Eksjö museum – en utmärkt upplevelse

  • publicerad

Här är muséet som gjorde rådgivarrapporten från Swedish Welcome till en aktivitetsplan och tog ett stort kliv från Mycket Bra till Utmärkt!

Det har gått hela tre år sedan senaste mötet. Eksjö museum var med redan på den tid då Swedish Welcome innebar ett åtagande i form av ett medlemsskap och sågs mer som en ”märkning”. Metoden är fullt jämförbar med tidigare men är i huvudsak en metod för hållbarhets- och kvalitetsutveckling som under tre år stöttats av ”Hållbar Produktutveckling för export" i Jönköpings län, HPU.

Eksjö museum förstärker informationen
Visst blir man som rådgivare glad när en verksamhet säger -Äntligen kommer ni tillbaka! Just så sa ledningen på Eksjö museum med Pia Löfgren i spetsen när det gjordes återbesök av Swedish Welcome för ett tag sedan. Eksjö museum i den unika trästaden visar basutställningar om både den unika trästaden Eksjö och dess militära historia som främst lockar besökare utifrån. Det finns även en omfattande utställning om Albert Engström. Det har lagts stor möda på informationsmaterial på olika språk, mycket finns tillgängligt genom appen Telling Eksjö. Även Albert Engström-utställningen uppskattas av många med sina överraskande inslag...

Det finns även salar som förnyas oftare, vanligen med konst men också med andra utställningar som berör aktuella teman eller kulturhistoria. Dessutom inryms Tourist Info Center i lokalerna som ligger i Eksjös vackra stadskärna.

Utveckling över tid
Eksjö museum har bockat av råd efter råd från föregående rådgivarrapport som gjordes för tre år sedan.
-Vartannat år är egentligen lagom mellan besöken, säger museichef Pia Löfgren som uppskattar en utomståendes syn på verksamheten.

-Vi skulle önska kontinuerliga besök och tid att jobba med förslagen emellan varven. Detta har vi gjort hittills och jag tycker det ger resultat.

Både museum och Tourist Center
-Vi märker att det kommer alltfler på cykel. En del av dessa vill krydda sin resa med lite kultur – eller så kommer de in på museet för att det också inrymmer Turistinformationen. Det är en win-win-situation, berättar Pia.

Eksjö museum har tätare bemanning och längre öppettider, bättre resursutnyttjande alltså. Pia Löfgren berättar att Eksjö museum nu har stora planer för framtiden. Basutställningarna kommer att förnyas när tillräckliga medel finns. Det händer också mest hela tiden olika saker i och kring muséet.

-Vi har ett digert och spännande program! säger Pia.

Sommaren bjuder på aktiviteter i trädgården som verkligen har med hållbarhet och biologisk mångfald att göra: Temat är nämligen bin! De som är så viktiga, ligger så rätt i tiden och är så passande att öka kunskapen om just i denna kulturmiljö.

eksjö museum i småland

vill du veta mer?

  • relaterat

Småland matchar tyskarnas resedröm även efter pandemin

Branschens trender är entydiga: tyskarna längtar efter att få resa men förväntar sig större flexibilitet, trygghet och säkerhet än tidigare. Det framgick på ITB, världens största fack- och konsumentmässa för turism, som i år var helt digital.

Kampanj för att stötta mötesbranschen i Jönköpings län

flotte på Vättern
Med glimten i ögat vill vi påminna om att Småland har tänkt till för att besökare ska kunna åka på konferens, bo på hotell och koppla av en stund när världen krisar mindre. Filmer i sociala medier kommer leda till en kampanjsajt där länets mötesanläggningar presenteras.

Natur och Ekoturismföretagare erbjuds utvecklingscheck på upp till 150 000 kronor. Vi kan hjälpa till med din ansökan!

Kvinna i kajak
Tillväxtverket erbjuder utvecklingscheckar till natur- och ekoturismföretag. Syftet är att företagen ska stärka sin förmåga att utveckla och ställa om sin verksamhet.

Småland ökade sitt PR-värde trots reserestriktioner!

kaffekanna häller upp kokkaffe i Småland
Pandemin tvingade oss att ställa in planerade pressresor under 2020. Men tack vare vårt konstanta arbete med journalister och influencers före utbrottet av covid-19, har fantastiska artiklar och utrymme i tysk tv gett ett stort genomslag!

De småskaliga bryggerierna blomstrar

Humle
Ska man prata lokala och småskaliga finns det all anledning att prata öl. Det är en uråldrig dryck som gått från att vara superlokal till att domineras av ölindustrins jättar, för att på senare tid åter kännetecknas av mångfald och ett ökande antal mindre, lokala producenter.

Ny kampanj ska lyfta Smålands nationaldag

Tjej äter marsipantårta i Småland.
För att skapa uppmärksamhet nationellt kör Smålands Turism tillsammans med Region Kalmar län i Kalmar och Destination Småland i Kronoberg en kampanj på Fössta tossdan i mass – smålänningarnas egen nationaldag! Genom sponsring i sociala medier vill vi sprida glädje med tååtor och småländska uttryck.