Fogarolli - från möten och evenemang till goodwill, street och egna produkter

  • publicerad

Före pandemin var företagets huvudsakliga affärsområde möten och evenemang, nu har de framgångsrikt utökat sin verksamhet och en nyckel är att ensam inte är stark.

Fogarolli erbjuder italienskt kaffe i den mobila kaffebaren, mopedbilen med mottot ”Alla människor förtjänar riktigt gott kaffe överallt ” och har sitt säte i Ystad medan deras 30 franchiseföretagare ställer upp mopedbilen över hela Sverige. Företaget lyckades lägga en stor order kaffe från norra Italien precis innan landet stängde ner i mars 2020 och var så nöjda. Lika nöjda var de inte när de svenska kunderna ville lämna tillbaka produkter som inte kom till användning då pandemin även hade drabbat Sverige. Där befann Fogarolli sig för ett år sedan när de nya restriktionerna kring allmänna folksamlingar kom; ett proppfullt lager och ett affärsområde som inte längre existerade.

Krisen gav upphov till nya idéer
Sebastian Ryberg, CEO på Fogarolli, nämner måndagsmötena med franchisetagarna som oerhört viktiga. Tack vare dessa möten har de haft en naturlig träffpunkt där de har kunnat stötta varandra och utbyta idéer om hur de skulle ta sig an de utmaningar som pandemin bidrog till. De gick varvet runt och alla fick vara med och nysta i idéerna. Sebastian är noga med att poängtera att många halvdåliga idéer till slut blev flera bra idéer. Och att alla har varit delaktiga i processen. En av frågorna de ställde sig var ” Vem är hjältarna nu? ”. Ur detta kom initiativet kaffetimman där sponsorer betalar för kaffe som franchisetagarna sedan serverar till vårdpersonal. Detta blev en win-win för samtliga parter och en goodwill för både Fogarolli och sponsorerna.

-En stor utmaning har varit att få tillstånd att sätta upp mopedbilen utanför sjukhusen men att kunna slutas upp kring ett gemensamt mål har varit en magisk kraft, säger Sebastian.

Fogarolli har även uppfunnit det nya affärsområdet street vilket innebär att de är där människorna är nu; utomhus i naturen, på fjället eller på strandpromenaden. Fogarolli har samarbetat med ett antal olika destinationer som t.ex. Karl Fredrik på Eklaholm, där deras närvaro förstärker upplevelsen hos hans kunder. De har även börjat satsa på butiker som köper in deras egna produkter och har under 2020 medverkat på tre olika retail mässor i Danmark och Tyskland.

7 olika nyckelfaktorer
Sebastian Ryberg säger att pandemin har fått dem att göra saker som de aldrig hade tänkt på annars och nu har företaget ytterligare ben att stå på. Han listar 7 nyckelfaktorer som har varit avgörande för dem:

  • Ensam är att vara ensam. Tillsammans kan man uträtta saker.
  • Engagemang. Det gäller att hålla engagagemanget uppe hos alla.
  • Vägra att tillhöra någon ”bransch”. Fastna inte i en organisation. Ta t.ex. vår kunskap och organisation och belöna sjukvården.
  • Ta ansvar för sitt öde. Oavsett stödinsatser och liknande så är det upp till var och en hur man hanterar motgångar och kriser. Vi företagare har det fulla ansvaret.
  • Ta tillvara på möjligheterna som dyker upp. Fokusera inte för mycket på det som är borta.
  • Visa vägen. Visa att det är ok att testa och misslyckas. Förvänta dig inte att någon annan ska gå längst fram och visa vägen.
  • Slå hål på falska sanningar ( så att du inte tror att de blir verkliga).

Vill du veta mer om Fogarolli läs här!
Här kan du se föreläsningen ca 45 min .

Sebastian Ryberg, CEO på Fogarolli, den mobila kaffebaren med 30 franchisetagare och 40 mopedbilar.
  • relaterat

Samverkan är den gyllene vägen

Carina Engqvist (längst till vänster)  och Carina Eldåker ( till höger) som tillsammans driver företaget Cykla i filmlandskapet Småland.
Entreprenörerna Carina Eldåker och Carina Engqvist kan se tillbaka på en rolig sommar med många besökare. Där samarbete och inkludering av andra företag är en nyckel till framgång.

Möt den medvetne resenären!

personer skrattar och äter utomhus
Morgondagens resenär lägger stor vikt vid hållbara val, naturliga och hälsosamma upplevelser samt värderar växtbaserade alternativ väldigt högt, vid matbordet. Hur kan vi möta dessa förväntningar i erbjudanden och upplevelsepaket?

Michaelas sommartips på lokala drycker -komplettera sommarens upplevelser med drycker som smakar Småland.

Läskande drycker hör årstiden till och förhöjer en sommarlunch, en grillbuffé eller en härlig picknickkorg i naturen. Nu finns det en rad spännande lokala drycker att välja bland. Michaela Ullmark på Slottsvillan i Huskvarna ger oss sina bästa tips på hur du kan servera småländsk sommar i glaset.

Besökare välkomnas att smaka Småland i glaset – The Drinkable Country är här

Mat och dryck på Wallby Säteri, en av 16 utvalda leverantörer med ett bord i kampanjen Sweden - the Drinkable Country
Visit Sweden introducerar Sweden- The Drinkable Country och Smålands Turism ser stora möjligheter för företagen i regionen, både dryckesproducenterna och besöksnärings-företagen som redan har inspirerats till att utveckla nya lokala alkoholfria smakupplevelser.

Visit Sweden har lanserat svemesterkampanj för den svenska marknaden

Upplevelseguiden tipsar bland annat om måltidsupplevelser i norra Småland.
Visit Sweden kör nu sin svemesterkampanj för att marknadsföra Sverige mot den inhemska marknaden. Besökares reseberättelser ska inspirera andra och man vill nå resenärerna redan i planeringsstadiet. Kampanjen består av två delar, De ofrivilliga turisternas guide till Sverige och Upplevelseguiden.

Nässjö kommun vill lyfta närområdet genom samarbete med lokal cykelprofil

Daniel Johansson även kallad Cykeldanne (längst till höger) på en av rundorna i sällskap med några lokalbor.
Nässjö kommun har inlett ett samarbete med äventyraren och cykelprofilen Daniel Johansson även känd som Cykeldanne. Med hans hjälp ska besökare och lokalbefolkning upptäcka närområdet och platser de inte visste fanns genom att haka på rådande cykeltrend.