2017 ett nytt rekordår för besöksnäringen

  • publicerad

2017 blev ytterligare ett starkt år för turismen i Sverige. Turismutgifterna ökade med 7,4 procent, vilket är den kraftigaste ökningen sedan 2006. Vi skapade tillsammans 10 600 nya jobb i Sverige 2017 och sedan år 2000 har sysselsättningen inom turismen ökat med 34 procent.

Den totala sysselsättningen under motsvarande period har ökat med 16 procent. En betydande del av turismens ökning har kommit efter 2010. För att placera turismens exportvärde i ett sammanhang är turismens exportvärde lika stort som det sammanlagda värdet för Sveriges järn- och stålexport plus exporten av personbilar. Den största mottagaren av de här turismintäkterna är varuhandeln, då 6% av deras förädlingsvärde kommer från turism.

Jönköpings län ökar mer än rikssnittet!

Det är de utländska besökarna som skapar tillväxten inom besöksnäringen och som växer mest. På Sverigenivå ökade de utländska gästnätterna 2017 med 3,8 % men i vår region var tillväxten hela 5,2 % 2017. Tyskland var den största utlandsmarknaden för Jönköpings län under året, följt av Danmark, Nederländerna och Norge.

2018 ser hittills lovande ut. Det första kvartalet var starkt med en ökning av utländska gästnätter på 12,2 %! Med den varma försommaren i hela Europa och den låga svenska kronan har vi nog en bra sommar säsong att se fram emot även i år.

Lycka till i sommar och låt oss hälsa alla besökare hjärtligt välkomna till oss!

  • relaterat

Ytterligare satsning på hållbar cykelturism

Tillväxtverket har beviljat Smålands Turisms stöd för projektet ”Hållbar cykelturism” vilket innebär att vi fortsätter att utveckla cykelturismen under 2020!

Nya trender på den globala online-marknaden

Röststyrning och progressiva webbappar, det är något man bör ha koll på menade Oliver Geldner Revenue Management och Distribution Expert på Taktikon, när han på Smålandsdagen talade om vilka globala trender som påverkar resebranschen.

Så lyckas du i sociala medier

Sociala medier har funnits en tid nu och de flesta har en Facebooksida och några kanske även jobbar med Instagram. Men hur kan sociala medier skapa affärsnytta? Om det pratade Chrille Peterson, digital strateg och affärsutvecklare, på Smålandsdagen.

Närvaro viktigast under kundens digitala resa

Att vara digitalt närvarande och bokningsbar är grunden för att lyckas, det var ett tydligt budskap när Charlotta Barnden Uddén, Head of Partner Insight på Visit Sweden föreläste på Smålandsdagen.

Destinationens digitala roll

Chrille Petersson liknade den digitala kundresan vid en serpentinväg i Alperna under sin föreläsning på Smålandsdagen, snirklande, brant och med tvära svängar. Han skickade med några tips på vägen hur man som destination på bästa sätt möter kunden under resans gång.

Årets Power BI-rapporter har anlänt

Hur utvecklas gästnätterna i Jönköpings län? Här finns svaren på dina frågor.