Framtidens måltidsturism

  • publicerad

I början av oktober besökte vi den nya konferensen Tomorrow´s Food Travel (#TFTSWEDEN) i Göteborg. Intressanta föreläsningar om trender, innovationer och besökarens efterfrågan inom måltidsturism, blandades med branschens utmaningar inom hållbarhet. Konferensen var även tänkt att skapa en mötesplats för de 220 deltagare från besöksnåringen och forskning.
sätta fokus på framtidens måltidsturism, trender, innovationer och inspiration samt skapa en mötesplats för utbyte och interaktion mellan forskning och näringsliv.

Temat närproducerat och hållbart följde även de måltider som serverades under de två dagarna. Bland annat bjöds det på KRAV-odlade blåmusslor från Musselbaren, Sachimi på msc-räka och grillade, hållbart odlade scampi från restaurang VRÅ, samt vedugnsbakad lök med gul beta, kål, sampbuljong med paprikadressing och puffat laxskinn, signerat den nyöppnade restaurangen Garveriet i Floda.

belyste främst krav och beteende kopplat till mat och resande, samt framtiden och resenärers behov. En internationell mötesplats för kunskap- och erfarenhetsutbyte mellan aktörer inom måltidsturism.

Tillsammans med Visit Sweden satsar vi på att utveckla Nu satsar Visit Sweden tillsammans med svenska regioner på att fler utländska turister ska resa till Sverige, spendera mer på restauranger och köpa mer svenska livsmedel. Mellan 2017 och 2020 ger Jordbruksverket anslag till Visit Swedens ”Exportprogram för måltidsturism”.
Konferensen Tomorrow´s Food Travel (#TFTSWEDEN)

Konferensen Tomorrow´s Food Travel (#TFTSWEDEN) gör en spaning på framtidens mat och resenärernas växande nyfikenhet på måltidsupplevelser. Besöksnäringen får se hur trender, utveckling och hållbarhet inom mat, dryck och måltid kan bidra till att utveckla destinationer och produkter för att möta resenärernas förväntningar. #TFTSWEDEN arrangeras i Göteborg 9-10 oktober.

Trender
Edward Boethius, united Minds

  • Matupplevelser är beroende av plats, autensitet
  • Mattrender byts inte ut särskilt ofta utan är värt att satsa på
  • Food with a purpose, ekoturismen växer och den yngre generationen tror sig kunna förändra världen utifrån de val de gör, snarare än hur de röstar.
  • Man gör medvetna val mot närproducerad, KRAV-märkt och ekologiskt odlad mat.
  • Stark efterfrågan på vegetariskt mat.
  • Kockarna tar en större plats och väljer "bra" mat än tidigare.
  • Ta tillvara på "food waste"

I år hölls konferensen i Göteborg och arrangerades av Visit Sweden, Turistrådet Västsverige och Göteborg & co i samarbete med Handelshögskolans Center för turism/ Göteborgs universitet.

KRAV-odlade blåmusslor
KRAV-odlade blåmusslor med chili och vitlök från Musselbaren
  • relaterat

Nya trender på den globala online-marknaden

Röststyrning och progressiva webbappar, det är något man bör ha koll på menade Oliver Geldner Revenue Management och Distribution Expert på Taktikon, när han på Smålandsdagen talade om vilka globala trender som påverkar resebranschen.

Så lyckas du i sociala medier

Sociala medier har funnits en tid nu och de flesta har en Facebooksida och några kanske även jobbar med Instagram. Men hur kan sociala medier skapa affärsnytta? Om det pratade Chrille Peterson, digital strateg och affärsutvecklare, på Smålandsdagen.

Närvaro viktigast under kundens digitala resa

Att vara digitalt närvarande och bokningsbar är grunden för att lyckas, det var ett tydligt budskap när Charlotta Barnden Uddén, Head of Partner Insight på Visit Sweden föreläste på Smålandsdagen.

Destinationens digitala roll

Chrille Petersson liknade den digitala kundresan vid en serpentinväg i Alperna under sin föreläsning på Smålandsdagen, snirklande, brant och med tvära svängar. Han skickade med några tips på vägen hur man som destination på bästa sätt möter kunden under resans gång.

Stort fokus på digitalisering under Smålandsdagen

Digitaliseringen är full av möjligheter för företag och destinationer, och under Smålandsdagen 2019 lärde vi oss hur vi bäst tar tillvara på dem.

Kunskapsdag om lockande måltidsupplevelser

Efterfrågan på platsbundna måltidsupplevelser med ärlig mat ökar. Den 27 september hölls en välbesökt dag för ökad kunskap och inspiration om hur företagen i länet kan skapa affärer och nå fler målgrupper. Platsen var Wallby Säteri.