2017 ett nytt rekordår för besöksnäringen

  • publicerad

2017 blev ytterligare ett starkt år för turismen i Sverige. Turismutgifterna ökade med 7,4 procent, vilket är den kraftigaste ökningen sedan 2006. Vi skapade tillsammans 10 600 nya jobb i Sverige 2017 och sedan år 2000 har sysselsättningen inom turismen ökat med 34 procent.

Den totala sysselsättningen under motsvarande period har ökat med 16 procent. En betydande del av turismens ökning har kommit efter 2010. För att placera turismens exportvärde i ett sammanhang är turismens exportvärde lika stort som det sammanlagda värdet för Sveriges järn- och stålexport plus exporten av personbilar. Den största mottagaren av de här turismintäkterna är varuhandeln, då 6% av deras förädlingsvärde kommer från turism.

Jönköpings län ökar mer än rikssnittet!

Det är de utländska besökarna som skapar tillväxten inom besöksnäringen och som växer mest. På Sverigenivå ökade de utländska gästnätterna 2017 med 3,8 % men i vår region var tillväxten hela 5,2 % 2017. Tyskland var den största utlandsmarknaden för Jönköpings län under året, följt av Danmark, Nederländerna och Norge.

2018 ser hittills lovande ut. Det första kvartalet var starkt med en ökning av utländska gästnätter på 12,2 %! Med den varma försommaren i hela Europa och den låga svenska kronan har vi nog en bra sommar säsong att se fram emot även i år.

Lycka till i sommar och låt oss hälsa alla besökare hjärtligt välkomna till oss!

  • relaterat

De utländska turisterna saknades under sommaren 2020

Trots att många svenskar semestrat i Sverige under sommaren har tappet av de utländska besökarna inneburit stora förändringar för besöksnäringen.

Stark efterfrågan på sverigeresor från tyska turister

Efter en sommar med starkt begränsat utlandsresande är tyskarnas längtan efter att få resa utomlands starkare än någonsin. Både flyg- och bussbranschen har påverkats av pandemin, något som förväntas gynna Sverige framåt.

High Chaparral drog snabbt mot pandemin

Med hjälp av noga förberedelser och kreativ personal har High Chaparral lyckats hålla parken öppen sommaren 2020. Sheriff, och tillika VD, Mathias Bergendahl berättar om arbetet som krävts. De har inte vunnit kriget mot Covid-19, men de gick segrande ur vårens och sommarens många tuffa dueller.

Svensk Handel lanserar "Välkommen in! Din handling gör skillnad"

Svensk Handel lanserar ”Välkommen in! Din handling gör skillnad” – en kampanj med syfte att bidra till en trygg och framtidssäkrad handel. Kampanjen tar upp vilket ansvar handeln tar och vad handlare kan göra för att förebygga smittspridning. Målet är att anställda och kunder ska känna sig trygga.

Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Inspireras av goda exempel i coronatider

På den här sidan vill vi lyfta kommunikationsexempel som besöksnäringsföretag har gjort för att hantera den tuffa situationen kring Corona. Och även bra initiativ för att stötta.