Kompetensutveckling inom hotell och restaurang

  • publicerad

Genom utbildningsprojektet "En värld av möjligheter" erbjuder Hotell- och restaurangfacket kompetensutveckling inom service, arbetsledning, specialiserad matlagning samt yrkessvenska.

I Småland ökar turismen stadigt från år till år. Det innebär spännande möjligheter, samtidigt som det ställer nya krav på kommuner och regionen. Behovet av en kvalitativ och hållbar lokal besöksnäring ökar och måste tillgodoses. Genom utbildningspojektet "En värld av möjligheter" planerar Hotell- och restaurangfacket locka fler människor till att arbeta i och utveckla branschen, samt att öka yrkesstoltheten och professionaliteten inom besöksnäringen.

Om projektet
"En värld av möjligheter" utbildar och validerar, helt kostnadsfritt, över 300 anställda inom den lokala hotell- och restaurangbranschen i service, arbetsledning, specialiserad matlagning samt yrkessvenska. Målet är att matcha de kompetensbehov som finns i branschen och i regionen.
En värld av möjligheter ägs av Hotell- och restaurangfacket och finansieras med medel från Europeiska Socialfonden till och med mars 2021.

Utbildningar
Projektet erbjuder utbildningsinsatser i samarbete med YrkesAkademin. De kostnadsfria utbildningar som erbjuds är:
-Service & bemötande
-Specialiserad matlagning
-Arbetsledning & ledarskap
Till hösten 2019 tillkommer även kurs i yrkessvenska och dryckeskunskap.

Kontakt för projektet
Vill du veta mer om projektet eller anmäla deltagare till en kurs?
Välkommen att besöka varldavmojligheter.se eller kontakta
info.varldavmojligheter@hrf.net

bartender i bar
Foto: En värld av möjligheter
  • relaterat

Småland matchar tyskarnas resedröm även efter pandemin

Branschens trender är entydiga: tyskarna längtar efter att få resa men förväntar sig större flexibilitet, trygghet och säkerhet än tidigare. Det framgick på ITB, världens största fack- och konsumentmässa för turism, som i år var helt digital.

Kampanj för att stötta mötesbranschen i Jönköpings län

flotte på Vättern
Med glimten i ögat vill vi påminna om att Småland har tänkt till för att besökare ska kunna åka på konferens, bo på hotell och koppla av en stund när världen krisar mindre. Filmer i sociala medier kommer leda till en kampanjsajt där länets mötesanläggningar presenteras.

Natur och Ekoturismföretagare erbjuds utvecklingscheck på upp till 150 000 kronor. Vi kan hjälpa till med din ansökan!

Kvinna i kajak
Tillväxtverket erbjuder utvecklingscheckar till natur- och ekoturismföretag. Syftet är att företagen ska stärka sin förmåga att utveckla och ställa om sin verksamhet.

Småland ökade sitt PR-värde trots reserestriktioner!

kaffekanna häller upp kokkaffe i Småland
Pandemin tvingade oss att ställa in planerade pressresor under 2020. Men tack vare vårt konstanta arbete med journalister och influencers före utbrottet av covid-19, har fantastiska artiklar och utrymme i tysk tv gett ett stort genomslag!

De småskaliga bryggerierna blomstrar

Humle
Ska man prata lokala och småskaliga finns det all anledning att prata öl. Det är en uråldrig dryck som gått från att vara superlokal till att domineras av ölindustrins jättar, för att på senare tid åter kännetecknas av mångfald och ett ökande antal mindre, lokala producenter.

Ny kampanj ska lyfta Smålands nationaldag

Tjej äter marsipantårta i Småland.
För att skapa uppmärksamhet nationellt kör Smålands Turism tillsammans med Region Kalmar län i Kalmar och Destination Småland i Kronoberg en kampanj på Fössta tossdan i mass – smålänningarnas egen nationaldag! Genom sponsring i sociala medier vill vi sprida glädje med tååtor och småländska uttryck.