Information om allemansrätten

  • publicerad

Visit Sweden har tillsammans med Naturvårdsverket tagit fram filmer och artiklar om allemansrätten att sprida till turister som besöker Sverige.

En av de starkaste associationerna till Sverige är ett vackert land med orörd och tillgänglig natur. Många utländska turister som besöker Sverige har även ofta hört talas om den svenska allemansrätten, men vad innebär den egentligen?
Är det tillåtet att parkera sin husbil vid vägkanten, att elda i naturen eller att plocka de vackra blommorna på ängen?

Visit Sweden har tillsammans med Naturvårdsverket tagit fram filmer och artiklar för att hjälpa till att berätta om vad man får och inte får göra i den svenska naturen. Och visst behöver även vi svenskar uppdatera oss på ämnet!

Film The Right of Public Access in Sweden, 4,15 min.

Visit Sweden kunskapsbank
Här hittar du material att sprida om allemansrätten:corporate.visitsweden.com/kunskap/natur/material-om-allemansratten

  • relaterat

Småland matchar tyskarnas resedröm även efter pandemin

Branschens trender är entydiga: tyskarna längtar efter att få resa men förväntar sig större flexibilitet, trygghet och säkerhet än tidigare. Det framgick på ITB, världens största fack- och konsumentmässa för turism, som i år var helt digital.

Kampanj för att stötta mötesbranschen i Jönköpings län

flotte på Vättern
Med glimten i ögat vill vi påminna om att Småland har tänkt till för att besökare ska kunna åka på konferens, bo på hotell och koppla av en stund när världen krisar mindre. Filmer i sociala medier kommer leda till en kampanjsajt där länets mötesanläggningar presenteras.

Natur och Ekoturismföretagare erbjuds utvecklingscheck på upp till 150 000 kronor. Vi kan hjälpa till med din ansökan!

Kvinna i kajak
Tillväxtverket erbjuder utvecklingscheckar till natur- och ekoturismföretag. Syftet är att företagen ska stärka sin förmåga att utveckla och ställa om sin verksamhet.

Småland ökade sitt PR-värde trots reserestriktioner!

kaffekanna häller upp kokkaffe i Småland
Pandemin tvingade oss att ställa in planerade pressresor under 2020. Men tack vare vårt konstanta arbete med journalister och influencers före utbrottet av covid-19, har fantastiska artiklar och utrymme i tysk tv gett ett stort genomslag!

De småskaliga bryggerierna blomstrar

Humle
Ska man prata lokala och småskaliga finns det all anledning att prata öl. Det är en uråldrig dryck som gått från att vara superlokal till att domineras av ölindustrins jättar, för att på senare tid åter kännetecknas av mångfald och ett ökande antal mindre, lokala producenter.

Ny kampanj ska lyfta Smålands nationaldag

Tjej äter marsipantårta i Småland.
För att skapa uppmärksamhet nationellt kör Smålands Turism tillsammans med Region Kalmar län i Kalmar och Destination Småland i Kronoberg en kampanj på Fössta tossdan i mass – smålänningarnas egen nationaldag! Genom sponsring i sociala medier vill vi sprida glädje med tååtor och småländska uttryck.