”Jag vill att gästerna ska veta vad Eksjö smakar”

  • publicerad

Efter att ha deltagit i produktutvecklingsprogrammet Kurbits har Jonas Persson, VD på Eksjö Stadshotell, arbetat fram två nya paket, varav ett med fokus på att uppleva Eksjös smaker.

I köket på Eksjö Stadshotell pågår febril aktivitet. På det anrika hotellet förbereds kvällens middag till gäster på resande fot. Något som däremot inte rest långt är råvarorna. Ibland har de knappt rest alls. Det är nämligen den unika smaken av Eksjö som serveras ikväll.

Efterfrågan på platsunika smaker och måltidsupplevelser har de senaste åren ökat kraftigt bland turister och besökare, inte minst i Småland. Jonas Persson, VD på Eksjö Stadshotell, berättar:
- Eksjö Stadshotell har hyst in folk sedan 1862. Då var det stadens rådhus med ett fängelse i källaren. Sedan dess har hotellet byggts ut och verksamheten har blomstrat. När jag tog över för drygt ett år sen gjorde jag det med siktet inställt på att förbättra smakupplevelsen. Det är mitt kall och med hjälp av Smålands Turism har jag fått verktygen att göra något riktigt stort av Eksjös unika smaker.

Via Smålands Turism fick Jonas möjligheten att delta i Kurbits, ett produktutvecklingsprogram för export i sex steg med fokus på måltidsupplevelser.
- Kurbits blev min nyckel till två exportmogna produkter. Tillsammans med andra företag fick vi experthjälp inom flera områden för att ta fram, rikta och utveckla helt nya produkter. Det fina med utbildningen är dels att vi hela tiden fick jobba med vårt eget material, dels att vi fick träffa och arbeta med så många olika experter.

En av experterna som deltagarna fick träffa var Sven Erik Larsson, företagsrådgivare och specialist på utveckling av lokal mat. Han menar att norra Småland har fantastisk potential.
- Småland har en häftig smakpalett med tanke på variationen bland råvarorna som finns. Det finns äpplen, polkagrisar, lingon och isterband med bara några mils mellanrum.

Exportmogna produkter
Tiden Jonas investerat i produktutvecklingen ledde till två exportmogna paket, varav ett helt måltidsstyrt.
- Från och med september erbjuder vi vår nya måltidsupplevelse. Syftet är att framhäva den unika smaken av Eksjö, med kunskap och förståelse för maten. Paketet innebär att gästerna vandrar en förutbestämd rutt där de besöker tillverkare och lär sig om Eksjös smaker. Kunskapen du får av att besöka en plats är ovärderlig. Till middagen serveras sedan råvaror från platserna de besökt; potatis från Björnstorps Potatis i Hult, ost från Brostorps Ost och dryck från Näs Bryggeri.

Jonas menar att kunskap och förståelse är det lilla extra som gör maten full rättvisa.
- Har du stått på åkern där din potatis växt kommer den att smaka annorlunda. Din potatis kommer då inte bara att vara en smak på tallriken, utan en lukt, syn och atmosfär också. Känslan av att vara så nära råvaran att den kan förstås förgyller upplevelsen både av råvaran och platsen.

Lokala samarbeten
Att arbeta lokalt och dra nytta av omgivningarna är ett tankesätt som Jonas implementerar även i andra sammanhang.
- Brickorna jag använder för att servera vid olika dryckesprovningar är tillverkade på Plåtfirman i Nässjö. Efter en nätverksträff fick jag en idé och lämnade in en skiss. Efter några små korrigeringar hade jag unika, lokalproducerade brickor. Kurbits har inneburit otroligt många samarbeten för oss, och det är via samarbeten vår bransch utvecklas. Jag är stolt över att vara en del av sammanhanget.

Kontakterna som knöts under produktutvecklingen med tema måltidsupplevelser har inte bara gynnat deltagarna, utan turismen i hela länet, menar Jonas.
- Tack vare Kurbits har vi utvecklat ett samarbete mellan flera turismföretag, med syfte att få gästerna att stanna en natt längre. När jag tog över hotellet hade jag ett litet kontaktnät i branschen – men idag har jag fantastiskt kunskapsutbyte och nära samarbeten med flera andra. Till stor del kan jag tacka Kurbits för det.

Jonas Persson  Eksjö Stadshotell
Jonas Persson, VD Eksjö Stadshotell
  • relaterat

Stora medier sätter Småland i rampljuset

Tre kvinnor som skålar och fikar i en grönskande trädgård
Under året har vi haft glädjen att välkomna journalister, bloggare och influencers till vår plats. Mellan februari och oktober 2024 har vi organiserat totalt 30 besök med många stora utländska medier som har valt att skriva om Småland.

Jönköpings län attraherar fler internationella besökare

Gästnattsstatistiken från sommaren 2024 visar på en fortsatt stabil utveckling för besöksnäringen i Jönköpings län, där internationella besökare sticker ut som en viktig tillväxtmotor. Trots en liten nedgång i svenska besökare har länet lyckats bibehålla ett starkt antal gästnätter totalt sett.

4 miljoner exponeringar och stort engagemang för Småland

Under våren och sommaren 2024 genomförde vi en framgångsrik Sverigekampanj med syftet att öka synligheten för Småland som destination. Kampanjen, som pågick från mars till augusti, riktade sig till målgrupper över hela landet, med särskilt fokus på barnfamiljer, outdoor-entusiaster och äldre par.

Visa upp ditt företag på Smålandskartan 2025

Med en plats i smålandskartan uppmärksammas ditt företag av både svenska och internationella besökare.

De handbyggda lederna lockar cyklisterna till Finale Ligure

cyklister i hjälmar i Italien
Vår studieresa till italienska Finale Ligure gav oss insikter i hur en sol- och baddestination utnyttjat den kringliggande naturen för att skapa ett cykelmecka. Genom handbyggda leder, starkt lokalt engagemang och hållbara strategier inspireras vi att vidareutveckla Smålands cykelturism.

Filmbyn Småland vinnare av Årets Turismpris

Representanter från Filmbyn med Helene Berg och ordförande
Med stor respekt för det Småländska arvet och innovativa arbetet med filmer från Astrid Lindgrens berättelser kammade Filmbyn Småland hem Årets Turismpris som presenterades på Werket i Jönköping.