Ny kampanj ska lyfta Smålands nationaldag

  • publicerad

För att skapa uppmärksamhet nationellt kör Smålands Turism tillsammans med Region Kalmar län i Kalmar och Destination Småland i Kronoberg en kampanj på Fössta tossdan i mass – smålänningarnas egen nationaldag! Genom sponsring i sociala medier vill vi sprida glädje med tååtor och småländska uttryck.

Fössta tossdan i mass – det är smålänningarnas egen nationaldag och då firas det med massipantååta.
Med start på onsdagen den 3:e mars kommer filmer att rulla på sociala media med tårtätande och småländska uttryck. Med det hoppas vi stärka Smålands image och helt enkelt sprida glädje i en på många sätt dyster tid.

Oskar Wijk är VD på Destination Småland:

- Med den här korta kampanjen vill vi visa på den stolthet som finns över att vara smålänning. Vi hoppas att kampanjen också ska väcka nyfikenhet på Småland och smålänningarna. Jag är övertygad om att det finns väldigt många smålandsambassadörer där ute som kommer hjälpa oss att tillsammans lyfta Fössta tossdan i mass.

Förutom kampanjvideos har en motivbild för Facebook tagits fram. Den sprider sig nu som en löpeld bland smålänningar och sympatisörer. Det är bara att söka efter ”Smålands Nationaldag” när man byter profilbild, så dekoreras man med en tårta och ett smålandsfrimärke.

För idé och produktion av kampanjen står Salty Communication i Växjö.
- Uppdraget att sätta Småland på kartan i Sverige känns sjukt kul och passande just under Fössta Tossdan i Mass. Go Småland! säger delägare Evelina Göthberg med entusiasm. Det är alltid lika roligt att ta fram nytänkande marknadsföring på sociala medier.

Kampanjen finansieras gemensamt av Smålands Turism i Jönköping, Region Kalmar län i Kalmar och AB Destination Småland i Kronoberg. De tre organisationerna jobbar tätt tillsammans för att sätta varumärket Småland på kartan – både nationellt och internationellt.

Tjej äter marsipantårta i Småland.
Cornelia Roos, 28 år från Växjö medverkar i kampanjfilmerna om Fössta Tossdan i Mass.
  • relaterat

Välkommen att delta i Visit Smålands sommarkampanj!

Person sitter i en stol brevid trumset
För fjärde sommaren i följd gör Smålands Turism en kampanj med fokus på att locka svenska turister till Småland. Välkommen att synas på kampanjsajten!

Rökt Vättersik får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Vättersik som fiskats upp ur Vättern av en lokal fiskare.
Nu har ansökan om att ursprungsskydda Rökt Vättersik blivit godkänd av EU-kommissionen. Skyddet innebär att den sik som tas upp ur Vättern och tillreds på angivet sätt inom 10 kilometer från Vätterns strand nu kan märkas med den rödgula ursprungsbeteckningen SUB.

Jönköpings län slår rekord i antal gästnätter

Ett par på dryckesprovning i Eksjö som skålar med glädje i ögonen, inomhus längs med ett fönster.
Efter tuffa pandemiår studsar besöksnäringen tillbaka och toppar till och med åren före pandemin. Nu är 2022 års statistik officiell och vi kan konstatera att länet är uppe på rekordhöga nivåer för antalet gästnätter.

Trakt Forest Hotel vinnare av Årets Turismpris 2023

prisutdelning på Jönköpingsgalan
Sandra och Mattias Sälleteg, Trakt Forest Hotel, fick ta emot Årets Turismpris i Jönköpings län på Jönköpingsgalan. De har på en plats som tillhört släkten i generationer vågat tänka nytt och skapat ett unikt året runt-resmål där upplevelsen styrs av den småländska naturens oändliga variationer.

Trender och spännande möten på världens största resemässa

Inne på ITB mässan i Berlin. Vi ser Visit Swedens monter med resterande svenska regioner.
”Welcome back World” – dessa var orden deltagare möttes av på världens största resemässa ITB, som i år arrangerades fysiskt för första gången sedan 2019. Hela Småland delade ett gemensamt bord där både förbokade och spontana möten ägde rum, med researrangörer, press och andra intressenter.

Tyska trendspaningar 2023

Familj som campar i sin husbil på sommaren med natur och vatten runtomkring dem.
Tre trendspaningar kring den tyska resenären är att de kommer i högre grad kunna jobba på avlägsen plats, de vill ha mer hälsoinspirerade resor och förväntar sig en hög standard på de boenden som de väljer ut. Även camping är något som trendar för målgruppen.