Systrar med stort hjärta för hantverk, hållbarhet och sin gård

  • publicerad

På Flättinge gårdscafé kommer ständigt nya idéer från ägarna Louise, Josefin och Sandra Levinsson. I en pittoreskt och vacker miljö, i anslutning till den gård där de vuxit upp, har dem skapat en plats man vi återkomma till.

På Flättinge Gård som ligger i det kuperade jordbrukslandskapet, mitt i Östra Vätterbranterna mellan Huskvarna och Gränna, har tre systrar utvecklat och drivit ett café sedan 2014.
Hållbarhet är en självklarhet och allt bakas på plats - från grunden. Vissa delar av cafésortimentet gräddas i gammelstugans ugn, med hantverk och tradition sedan många generationer i ryggen. Det är inte bara bakverk och smårätter man gör helt själva. Även delar av inredningen är egentillverkad. Det som erbjuds på Flättinge Gårdscafé är genomtänkt, gästvänligt och byggt på en solid kunskapsgrund.

Väl genomtänkt utveckling
De tre systrarna Louise, Josefin och Sandra Levinsson har valt att utbilda sig inom olika grenar av affärslivet samtidigt som de alla har mathantverket i grunden. Det var även självklart för dem att säga ja både till Kurbits affärsutveckling och till Swedish Welcome. Ett av spåren är att erbjuda kortare kurser och måltidsupplevelser till grupper, ett koncept de arbetade fram i Kurbits utbildning ”Produktutveckling för export”.
- Vi funderar också på naturnära upplevelser i närheten, berättar Louise, lite hemlighetsfullt.

Mångsidigheten i visionerna när det gäller nya satsningar imponerar. Större egna odlingar är en punkt som ska bli verklighet. Och utvecklingen ska ske i lugn och personligt hållbar takt.
– Vi måste orka med och det måste vara roligt, säger de.

Samarbete med Flättinge Gårdscafé
Det kan vara en lågoddsare att förutspå att de kommer att efterfrågas som inspiratörer i framtiden. För den som vill nätverka och samarbeta kring upplevelser eller som vill ta del av deras erfarenheter är vintern lite lugnare för systrarna Levinsson. Förutom alla framtidsvisioner och planering förstås!

Louise, Josefin och Sandra Levinsson

vill du veta mer?

  • relaterat

Småland matchar tyskarnas resedröm även efter pandemin

Branschens trender är entydiga: tyskarna längtar efter att få resa men förväntar sig större flexibilitet, trygghet och säkerhet än tidigare. Det framgick på ITB, världens största fack- och konsumentmässa för turism, som i år var helt digital.

Kampanj för att stötta mötesbranschen i Jönköpings län

flotte på Vättern
Med glimten i ögat vill vi påminna om att Småland har tänkt till för att besökare ska kunna åka på konferens, bo på hotell och koppla av en stund när världen krisar mindre. Filmer i sociala medier kommer leda till en kampanjsajt där länets mötesanläggningar presenteras.

Natur och Ekoturismföretagare erbjuds utvecklingscheck på upp till 150 000 kronor. Vi kan hjälpa till med din ansökan!

Kvinna i kajak
Tillväxtverket erbjuder utvecklingscheckar till natur- och ekoturismföretag. Syftet är att företagen ska stärka sin förmåga att utveckla och ställa om sin verksamhet.

Småland ökade sitt PR-värde trots reserestriktioner!

kaffekanna häller upp kokkaffe i Småland
Pandemin tvingade oss att ställa in planerade pressresor under 2020. Men tack vare vårt konstanta arbete med journalister och influencers före utbrottet av covid-19, har fantastiska artiklar och utrymme i tysk tv gett ett stort genomslag!

De småskaliga bryggerierna blomstrar

Humle
Ska man prata lokala och småskaliga finns det all anledning att prata öl. Det är en uråldrig dryck som gått från att vara superlokal till att domineras av ölindustrins jättar, för att på senare tid åter kännetecknas av mångfald och ett ökande antal mindre, lokala producenter.

Ny kampanj ska lyfta Smålands nationaldag

Tjej äter marsipantårta i Småland.
För att skapa uppmärksamhet nationellt kör Smålands Turism tillsammans med Region Kalmar län i Kalmar och Destination Småland i Kronoberg en kampanj på Fössta tossdan i mass – smålänningarnas egen nationaldag! Genom sponsring i sociala medier vill vi sprida glädje med tååtor och småländska uttryck.