Före pandemin var företagets huvudsakliga affärsområde möten och evenemang, nu har de framgångsrikt utökat sin verksamhet och en nyckel är att ensam inte är stark.
Fogarolli erbjuder italienskt kaffe i den mobila kaffebaren, mopedbilen med mottot ”Alla människor förtjänar riktigt gott kaffe överallt ” och har sitt säte i Ystad medan deras 30 franchiseföretagare ställer upp mopedbilen över hela Sverige. Företaget lyckades lägga en stor order kaffe från norra Italien precis innan landet stängde ner i mars 2020 och var så nöjda. Lika nöjda var de inte när de svenska kunderna ville lämna tillbaka produkter som inte kom till användning då pandemin även hade drabbat Sverige. Där befann Fogarolli sig för ett år sedan när de nya restriktionerna kring allmänna folksamlingar kom; ett proppfullt lager och ett affärsområde som inte längre existerade.
Krisen gav upphov till nya idéer
Sebastian Ryberg, CEO på Fogarolli, nämner måndagsmötena med franchisetagarna som oerhört viktiga. Tack vare dessa möten har de haft en naturlig träffpunkt där de har kunnat stötta varandra och utbyta idéer om hur de skulle ta sig an de utmaningar som pandemin bidrog till. De gick varvet runt och alla fick vara med och nysta i idéerna. Sebastian är noga med att poängtera att många halvdåliga idéer till slut blev flera bra idéer. Och att alla har varit delaktiga i processen. En av frågorna de ställde sig var ” Vem är hjältarna nu? ”. Ur detta kom initiativet kaffetimman där sponsorer betalar för kaffe som franchisetagarna sedan serverar till vårdpersonal. Detta blev en win-win för samtliga parter och en goodwill för både Fogarolli och sponsorerna.
-En stor utmaning har varit att få tillstånd att sätta upp mopedbilen utanför sjukhusen men att kunna slutas upp kring ett gemensamt mål har varit en magisk kraft, säger Sebastian.
Fogarolli har även uppfunnit det nya affärsområdet street vilket innebär att de är där människorna är nu; utomhus i naturen, på fjället eller på strandpromenaden. Fogarolli har samarbetat med ett antal olika destinationer som t.ex. Karl Fredrik på Eklaholm, där deras närvaro förstärker upplevelsen hos hans kunder. De har även börjat satsa på butiker som köper in deras egna produkter och har under 2020 medverkat på tre olika retail mässor i Danmark och Tyskland.
7 olika nyckelfaktorer
Sebastian Ryberg säger att pandemin har fått dem att göra saker som de aldrig hade tänkt på annars och nu har företaget ytterligare ben att stå på. Han listar 7 nyckelfaktorer som har varit avgörande för dem:
- Ensam är att vara ensam. Tillsammans kan man uträtta saker.
- Engagemang. Det gäller att hålla engagagemanget uppe hos alla.
- Vägra att tillhöra någon ”bransch”. Fastna inte i en organisation. Ta t.ex. vår kunskap och organisation och belöna sjukvården.
- Ta ansvar för sitt öde. Oavsett stödinsatser och liknande så är det upp till var och en hur man hanterar motgångar och kriser. Vi företagare har det fulla ansvaret.
- Ta tillvara på möjligheterna som dyker upp. Fokusera inte för mycket på det som är borta.
- Visa vägen. Visa att det är ok att testa och misslyckas. Förvänta dig inte att någon annan ska gå längst fram och visa vägen.
- Slå hål på falska sanningar ( så att du inte tror att de blir verkliga).
Vill du veta mer om Fogarolli läs här!
Här kan du se föreläsningen ca 45 min .