Framgångsrik sommarkampanj för Småland

  • publicerad

Kampanjen “Emigrera till Småland i sommar” stack ut i mängden och engagerade, samtidigt som den lyfte Smålands styrkor och besöksmål online. Svenska gästnätter i länet ökade med drygt 14%!

Konkurrensen om de svenska turisterna sommaren 2020 var stenhård. För att stötta besöksnäringsföretagen som kämpade med avbokningar och permitteringar, startade vi den digitala kampanj “Emigrera till Småland i sommar”.

Från semester till svemester
I Jönköpings län står de utländska turisterna för 40% av alla kommersiella övernattningar under en vanlig sommar. Men i och med utmaningarna kopplade till covid-19, såsom karantänzoner och stängda landsgränser, var det troligt att utländska turister skulle minska kraftigt under säsongen 2020. Lösningen blev att rikta ljuset mot den inhemska marknaden och svenska turister, så kallad “svemester”.

Kampanj med tydligt smålandstema
På kampanjsajten guide.visitsmaland.se registrerade sig närmare 370 företag för att kostnadsfritt visa upp sina produkter. Vi samarbetade även med ett antal influencers som skapade smålandsguider, samt spred innehåll i sina egna kanaler.
För att inte riskera att försvinna bland andra svenska destinationer producerade vi filmer för sociala medier med en populärkulturell referens till Utvandrarna. Budskapet om att emigrera till Småland för att man inte “tyar längre” anspelade på den pågående pandemin och det genuina smålandstemat bidrog till att Småland stack ut i mängden på ett roligt sätt.

Resultat av kampanjen
Kampanjen pågick mellan 18 juni - 30 augusti 2020 och sett till synlighet och räckvidd var den en succé som väckte intresse och skapade engagemang. De digitala budskapen fick närmare 11 000 000 exponeringar på Facebook, Instagram och Youtube samt exponeringar i influencers egna kanaler och digitala banners. Tack vare ett gemensamt PR-arbete har kampanjen även synts i Dagens Nyheter, Aftonbladet, TV4 samt i Sveriges Radio P1.

När det gäller antal besökare i Småland tittar vi på statistiken av antal bokningar av gästnätter och hotell (t ex BISYD). Här ser vi en ökning av svenska besökare med 14,4% i juli i Jönköpings län jämfört med året innan. Jönköpings och Kronobergs län har även en större ökning av svenska turister jämfört med övriga län i BISYD-nätverket. Dock så minskade vi antalet utländska gästnätter med -79,4%, vilket ger en total på -20.5% i Jönköpings län.

Resultat av kampanjen i kort
11 000 000 exponeringar i sociala kanaler
• Strax under 80 000 unika besökare på kampanjsajten
• Ökning av gästnätter med 14,4%
• Närmre 370 företag syns på kampanjsajten
• Totalt användes 6 svenska influencers
Swedish Family och Lottie Knutsson var de influencers som drog mest trafik till kampanjsajten
Familjeaktiviteter och friluftsliv har genererat störst engagemang

**Region Jönköpings län har bidragit med 2 000 000 sek och Region Kronoberg förstärkte med 600 000 sek, vilket gjorde att besöksmål i Jönköpings län fick något större fokus. Region Kalmar valde istället att stötta sina enskilda kommuner i deras egna marknadsföring.

  • *Kampanjen är framtagen i samarbete med kommunikationsbyrån Bolt.
semester i Småland
"Kristina och Karl Oskar" i kampanjfilmen för Småland.

vill du veta mer?

  • relaterat

Trysil satsar på cykling för alla

Cyklister i Trysil Bike Arena
Vårt cykelnätverk besökte Norge för att lära sig om Trysils utveckling från välkänd skiddestination till att numer även locka cyklister. En omställning som varit en succé!

Småländska entreprenörer vill satsa på fisketurism

Intresset var stort under temadagen om fisketurism på Wallby Säteri. Ett event som Smålands Turism anordnade tillsammans med länsstyrelsen och lokala entreprenörer. Samverkan mellan olika intressenter, hållbart fiske och att ta kontroll över vattnet var några av dagens nyckelord.

Hur blir Småland en cykeldestination?

Småland är ett skogsrikt landskap med goda förutsättningar för vackra leder.  Här ses några av cykelexperterna under besöket i september.
Med ett starkt nätverk av olika aktörer såsom t.ex. beslutsfattare, markägare och restauranger läggs grunden för en framgångsrik cykeldestination. Kevin Suhr och Jan Oggier från Bikeplan och destinationsutvecklare Chris Doyle visar oss hur vi kan växa och vända svagheter till styrkor.

Samverkan är den gyllene vägen

Carina Engqvist (längst till vänster)  och Carina Eldåker ( till höger) som tillsammans driver företaget Cykla i filmlandskapet Småland.
Entreprenörerna Carina Eldåker och Carina Engqvist kan se tillbaka på en rolig sommar med många besökare. Där samarbete och inkludering av andra företag är en nyckel till framgång.

Möt den medvetne resenären!

personer skrattar och äter utomhus
Morgondagens resenär lägger stor vikt vid hållbara val, naturliga och hälsosamma upplevelser samt värderar växtbaserade alternativ väldigt högt, vid matbordet. Hur kan vi möta dessa förväntningar i erbjudanden och upplevelsepaket?

Michaelas sommartips på lokala drycker -komplettera sommarens upplevelser med drycker som smakar Småland.

Läskande drycker hör årstiden till och förhöjer en sommarlunch, en grillbuffé eller en härlig picknickkorg i naturen. Nu finns det en rad spännande lokala drycker att välja bland. Michaela Ullmark på Slottsvillan i Huskvarna ger oss sina bästa tips på hur du kan servera småländsk sommar i glaset.