Kampanj - Emigrera till Småland i sommar!

  • publicerad

Vår nylanserade kampanjsajt guidar besökarna till en drömsemester i de förlovade ”små landen”. På sajten finns guider med småländska pärlor från både smålänningar och gäster, boenden att boka och företag att besöka – drygt 300 st faktiskt.

Smålands Turism har i vanliga fall uppdraget att lyfta den småländska besöksnäringen till en internationellt konkurrensmässig nivå och locka internationella turister till Småland. Uppdraget är främst fokuserat på prioriterade utlandsmarknader såsom Tyskland, Danmark, Norge, Nederländerna och Storbritannien. Utländska turister står en normal sommar för 40% av alla kommersiella övernattningar i länet. Den största delen av dessa kommer att falla bort i år till följd av coronapandemin. Något som gör att både besöksnäringen som helhet och Smålands Turism ställs inför nya utmaningar. Lösningen är att rikta ljuset mot den inhemska marknaden och svenska turister, s k “svemester”.

Alla länsturistorganisationer i Sverige står inför samma problematik, vilket gör att det kommer bli huggsexa om de svenska turisterna i år. För att stötta besöksnäringen och rikta svenskarnas blickar mot det inländska Småland har Smålands Turism dragit igång en digital kampanj under parollen “Emigrera till Småland i sommar”. Avsändaren är Visit Småland som ägs och drivs av de tre länsturismorganisationerna i Småland. Kampanjen handlar i korthet om att ge svenskarna en tillflykt i jobbiga tider och invånare i främst södra Sverige något positivt att se fram emot i sommar. De populärkulturella referenserna till utvandrarna och att man inte “tyar längre” gör att Småland sticker ut i mängden på ett roligt sätt. Region Jönköpings län har bidragit med 2 miljoner SEK till kampanjen för att lösa akuta behov hos besöksnäringen i sommar och synliggöra Småland på den svenska marknaden i ett längre perspektiv.

– Småland har ett starkt varumärke och ett lätt identifierat landskap men det är inte lika välkänt vad som finns, förutom glashyttor och Astrid Lindgren. Småland är ett landskap som är själva sinnebilden av Sverige. Vi brukar säga att det är Sverige på riktigt. De förlovade små landen finns här i Småland, oavsett om det gäller design, glas, sagor, äventyr, vandring, cykling, sjöar, herrgårdsliv eller familjemys. Många små land som skapar ett unikt landskap, säger Helene Berg, vd, Smålands Turism.

Kampanjen pågår under juni-augusti 2020 och lyfter såväl företag som semestertips inom både Jönköpings och Kronobergs län. Navet i kampanjen är en webbplats där företag inom besöksnäringen listas tillsammans med innehåll från influencers och andra externa aktörer såsom The Swedish Family, Lottie Knutson, Katrin Bååth, Team Lost och Elna Dahlstrand.

– Förhoppningsvis kan kampanjen i kombination med våra övriga insatser som exempelvis utbildningar ge besöksnäringen lite andrum. Nu gäller det att rikta svenskarnas längtan mot Småland i sommar. Hela länet gynnas av att det går bra för besöksnäringen. Dessvärre kommer vi att få se fler konkurser i höst och det kommer ta lång tid innan vi hittar ett normalläge igen, men vi gör nu vad vi kan för att stötta besöksnäringen när det behövs som mest. Tillsammans kan vi göra det här till en någorlunda bra sommar, säger Helene Berg.

“Emigrera till Småland i sommar” finansieras till två tredjedelar av Region Jönköpings län. Resterande del står Region Kronoberg och Destination Småland för. Destination Småland är Kronobergs motsvarighet till Smålands Turism. Kommunikationsbyrån Bolt står för film, webb, koncept och idé.

Välkommen att besöka guide.visitsmaland.se!

Barn i Småland
På kampanjsajten finns guider för att hitta ditt Småland.

vill du veta mer?

  • relaterat

Nu är nya cykelkartan här!

Cykelkartan för norra Småland presenterar ett 20-tal cykelrundor samt MTB-anläggningar. Här finns även tips på lokala cykeluthyrare, guideföretag, samt cykelvänliga boende och matställen längs med vägen.

Kostnadsfri synlighet för besöksnäringen på Visit Smålands nya kampanjsajt!

I mitten av juni kommer Smålands Turism och Destination Småland att dra igång en stor turistkampanj. Navet är en kampanjsajt där vi kommer lista ett stort antal företag, upplevelser och aktiviteter. Ditt företag kan synas på sajten. Allt du behöver göra är att fylla i ett formulär.

Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Smålands Turism utbildar personal och under tiden betalar Region Jönköpings län lönerna

Smålands Turism har tagit fram en webbaserad utbildning för besöksnäringsföretag. Under utbildningen betalar Region Jönköpings län 70% av de faktiska personalkostnaderna för varje deltagare. Utbildningen innehåller även en separat del med Innovation Runway som sker i samarbete med Science Park.

Smålands Turism satsar nya medel på den svenska marknaden i sommar

För att stötta besöksnäringen har Region Jönköpings län beslutat att ge Smålands Turism två miljoner kronor för att marknadsföra länet mot svenskar.

Företagsstöd i Jönköpings län

Hit kan du som företagare inom besöksnäringen i Jönköpings län vända dig för att få råd och stöttning.