En spirande sommar för Rosenlunds rosarium och herrgård

  • publicerad

Tillsammans med Destination Jönköping är vi med och utvecklar platsen Rosenlunds rosarium och herrgård. Denna sommar var den första där det erbjöds fasta guidade vandringar samt en mängd nya aktiviteter och evenemang.

Verksamheten är nöjd med hur säsongen utspelade sig och kommer att satsa ännu mer under nästkommande år.

– Vi är väldigt nöjda med sommaren, vi har satsat på guidade turer varje dag under juli månad, haft olika konserter, teatrar och sålt kakor, glass och alkoholfritt bubbel. Det har varit en fantastisk stämning, säger Anna Lax, enhetschef på Rosenlunds rosarium och herrgård.

Lokalbor och svenska turister

Totalt har det genomförts 49 guidningar för allmänheten med i genomsnitt 7 besökare per guidning och 15 guidningar för bussgrupper. Många svenskar och framför allt nyfikna lokalbor har testat på de nya guidningarna, där rosarievandringen blev den populäraste.

– Vi är glada att så många svenskar har hittat hit, men vi hoppades att det skulle vara ett högre tryck på de utländska turisterna. Vi kommer att jobba ännu mer med marknadsföring mot den internationella turisten inför nästkommande år, säger Anna Lax.

Inför kommande säsong

Nästa säsong kommer cafét i Stallet att öppnas upp, något som verksamheten tror kommer locka ännu fler till platsen.

– Nu ska vi gräva ner oss i utvärderingar och planering. Vi har huvudet fullt av sprudlande idéer för nästa år. Vi är så tacksamma och glada att vi lyckats hitta 14 fantastiska guider och eldsjälar som tillsammans med oss vill få verksamheten att växa. Tillsammans ska vi göra nästa år ännu bättre!

Rosenlunds herrgård, baksidan
Det blev en lyckad sommar på Rosenlunds rosarium och herrgård. © Evelyn Einebrant
  • relaterat

200 deltagare på Smålandsdagen 2023!

Erik Modig som står på scenen och föreläser om hur du når ut till nya och befinliga kunder. Publik runtomkring, slides bakom honom, bollformade lampor som hänger över publiken.
Föreläsningar om trender, marknadsföring och AI, mingel med företag inom besöksnäringen och show med Prussiluskan och poliserna Kling och Klang. En fantastisk dag för besöksnäringen i Småland helt enkelt!

Småland hjälper dig att synas online!

två kvinnor pekar på en karta på en mobiltelefon
Nu har vi möjlighet att erbjuda ditt företag hjälp att synas online – helt kostnadsfritt! Träffa våra digitala coacher som tar fram en plan efter just ditt företags utmaningar.

Jönköpings län lockar allt fler utländska besökare

Tysk turist som sitter i en vagn tillsammans med andra turister och fotar älgar på Skullaryds Älgpark.
Trots regn och rusk kom turisterna till Jönköpings län. Nästan hälften av sommarens totala gästnätter spenderades under juli, men under augusti sjönk det rejält. Det största tappet under sommaren var de svenska turisterna, framför allt de som övernattar på camping.

Regional besöksnäringsstrategi för Jönköpings län 2023-2030

Två personer som cyklar uppför Huskvarnaberget i soldnedgång.
För att stärka besöksnäringen och lägga en gemensam grund för hållbar platsutveckling och innovation inom näringen, har Region Jönköpings län tillsammans med Smålands Turism tagit fram länets första regionala besöksnäringsstrategi i nära samverkan med länets kommuner och aktörer från besöksnäringen.

Visa upp ditt företag på Smålandskartan 2024

Bild på Smålandskartan från 2023.
Med en plats i smålandskartan uppmärksammas ditt företag av både svenska och internationella besökare.

Sommaren är här – tyska charterflygen landar igen

Eurowings discovery flygplan som landar för första gången med årets charterresor på Jönköping Airport som spolas med en ridå av vatten av flygplatsens räddningstjänst.
Den 29 juni landade årets första charterflyg från Frankfurt på Jönköping Airport. Det är det Lufthansaägda flygbolaget Eurowings Discover, som flyger i år. Händelsen hyllades på flygplatsen.