Framtidens måltidsturism

  • publicerad

I början av oktober besökte vi den nya konferensen Tomorrow´s Food Travel (#TFTSWEDEN) i Göteborg. Intressanta föreläsningar om trender, innovationer och besökarens efterfrågan inom måltidsturism, blandades med branschens utmaningar inom hållbarhet. Konferensen var även tänkt att skapa en mötesplats för de 220 deltagare från besöksnåringen och forskning.
sätta fokus på framtidens måltidsturism, trender, innovationer och inspiration samt skapa en mötesplats för utbyte och interaktion mellan forskning och näringsliv.

Temat närproducerat och hållbart följde även de måltider som serverades under de två dagarna. Bland annat bjöds det på KRAV-odlade blåmusslor från Musselbaren, Sachimi på msc-räka och grillade, hållbart odlade scampi från restaurang VRÅ, samt vedugnsbakad lök med gul beta, kål, sampbuljong med paprikadressing och puffat laxskinn, signerat den nyöppnade restaurangen Garveriet i Floda.

belyste främst krav och beteende kopplat till mat och resande, samt framtiden och resenärers behov. En internationell mötesplats för kunskap- och erfarenhetsutbyte mellan aktörer inom måltidsturism.

Tillsammans med Visit Sweden satsar vi på att utveckla Nu satsar Visit Sweden tillsammans med svenska regioner på att fler utländska turister ska resa till Sverige, spendera mer på restauranger och köpa mer svenska livsmedel. Mellan 2017 och 2020 ger Jordbruksverket anslag till Visit Swedens ”Exportprogram för måltidsturism”.
Konferensen Tomorrow´s Food Travel (#TFTSWEDEN)

Konferensen Tomorrow´s Food Travel (#TFTSWEDEN) gör en spaning på framtidens mat och resenärernas växande nyfikenhet på måltidsupplevelser. Besöksnäringen får se hur trender, utveckling och hållbarhet inom mat, dryck och måltid kan bidra till att utveckla destinationer och produkter för att möta resenärernas förväntningar. #TFTSWEDEN arrangeras i Göteborg 9-10 oktober.

Trender
Edward Boethius, united Minds

  • Matupplevelser är beroende av plats, autensitet
  • Mattrender byts inte ut särskilt ofta utan är värt att satsa på
  • Food with a purpose, ekoturismen växer och den yngre generationen tror sig kunna förändra världen utifrån de val de gör, snarare än hur de röstar.
  • Man gör medvetna val mot närproducerad, KRAV-märkt och ekologiskt odlad mat.
  • Stark efterfrågan på vegetariskt mat.
  • Kockarna tar en större plats och väljer "bra" mat än tidigare.
  • Ta tillvara på "food waste"

I år hölls konferensen i Göteborg och arrangerades av Visit Sweden, Turistrådet Västsverige och Göteborg & co i samarbete med Handelshögskolans Center för turism/ Göteborgs universitet.

KRAV-odlade blåmusslor
KRAV-odlade blåmusslor med chili och vitlök från Musselbaren
  • relaterat

Inspireras av goda exempel i coronatider

På den här sidan vill vi lyfta kommunikationsexempel som besöksnäringsföretag har gjort för att hantera den tuffa situationen kring Corona. Och även bra initiativ för att stötta.

Så hanterar du som företagare situationen kring det nya coronaviruset

Här hittar du som företagare inom besöksnäringen information om hur du kan hantera den rådande situationen kring det nya coronaviruset (Covid-19).

Stor uppslutning på inspirationsdagen ”Småland - en cykelvänlig destination"

Den 9:e mars arrangerade vi på Smålands Turism en inspirationsdag kring cykling. Med över 80 deltagare var det fullt hus på Bauergården i Bunn, vilket är ett tydligt tecken på det stora intresse som finns kring cykelturism i Jönköpings län.

Se till att ditt boende är uppdaterat på HolidayCheck!

Just nu pågår en kampanj för Småland på den tyskspråkiga reseportalen HolidayCheck. Därför är det en bra idé att ha koll på hur sitt hotell eller boende presenteras på sidan.

Här är de nominerade till Årets Turismpris 2020!

Samtliga nominerade till Årets Turismpris har visat på föredömliga insatser för att utveckla besöksnäringen i Jönköpings län.

Nya trender på den globala online-marknaden

Röststyrning och progressiva webbappar, det är något man bör ha koll på menade Oliver Geldner Revenue Management och Distribution Expert på Taktikon, när han på Smålandsdagen talade om vilka globala trender som påverkar resebranschen.