Framgångsrik sommarkampanj för Småland

  • publicerad

Kampanjen “Emigrera till Småland i sommar” stack ut i mängden och engagerade, samtidigt som den lyfte Smålands styrkor och besöksmål online. Svenska gästnätter i länet ökade med drygt 14%!

Konkurrensen om de svenska turisterna sommaren 2020 var stenhård. För att stötta besöksnäringsföretagen som kämpade med avbokningar och permitteringar, startade vi den digitala kampanj “Emigrera till Småland i sommar”.

Från semester till svemester
I Jönköpings län står de utländska turisterna för 40% av alla kommersiella övernattningar under en vanlig sommar. Men i och med utmaningarna kopplade till covid-19, såsom karantänzoner och stängda landsgränser, var det troligt att utländska turister skulle minska kraftigt under säsongen 2020. Lösningen blev att rikta ljuset mot den inhemska marknaden och svenska turister, så kallad “svemester”.

Kampanj med tydligt smålandstema
På kampanjsajten guide.visitsmaland.se registrerade sig närmare 370 företag för att kostnadsfritt visa upp sina produkter. Vi samarbetade även med ett antal influencers som skapade smålandsguider, samt spred innehåll i sina egna kanaler.
För att inte riskera att försvinna bland andra svenska destinationer producerade vi filmer för sociala medier med en populärkulturell referens till Utvandrarna. Budskapet om att emigrera till Småland för att man inte “tyar längre” anspelade på den pågående pandemin och det genuina smålandstemat bidrog till att Småland stack ut i mängden på ett roligt sätt.

Resultat av kampanjen
Kampanjen pågick mellan 18 juni - 30 augusti 2020 och sett till synlighet och räckvidd var den en succé som väckte intresse och skapade engagemang. De digitala budskapen fick närmare 11 000 000 exponeringar på Facebook, Instagram och Youtube samt exponeringar i influencers egna kanaler och digitala banners. Tack vare ett gemensamt PR-arbete har kampanjen även synts i Dagens Nyheter, Aftonbladet, TV4 samt i Sveriges Radio P1.

När det gäller antal besökare i Småland tittar vi på statistiken av antal bokningar av gästnätter och hotell (t ex BISYD). Här ser vi en ökning av svenska besökare med 14,4% i juli i Jönköpings län jämfört med året innan. Jönköpings och Kronobergs län har även en större ökning av svenska turister jämfört med övriga län i BISYD-nätverket. Dock så minskade vi antalet utländska gästnätter med -79,4%, vilket ger en total på -20.5% i Jönköpings län.

Resultat av kampanjen i kort
11 000 000 exponeringar i sociala kanaler
• Strax under 80 000 unika besökare på kampanjsajten
• Ökning av gästnätter med 14,4%
• Närmre 370 företag syns på kampanjsajten
• Totalt användes 6 svenska influencers
Swedish Family och Lottie Knutsson var de influencers som drog mest trafik till kampanjsajten
Familjeaktiviteter och friluftsliv har genererat störst engagemang

*Region Jönköpings län har bidragit med 2 000 000 sek och Region Kronoberg förstärkte med 600 000 sek, vilket gjorde att besöksmål i Jönköpings län fick något större fokus. Region Kalmar valde istället att stötta sina enskilda kommuner i deras egna marknadsföring.

*Kampanjen är framtagen i samarbete med kommunikationsbyrån Bolt.

semester i Småland
"Kristina och Karl Oskar" i kampanjfilmen för Småland.

vill du veta mer?

  • relaterat

Nytt projekt ska stärka besöksnäringen

Smålands Turism har beviljats stöd av Region Jönköpings län och Tillväxtverket för att stärka besöksnäringen i och med coronapandemin.

Samtliga cykelrutter på under en månad!

Torbjörn Svensson antog utmaningen och cyklade samtliga rutter i den nya cykelkartan för Norra Småland - på mindre än en månad.

High Chaparral drog snabbt mot pandemin

Med hjälp av noga förberedelser och kreativ personal har High Chaparral lyckats hålla parken öppen sommaren 2020. Sheriff, och tillika VD, Mathias Bergendahl berättar om arbetet som krävts. De har inte vunnit kriget mot Covid-19, men de gick segrande ur vårens och sommarens många tuffa dueller.

Inspireras av goda exempel i coronatider

På den här sidan vill vi lyfta kommunikationsexempel som besöksnäringsföretag har gjort för att hantera den tuffa situationen kring Corona. Och även bra initiativ för att stötta.

Stor uppslutning på inspirationsdagen ”Småland - en cykelvänlig destination"

Den 9:e mars arrangerade vi på Smålands Turism en inspirationsdag kring cykling. Med över 80 deltagare var det fullt hus på Bauergården i Bunn, vilket är ett tydligt tecken på det stora intresse som finns kring cykelturism i Jönköpings län.

Ytterligare satsning på hållbar cykelturism

Tillväxtverket har beviljat Smålands Turisms stöd för projektet ”Hållbar cykelturism” vilket innebär att vi fortsätter att utveckla cykelturismen under 2020!