Kampanj - Emigrera till Småland i sommar!

  • publicerad

Vår nylanserade kampanjsajt guidar besökarna till en drömsemester i de förlovade ”små landen”. På sajten finns guider med småländska pärlor från både smålänningar och gäster, boenden att boka och företag att besöka – drygt 300 st faktiskt.

Smålands Turism har i vanliga fall uppdraget att lyfta den småländska besöksnäringen till en internationellt konkurrensmässig nivå och locka internationella turister till Småland. Uppdraget är främst fokuserat på prioriterade utlandsmarknader såsom Tyskland, Danmark, Norge, Nederländerna och Storbritannien. Utländska turister står en normal sommar för 40% av alla kommersiella övernattningar i länet. Den största delen av dessa kommer att falla bort i år till följd av coronapandemin. Något som gör att både besöksnäringen som helhet och Smålands Turism ställs inför nya utmaningar. Lösningen är att rikta ljuset mot den inhemska marknaden och svenska turister, s k “svemester”.

Alla länsturistorganisationer i Sverige står inför samma problematik, vilket gör att det kommer bli huggsexa om de svenska turisterna i år. För att stötta besöksnäringen och rikta svenskarnas blickar mot det inländska Småland har Smålands Turism dragit igång en digital kampanj under parollen “Emigrera till Småland i sommar”. Avsändaren är Visit Småland som ägs och drivs av de tre länsturismorganisationerna i Småland. Kampanjen handlar i korthet om att ge svenskarna en tillflykt i jobbiga tider och invånare i främst södra Sverige något positivt att se fram emot i sommar. De populärkulturella referenserna till utvandrarna och att man inte “tyar längre” gör att Småland sticker ut i mängden på ett roligt sätt. Region Jönköpings län har bidragit med 2 miljoner SEK till kampanjen för att lösa akuta behov hos besöksnäringen i sommar och synliggöra Småland på den svenska marknaden i ett längre perspektiv.

– Småland har ett starkt varumärke och ett lätt identifierat landskap men det är inte lika välkänt vad som finns, förutom glashyttor och Astrid Lindgren. Småland är ett landskap som är själva sinnebilden av Sverige. Vi brukar säga att det är Sverige på riktigt. De förlovade små landen finns här i Småland, oavsett om det gäller design, glas, sagor, äventyr, vandring, cykling, sjöar, herrgårdsliv eller familjemys. Många små land som skapar ett unikt landskap, säger Helene Berg, vd, Smålands Turism.

Kampanjen pågår under juni-augusti 2020 och lyfter såväl företag som semestertips inom både Jönköpings och Kronobergs län. Navet i kampanjen är en webbplats där företag inom besöksnäringen listas tillsammans med innehåll från influencers och andra externa aktörer såsom The Swedish Family, Lottie Knutson, Katrin Bååth, Team Lost och Elna Dahlstrand.

– Förhoppningsvis kan kampanjen i kombination med våra övriga insatser som exempelvis utbildningar ge besöksnäringen lite andrum. Nu gäller det att rikta svenskarnas längtan mot Småland i sommar. Hela länet gynnas av att det går bra för besöksnäringen. Dessvärre kommer vi att få se fler konkurser i höst och det kommer ta lång tid innan vi hittar ett normalläge igen, men vi gör nu vad vi kan för att stötta besöksnäringen när det behövs som mest. Tillsammans kan vi göra det här till en någorlunda bra sommar, säger Helene Berg.

“Emigrera till Småland i sommar” finansieras till två tredjedelar av Region Jönköpings län. Resterande del står Region Kronoberg och Destination Småland för. Destination Småland är Kronobergs motsvarighet till Smålands Turism. Kommunikationsbyrån Bolt står för film, webb, koncept och idé.

Välkommen att besöka guide.visitsmaland.se!

Barn i Småland
På kampanjsajten finns guider för att hitta ditt Småland.

vill du veta mer?

  • relaterat

Wallby Säteri vinnare av Årets Turismpris 2020

Magnus Nyman, ägare av Wallby säteri.
Under den digitala Jönköpingsgalan den 26:e februari delade Smålands Turism ut Årets Turismpris 2020 i Jönköpings län. Vinnare blev Wallby Säteri, Vetlanda. Med en unik produkt som växlar efter årstiderna erbjuder säteriet en upplevelse där småländska smaker och natur står i fokus.

En digital resa in i framtiden

I rask takt sker en digital utveckling i samhället – liksom inom besöksnäringen. För att stärka vår regions digitala arbete – nu och i framtiden – har vi på Smålands Turism inlett ett samarbete med Digital Tourism Think Tank (DTTT).

Planerade insatser för att stötta besöksnäringen under 2021

Par håller hand
Pandemin har tvingat oss alla att ställa om och hålla ut. För att stötta företagarna inom Jönköpings län planerar Smålands Turism ett antal aktiviteter.

Anneli Ubeda är vår nya projektkoordinator

Anneli kommer att jobba som projektkoordinator inom projektet ” Ett innovativt, diversifierat och hållbart besöksnäringsliv i Norra Småland”.

Småland syns på en av Tysklands största digitala reseplattformar

Nytt samarbete för att locka de tyska turisterna att besöka Småland.

Christina Moths är tillbaka på Smålands Turism

Christina kommer främst att arbeta med researrangörer (Travel Trade) på flera marknader, samt med speciellt riktad marknadsbearbetning på de tysktalande och holländska marknaderna.