Framtidens måltidsturism

  • publicerad

I början av oktober besökte vi den nya konferensen Tomorrow´s Food Travel (#TFTSWEDEN) i Göteborg. Intressanta föreläsningar om trender, innovationer och besökarens efterfrågan inom måltidsturism, blandades med branschens utmaningar inom hållbarhet. Konferensen var även tänkt att skapa en mötesplats för de 220 deltagare från besöksnåringen och forskning.
sätta fokus på framtidens måltidsturism, trender, innovationer och inspiration samt skapa en mötesplats för utbyte och interaktion mellan forskning och näringsliv.

Temat närproducerat och hållbart följde även de måltider som serverades under de två dagarna. Bland annat bjöds det på KRAV-odlade blåmusslor från Musselbaren, Sachimi på msc-räka och grillade, hållbart odlade scampi från restaurang VRÅ, samt vedugnsbakad lök med gul beta, kål, sampbuljong med paprikadressing och puffat laxskinn, signerat den nyöppnade restaurangen Garveriet i Floda.

belyste främst krav och beteende kopplat till mat och resande, samt framtiden och resenärers behov. En internationell mötesplats för kunskap- och erfarenhetsutbyte mellan aktörer inom måltidsturism.

Tillsammans med Visit Sweden satsar vi på att utveckla Nu satsar Visit Sweden tillsammans med svenska regioner på att fler utländska turister ska resa till Sverige, spendera mer på restauranger och köpa mer svenska livsmedel. Mellan 2017 och 2020 ger Jordbruksverket anslag till Visit Swedens ”Exportprogram för måltidsturism”.
Konferensen Tomorrow´s Food Travel (#TFTSWEDEN)

Konferensen Tomorrow´s Food Travel (#TFTSWEDEN) gör en spaning på framtidens mat och resenärernas växande nyfikenhet på måltidsupplevelser. Besöksnäringen får se hur trender, utveckling och hållbarhet inom mat, dryck och måltid kan bidra till att utveckla destinationer och produkter för att möta resenärernas förväntningar. #TFTSWEDEN arrangeras i Göteborg 9-10 oktober.

Trender
Edward Boethius, united Minds

  • Matupplevelser är beroende av plats, autensitet
  • Mattrender byts inte ut särskilt ofta utan är värt att satsa på
  • Food with a purpose, ekoturismen växer och den yngre generationen tror sig kunna förändra världen utifrån de val de gör, snarare än hur de röstar.
  • Man gör medvetna val mot närproducerad, KRAV-märkt och ekologiskt odlad mat.
  • Stark efterfrågan på vegetariskt mat.
  • Kockarna tar en större plats och väljer "bra" mat än tidigare.
  • Ta tillvara på "food waste"

I år hölls konferensen i Göteborg och arrangerades av Visit Sweden, Turistrådet Västsverige och Göteborg & co i samarbete med Handelshögskolans Center för turism/ Göteborgs universitet.

KRAV-odlade blåmusslor
KRAV-odlade blåmusslor med chili och vitlök från Musselbaren
  • relaterat

De utländska turisterna saknades under sommaren 2020

Trots att många svenskar semestrat i Sverige under sommaren har tappet av de utländska besökarna inneburit stora förändringar för besöksnäringen.

Stark efterfrågan på sverigeresor från tyska turister

Efter en sommar med starkt begränsat utlandsresande är tyskarnas längtan efter att få resa utomlands starkare än någonsin. Både flyg- och bussbranschen har påverkats av pandemin, något som förväntas gynna Sverige framåt.

High Chaparral drog snabbt mot pandemin

Med hjälp av noga förberedelser och kreativ personal har High Chaparral lyckats hålla parken öppen sommaren 2020. Sheriff, och tillika VD, Mathias Bergendahl berättar om arbetet som krävts. De har inte vunnit kriget mot Covid-19, men de gick segrande ur vårens och sommarens många tuffa dueller.

Svensk Handel lanserar "Välkommen in! Din handling gör skillnad"

Svensk Handel lanserar ”Välkommen in! Din handling gör skillnad” – en kampanj med syfte att bidra till en trygg och framtidssäkrad handel. Kampanjen tar upp vilket ansvar handeln tar och vad handlare kan göra för att förebygga smittspridning. Målet är att anställda och kunder ska känna sig trygga.

Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Inspireras av goda exempel i coronatider

På den här sidan vill vi lyfta kommunikationsexempel som besöksnäringsföretag har gjort för att hantera den tuffa situationen kring Corona. Och även bra initiativ för att stötta.