From tapping to talking

  • publicerad

Året är 2030. Du kommer hem från jobbet, och din personliga AI-assistent hejdar dig. AI-assistenten berättar för dig att du på senaste tiden varit stressad, och att du har låga halter D-vitamin. AI-assistenten föreslår en resa till ett solsäkert ställe, och tipsar om ett hotell på Mallorca.

Det är inom din budget, uppfyller dina kriterier för en avkopplande resa och dessutom kan din kompis Sara följa med; AI-assistenten har pratat med Saras AI-assistent och bokat in henne på samma resa.

Så inleddes workshopen The Digital Challange, som byggde på den rapport Kairos Future tagit fram. Med fokus på framtidens digitala resande fick vi följa med på en svindlande tur från samhället idag, till 2030s hetaste trender.

En förändring som redan sker redan idag är övergången från touch till röststyrning. Exempel på det är iPhones Siri. Uppgraderingen av Siri är röstassistenten; en pryl som redan idag går att koppla till appar, kylskåp, kaffekokaren och andra smarta föremål. Syftet? Att underlätta, och automatisera vardagen. Till exempel provar flera hotell i Sverige just nu på att ha rum med en röstassistent, som tränas att förstå olika språk och kulturer.

Inom resandet kommer framtidens teknik att ställa högre krav på företagen. Workshopledaren Therese Lundqvist från Kairos Future påtalade vikten av att vara medveten om vad som skrivs om företag på internet. Det visar sig att företag som bemöter recensioner tenderar att uppfattas som mer pålitliga än företag som lyser med sin frånvaro. Att våga specificera sitt erbjudande är en annan faktor som tros påverka framgångar i framtiden.

Dagens största bokningsplattform

Rbnb revolutionerade marknaden och är idag den största bokningsplattformen. En som är på väg upp är Google Travel, som idag står för 12% av Googles totala omsättning och ökar stadigt. Google Travel väntas bli nästa genomslående plattform för onlinebokning.

Google – där du måste ha koll

Att Google Maps är top of mind och något som över 90% av resenärer använder sig av, vart de än befinner sig i världen, är redan bekräftat. På Google Maps presenteras också företag längs vägen eller i närheten. Informationen som presenteras är hämtad från Google My Business. Detta innebär att varje företag bör kontrollera och styra sitt konto på Google My Business, då öppettider, adress, information och erbjudande från detta konto är det som presenteras för de 90% resenärer som använder sig av Google Maps.

Workshopen

Efter föreläsningar och presentation av Kairos Futures rapport började workshopdelen av dagen. Varje grupp fick applicera en digital framtidstrend och applicera det på ett företag. Därifrån skulle konsekvenser och möjligheter arbetas fram.

Det blev en lyckad dag i härlig framtidsanda. Många bra idéer föddes och rädslan för tekniken omvandlades till nyfikenhet och förståelse. Och en sak fick vi alla med oss: framtiden är redan här.

vill du veta mer?

  • relaterat

Ytterligare satsning på hållbar cykelturism

Tillväxtverket har beviljat Smålands Turisms stöd för projektet ”Hållbar cykelturism” vilket innebär att vi fortsätter att utveckla cykelturismen under 2020!

Nya trender på den globala online-marknaden

Röststyrning och progressiva webbappar, det är något man bör ha koll på menade Oliver Geldner Revenue Management och Distribution Expert på Taktikon, när han på Smålandsdagen talade om vilka globala trender som påverkar resebranschen.

Så lyckas du i sociala medier

Sociala medier har funnits en tid nu och de flesta har en Facebooksida och några kanske även jobbar med Instagram. Men hur kan sociala medier skapa affärsnytta? Om det pratade Chrille Peterson, digital strateg och affärsutvecklare, på Smålandsdagen.

Närvaro viktigast under kundens digitala resa

Att vara digitalt närvarande och bokningsbar är grunden för att lyckas, det var ett tydligt budskap när Charlotta Barnden Uddén, Head of Partner Insight på Visit Sweden föreläste på Smålandsdagen.

Destinationens digitala roll

Chrille Petersson liknade den digitala kundresan vid en serpentinväg i Alperna under sin föreläsning på Smålandsdagen, snirklande, brant och med tvära svängar. Han skickade med några tips på vägen hur man som destination på bästa sätt möter kunden under resans gång.

Stort fokus på digitalisering under Smålandsdagen

Digitaliseringen är full av möjligheter för företag och destinationer, och under Smålandsdagen 2019 lärde vi oss hur vi bäst tar tillvara på dem.