera vilka åtgärder man tar i sin verksamhet för att öka säkerheten.
• Infoskyltar på plats gällande tvätt, städrutiner, handsprit osv.
• Lägg om verksamheten till mindre grupper och större utrymmen.
• Hitta samarbeten med lokala cateringföretag.

Hur ska Småland bli Norra Europas främsta cykeldestination?
• Förutsättningarna finns, främst vad gäller landsväg- och grusvägar.
• Skapa event och arrangemang som sätter Småland på kartan.
• Storytelling, tex Astrid Lindgren-leden.
• Hitta samarbeten med föreningar, eldsjälar och företagare.
• Hitta din målgrupp och skapa tydliga paket.

Ansvarfördelning, vem gör vad?
• Någon behöver ta huvudansvaret
• Samarbete kommuner emellan
• Skapa ett ”Biking Småland”
• Få med lokalbefolkningen, skapa engagemang.
• Ta egna initiativ och vänta inte på att någon annan ska leda vägen.

Insikter från finska Lapland Bike Hotel
Slutligen fick Lieven de Rycke, cykelentreprenör från finska Lappland berätta om hur de utvecklat Lapland Bike Hotel. Ett cykelanpassat hotel mitt i den lappländska naturen som lockar till sig cyklister från hela världen. Han poängterade hur viktigt det var att kommunicera tydligt att man är just ett cykelhotell och vad man erbjuder cykelturister, och att man kommunicerar detta främst med hjälp av bilder. Att inte bara tänka hotellet som destinationen utan även naturen omkring. Hitta samarbetspartners i sitt närområde. Han avslutade med att stolt berätta om det årliga cykelevent de arrangerar. Ett event som vuxit för varje år och som numera attraherar cyklister från hela världen, och att de 500 biljetter de erbjuder säljer slut på bara några minuter.
Lieven bjöd på en uppskattad föreläsning som förhoppningsvis kunde inspirera deltagarna trots dessa oroliga tider.

mtb i midnattssol
Upplev midnattssolen på mtb i finska Lappland.

vill du veta mer?

  • relaterat

Stora medier sätter Småland i rampljuset

Tre kvinnor som skålar och fikar i en grönskande trädgård
Under året har vi haft glädjen att välkomna journalister, bloggare och influencers till vår plats. Mellan februari och oktober 2024 har vi organiserat totalt 30 besök med många stora utländska medier som har valt att skriva om Småland.

Jönköpings län attraherar fler internationella besökare

Gästnattsstatistiken från sommaren 2024 visar på en fortsatt stabil utveckling för besöksnäringen i Jönköpings län, där internationella besökare sticker ut som en viktig tillväxtmotor. Trots en liten nedgång i svenska besökare har länet lyckats bibehålla ett starkt antal gästnätter totalt sett.

4 miljoner exponeringar och stort engagemang för Småland

Under våren och sommaren 2024 genomförde vi en framgångsrik Sverigekampanj med syftet att öka synligheten för Småland som destination. Kampanjen, som pågick från mars till augusti, riktade sig till målgrupper över hela landet, med särskilt fokus på barnfamiljer, outdoor-entusiaster och äldre par.

Visa upp ditt företag på Smålandskartan 2025

Med en plats i smålandskartan uppmärksammas ditt företag av både svenska och internationella besökare.

De handbyggda lederna lockar cyklisterna till Finale Ligure

cyklister i hjälmar i Italien
Vår studieresa till italienska Finale Ligure gav oss insikter i hur en sol- och baddestination utnyttjat den kringliggande naturen för att skapa ett cykelmecka. Genom handbyggda leder, starkt lokalt engagemang och hållbara strategier inspireras vi att vidareutveckla Smålands cykelturism.

Filmbyn Småland vinnare av Årets Turismpris

Representanter från Filmbyn med Helene Berg och ordförande
Med stor respekt för det Småländska arvet och innovativa arbetet med filmer från Astrid Lindgrens berättelser kammade Filmbyn Småland hem Årets Turismpris som presenterades på Werket i Jönköping.