Systrar med stort hjärta för hantverk, hållbarhet och sin gård

  • publicerad

På Flättinge gårdscafé kommer ständigt nya idéer från ägarna Louise, Josefin och Sandra Levinsson. I en pittoreskt och vacker miljö, i anslutning till den gård där de vuxit upp, har dem skapat en plats man vi återkomma till.

På Flättinge Gård som ligger i det kuperade jordbrukslandskapet, mitt i Östra Vätterbranterna mellan Huskvarna och Gränna, har tre systrar utvecklat och drivit ett café sedan 2014.
Hållbarhet är en självklarhet och allt bakas på plats - från grunden. Vissa delar av cafésortimentet gräddas i gammelstugans ugn, med hantverk och tradition sedan många generationer i ryggen. Det är inte bara bakverk och smårätter man gör helt själva. Även delar av inredningen är egentillverkad. Det som erbjuds på Flättinge Gårdscafé är genomtänkt, gästvänligt och byggt på en solid kunskapsgrund.

Väl genomtänkt utveckling
De tre systrarna Louise, Josefin och Sandra Levinsson har valt att utbilda sig inom olika grenar av affärslivet samtidigt som de alla har mathantverket i grunden. Det var även självklart för dem att säga ja både till Kurbits affärsutveckling och till Swedish Welcome. Ett av spåren är att erbjuda kortare kurser och måltidsupplevelser till grupper, ett koncept de arbetade fram i Kurbits utbildning ”Produktutveckling för export”.
- Vi funderar också på naturnära upplevelser i närheten, berättar Louise, lite hemlighetsfullt.

Mångsidigheten i visionerna när det gäller nya satsningar imponerar. Större egna odlingar är en punkt som ska bli verklighet. Och utvecklingen ska ske i lugn och personligt hållbar takt.
– Vi måste orka med och det måste vara roligt, säger de.

Samarbete med Flättinge Gårdscafé
Det kan vara en lågoddsare att förutspå att de kommer att efterfrågas som inspiratörer i framtiden. För den som vill nätverka och samarbeta kring upplevelser eller som vill ta del av deras erfarenheter är vintern lite lugnare för systrarna Levinsson. Förutom alla framtidsvisioner och planering förstås!

Louise, Josefin och Sandra Levinsson

vill du veta mer?

  • relaterat

Småland hjälper dig att synas online!

två kvinnor pekar på en karta på en mobiltelefon
Nu har vi möjlighet att erbjuda ditt företag hjälp att synas online – helt kostnadsfritt! Träffa våra digitala coacher som tar fram en plan efter just ditt företags utmaningar.

Jönköpings län lockar allt fler utländska besökare

Tysk turist som sitter i en vagn tillsammans med andra turister och fotar älgar på Skullaryds Älgpark.
Trots regn och rusk kom turisterna till Jönköpings län. Nästan hälften av sommarens totala gästnätter spenderades under juli, men under augusti sjönk det rejält. Det största tappet under sommaren var de svenska turisterna, framför allt de som övernattar på camping.

En spirande sommar för Rosenlunds rosarium och herrgård

Rosenlunds herrgård, baksidan
Tillsammans med Destination Jönköping är vi med och utvecklar platsen Rosenlunds rosarium och herrgård. Denna sommar var den första där det erbjöds fasta guidade vandringar samt en mängd nya aktiviteter och evenemang.

Regional besöksnäringsstrategi för Jönköpings län 2023-2030

Två personer som cyklar uppför Huskvarnaberget i soldnedgång.
För att stärka besöksnäringen och lägga en gemensam grund för hållbar platsutveckling och innovation inom näringen, har Region Jönköpings län tillsammans med Smålands Turism tagit fram länets första regionala besöksnäringsstrategi i nära samverkan med länets kommuner och aktörer från besöksnäringen.

Sommaren är här – tyska charterflygen landar igen

Eurowings discovery flygplan som landar för första gången med årets charterresor på Jönköping Airport som spolas med en ridå av vatten av flygplatsens räddningstjänst.
Den 29 juni landade årets första charterflyg från Frankfurt på Jönköping Airport. Det är det Lufthansaägda flygbolaget Eurowings Discover, som flyger i år. Händelsen hyllades på flygplatsen.

Länets första regionala besöksnäringsstrategi beslutad

Den 13 juni 2023 fattade regionfullmäktige beslut om Regional besöksnäringsstrategi för Jönköpings län 2023–2030. Strategin är den första som gjorts för vårt län och den har tagits fram av Region Jönköpings län och Smålands Turism i nära samarbete med länets kommuner och flera andra aktörer.