Ny filmserie ger tips på hur du attraherar måltidsturister!

  • publicerad

Under kunskapsdagen om måltidsupplevelser som arrangerades av Smålands Turism den 27 september lanserades Visit Swedens nya filmserie om måltidsturism. Vetlandaföretagaren Magnus Nyman, Wallby säteri medverkar.

I början av året anordnade Visit Sweden en studieresa till Skottland, med syfte att främja och sprida kunskap i Måltidsturismprogrammet. Fyra företagare som visat framfötterna på ett föredömligt sätt åkte tillsammans med ett filmteam för att dokumentera lärdomar, reflektioner och upplevelser.

En serie med kunskap

Resultatet blev en serie på sex filmer där Skottlands kunskap och tankar kring måltidsturism presenteras, men också olikheter, likheter och inspirerande variationer.

En av de fyra utvalda var Magnus Nyman som driver Wallby säteri. Han beskriver sin vistelse i Skottland som en upptäcktsresa som han kan översätta till sin egen plats.
”Det blir så enkelt att utgå just varifrån var man är och verkar. Att känna en stolthet och nyfikenhet där du är, att utforska och upptäcka smakerna, platsen, människorna och dess historia - översätt det till just din plats. Hur smakar Wallby säteri? Mer insjökräfta än pilgrimsmusslor, tänker jag.”

Intervju med Magnus Nyman om resan till Skottland, 1,50 min.

Ett land att inspireras av

Skottland blev resmålet av flera skäl. Skottland är förhållandevis likt Sverige när det kommer till måltider, med fokus på naturligt, närodlat, vilt, fisk och skaldjur, och kombinationen mat tillsammans med natur- och kulturupplevelser.

Vidare är Skottland i framkant när det kommer till kvalitets- och hållbarhetsstöd till besöksnäringens företag. Utöver det har Skottland lanserat en ambitiös strategi för måltidsturism, som deltagarna i filmserien kunde lära sig mycket av.

Expertens ord

I filmerna medverkar också Wendy Berrie, kock och måltidsturismexpert som specialiserat sig inom autenticitet, platsbundenhet, närproducerat och slow food. Wendy Berrie förgyllde kunskapsdagen på Wallby där hon resonerade kring outnyttjad potential hos Sverige som måltidsdestination, och hur hon utvecklar erbjudanden och produkter till resenärer hemma i Skottland.

Måltiden allt viktigare för fler resenärer

Resenärer väljer i allt högre grad destination efter utbudet av måltidsupplevelser. De vill göra medvetna val i sin konsumtion av varor och tjänster. När en tredjedel av resenärens utgifter läggs på mat och dryck blir detta en väldigt viktig möjlighet att ta fasta på för både Sverige och vårt län!

Smålands Turism arbetar med kompetensinsatser för företag, driver nätverk, bjuder in journalister, jobbar med TravelTrade, utvecklar en måltidsturismstrategi för Jönköpings län och är en aktiv part på nivå 2 i Visit Swedens Måltidsprogram, bland mycket annat.

Se filmerna

Se alla filmerna i ett svep eller välj ett tema som intresserar. Länk till filmerna hittar du nedan. Trevlig tittning!

Magnus Nyman driver Wallby Säteri
  • relaterat

Småland matchar tyskarnas resedröm även efter pandemin

Branschens trender är entydiga: tyskarna längtar efter att få resa men förväntar sig större flexibilitet, trygghet och säkerhet än tidigare. Det framgick på ITB, världens största fack- och konsumentmässa för turism, som i år var helt digital.

Kampanj för att stötta mötesbranschen i Jönköpings län

flotte på Vättern
Med glimten i ögat vill vi påminna om att Småland har tänkt till för att besökare ska kunna åka på konferens, bo på hotell och koppla av en stund när världen krisar mindre. Filmer i sociala medier kommer leda till en kampanjsajt där länets mötesanläggningar presenteras.

Natur och Ekoturismföretagare erbjuds utvecklingscheck på upp till 150 000 kronor. Vi kan hjälpa till med din ansökan!

Kvinna i kajak
Tillväxtverket erbjuder utvecklingscheckar till natur- och ekoturismföretag. Syftet är att företagen ska stärka sin förmåga att utveckla och ställa om sin verksamhet.

Småland ökade sitt PR-värde trots reserestriktioner!

kaffekanna häller upp kokkaffe i Småland
Pandemin tvingade oss att ställa in planerade pressresor under 2020. Men tack vare vårt konstanta arbete med journalister och influencers före utbrottet av covid-19, har fantastiska artiklar och utrymme i tysk tv gett ett stort genomslag!

De småskaliga bryggerierna blomstrar

Humle
Ska man prata lokala och småskaliga finns det all anledning att prata öl. Det är en uråldrig dryck som gått från att vara superlokal till att domineras av ölindustrins jättar, för att på senare tid åter kännetecknas av mångfald och ett ökande antal mindre, lokala producenter.

Ny kampanj ska lyfta Smålands nationaldag

Tjej äter marsipantårta i Småland.
För att skapa uppmärksamhet nationellt kör Smålands Turism tillsammans med Region Kalmar län i Kalmar och Destination Småland i Kronoberg en kampanj på Fössta tossdan i mass – smålänningarnas egen nationaldag! Genom sponsring i sociala medier vill vi sprida glädje med tååtor och småländska uttryck.