Antalet utländska gästnätter växer mer än dubbelt så snabbt som de svenska

  • publicerad

Nu har resultatet från 2019 års statistik över gästnätter kommit. Sammanfattningsvis ser det bra ut för hela Småland och Jönköpings län.

Tillväxtverket meddelar att de svenska gästnätterna under 2019 ökade med + 5,4% och de utländska med 0,4% jämfört med föregående år.
Jönköpings län går mot trenden där de svenska gästnätterna ökade med + 1,9 % och de utländska med hela 5,9 %! En av de största ökningarna av utländska turister i landet under 2019.
Gratulerar alla i näringen som arbetat så hårt!

Tyskland en fortsatt viktig marknad
Bland de nationaliteter som vi ser ökar kraftigast är de tyska turisterna. De är väldigt nära att gå om norrmännen på Sverigebasis som den viktigaste marknaden. Tyskland är redan med råge den viktigaste utlandsmarknaden i Jönköpings län.

Tillgång till statistiken
För att fördjupa dig i statistiken och även bryta ned den på kommunnivå finns vårt verktyg Power BI tillgängligt på vår webbsida under fliken "statistik". Klicka här för att komma till statistikverktyget

Incheckning av gäster på Björkhaga hotell och konferens.

vill du veta mer?

  • relaterat

Måltidsupplevelsens framtid

Måltidsupplevelser blir framöver en större del av en destinations attraktion. Måltidsturism är inte längre en ”nischaktivitet” utan en aktivitet för alla. UNWTO pekar på att en tredjedel av resenärers hela resebudget läggs på mat och måltid. Men vad är det man vill lägga sina pengar på?

Kultursatsning från Smålands Turism

Den ökade efterfrågan på kulturupplevelser har utmynnat i ett samarbete mellan Smålands Turism och länets hembygdsförbund. Det nystartade projektet "Kulturarvet som besöksmål" har som syfte att utveckla hembygdsföreningarnas aktiviteter för att möta efterfrågan.

Besöksnäringen - en integrerad del av samhället som skapar lokal attraktivitet

Under hösten har vi påbörjat workshops om besöksnäringen i samarbete med Christina Thorstensson på Tjugoettkonsulten. Kommunala tjänstemän och politiker i länet ska få lära sig mer om branschen och få upp ögonen för besöksnäringens villkor och hur attraktivitet och besöksnäring hänger ihop.

Internationell kampanj från Visit Sweden "Discover the Originals " med avstamp i småländska Bolmen

Flera platser i Sverige förknippas mer för IKEA produkten, uppkallad efter orten, än vad som faktiskt finns att uppleva där. Syftet med kampanjen är att rikta fokus mot de platser som döljer sig bakom IKEAs produktnamn och där har Bolmen i Småland en huvudroll.

Hur blir Småland en cykeldestination?

Småland är ett skogsrikt landskap med goda förutsättningar för vackra leder.  Här ses några av cykelexperterna under besöket i september.
Med ett starkt nätverk av olika aktörer såsom t.ex. beslutsfattare, markägare och restauranger läggs grunden för en framgångsrik cykeldestination. Kevin Suhr och Jan Oggier från Bikeplan och destinationsutvecklare Chris Doyle visar oss hur vi kan växa och vända svagheter till styrkor.

Nominera din kandidat till Årets Turismpris 2022!

Vem blir vinnaren av turismpriset 2022? Nominera din kandidat senast den 1 december 2021.
Företag eller organisationer som utvecklar besöksnäringen i Jönköpings län – nu är det dags att nominera era kandidater till Årets Turismpris 2022!