Antalet utländska gästnätter växer mer än dubbelt så snabbt som de svenska

  • publicerad

Nu har resultatet från 2019 års statistik över gästnätter kommit. Sammanfattningsvis ser det bra ut för hela Småland och Jönköpings län.

Tillväxtverket meddelar att de svenska gästnätterna under 2019 ökade med + 5,4% och de utländska med 0,4% jämfört med föregående år.
Jönköpings län går mot trenden där de svenska gästnätterna ökade med + 1,9 % och de utländska med hela 5,9 %! En av de största ökningarna av utländska turister i landet under 2019.
Gratulerar alla i näringen som arbetat så hårt!

Tyskland en fortsatt viktig marknad
Bland de nationaliteter som vi ser ökar kraftigast är de tyska turisterna. De är väldigt nära att gå om norrmännen på Sverigebasis som den viktigaste marknaden. Tyskland är redan med råge den viktigaste utlandsmarknaden i Jönköpings län.

Tillgång till statistiken
För att fördjupa dig i statistiken och även bryta ned den på kommunnivå finns vårt verktyg Power BI tillgängligt på vår webbsida under fliken "statistik". Klicka här för att komma till statistikverktyget

Incheckning av gäster på Björkhaga hotell och konferens.

vill du veta mer?

  • relaterat

Småland matchar tyskarnas resedröm även efter pandemin

Branschens trender är entydiga: tyskarna längtar efter att få resa men förväntar sig större flexibilitet, trygghet och säkerhet än tidigare. Det framgick på ITB, världens största fack- och konsumentmässa för turism, som i år var helt digital.

Kampanj för att stötta mötesbranschen i Jönköpings län

flotte på Vättern
Med glimten i ögat vill vi påminna om att Småland har tänkt till för att besökare ska kunna åka på konferens, bo på hotell och koppla av en stund när världen krisar mindre. Filmer i sociala medier kommer leda till en kampanjsajt där länets mötesanläggningar presenteras.

Natur och Ekoturismföretagare erbjuds utvecklingscheck på upp till 150 000 kronor. Vi kan hjälpa till med din ansökan!

Kvinna i kajak
Tillväxtverket erbjuder utvecklingscheckar till natur- och ekoturismföretag. Syftet är att företagen ska stärka sin förmåga att utveckla och ställa om sin verksamhet.

Småland ökade sitt PR-värde trots reserestriktioner!

kaffekanna häller upp kokkaffe i Småland
Pandemin tvingade oss att ställa in planerade pressresor under 2020. Men tack vare vårt konstanta arbete med journalister och influencers före utbrottet av covid-19, har fantastiska artiklar och utrymme i tysk tv gett ett stort genomslag!

De småskaliga bryggerierna blomstrar

Humle
Ska man prata lokala och småskaliga finns det all anledning att prata öl. Det är en uråldrig dryck som gått från att vara superlokal till att domineras av ölindustrins jättar, för att på senare tid åter kännetecknas av mångfald och ett ökande antal mindre, lokala producenter.

Ny kampanj ska lyfta Smålands nationaldag

Tjej äter marsipantårta i Småland.
För att skapa uppmärksamhet nationellt kör Smålands Turism tillsammans med Region Kalmar län i Kalmar och Destination Småland i Kronoberg en kampanj på Fössta tossdan i mass – smålänningarnas egen nationaldag! Genom sponsring i sociala medier vill vi sprida glädje med tååtor och småländska uttryck.