Antalet utländska gästnätter växer mer än dubbelt så snabbt som de svenska

  • publicerad

Nu har resultatet från 2019 års statistik över gästnätter kommit. Sammanfattningsvis ser det bra ut för hela Småland och Jönköpings län.

Tillväxtverket meddelar att de svenska gästnätterna under 2019 ökade med + 5,4% och de utländska med 0,4% jämfört med föregående år.
Jönköpings län går mot trenden där de svenska gästnätterna ökade med + 1,9 % och de utländska med hela 5,9 %! En av de största ökningarna av utländska turister i landet under 2019.
Gratulerar alla i näringen som arbetat så hårt!

Tyskland en fortsatt viktig marknad
Bland de nationaliteter som vi ser ökar kraftigast är de tyska turisterna. De är väldigt nära att gå om norrmännen på Sverigebasis som den viktigaste marknaden. Tyskland är redan med råge den viktigaste utlandsmarknaden i Jönköpings län.

Tillgång till statistiken
För att fördjupa dig i statistiken och även bryta ned den på kommunnivå finns vårt verktyg Power BI tillgängligt på vår webbsida under fliken "statistik". Klicka här för att komma till statistikverktyget

Incheckning av gäster på Björkhaga hotell och konferens.

vill du veta mer?

  • relaterat

Stora medier sätter Småland i rampljuset

Tre kvinnor som skålar och fikar i en grönskande trädgård
Under året har vi haft glädjen att välkomna journalister, bloggare och influencers till vår plats. Mellan februari och oktober 2024 har vi organiserat totalt 30 besök med många stora utländska medier som har valt att skriva om Småland.

Jönköpings län attraherar fler internationella besökare

Gästnattsstatistiken från sommaren 2024 visar på en fortsatt stabil utveckling för besöksnäringen i Jönköpings län, där internationella besökare sticker ut som en viktig tillväxtmotor. Trots en liten nedgång i svenska besökare har länet lyckats bibehålla ett starkt antal gästnätter totalt sett.

4 miljoner exponeringar och stort engagemang för Småland

Under våren och sommaren 2024 genomförde vi en framgångsrik Sverigekampanj med syftet att öka synligheten för Småland som destination. Kampanjen, som pågick från mars till augusti, riktade sig till målgrupper över hela landet, med särskilt fokus på barnfamiljer, outdoor-entusiaster och äldre par.

Visa upp ditt företag på Smålandskartan 2025

Med en plats i smålandskartan uppmärksammas ditt företag av både svenska och internationella besökare.

De handbyggda lederna lockar cyklisterna till Finale Ligure

cyklister i hjälmar i Italien
Vår studieresa till italienska Finale Ligure gav oss insikter i hur en sol- och baddestination utnyttjat den kringliggande naturen för att skapa ett cykelmecka. Genom handbyggda leder, starkt lokalt engagemang och hållbara strategier inspireras vi att vidareutveckla Smålands cykelturism.

Filmbyn Småland vinnare av Årets Turismpris

Representanter från Filmbyn med Helene Berg och ordförande
Med stor respekt för det Småländska arvet och innovativa arbetet med filmer från Astrid Lindgrens berättelser kammade Filmbyn Småland hem Årets Turismpris som presenterades på Werket i Jönköping.