Gastronomiskt forum hölls på en av världens främsta måltidsdestinationer

  • publicerad

I maj arrangerades the 5th UNWTO World Forum on Gastronomy Tourism i Donostia-San Sebastián, i Spanien. Ett världsforum initierat av FNs turismorganisation (UNWTO) som samlar experter inom gastronomi och turism för att driva på utvecklingen av måltidsturismen.

Under två dagar i maj bjöd World Tourism Organization (UNWTO) och Basque Culinary Center in till The 5th UNWTO World Forum on Gastronomy Touris i Donostia-San Sebastián, Spanien. Forumet besöktes av turismministrar, entreprenörer, kockar, representanter för nationella och regionala besöksnäringsorganisationer, akademin och andra centrala intressenter inom måltid och turism från över 100 nationer.

Baskien, ett föredömme inom måltidsturism
Baskien är i många avseenden en stor förebild som en av världens främsta måltidsdestinationer där medvetet och envist arbete länge pågått mot en stark, hållbar och växande måltidsturism. Årets fokusfrågor var jobbskapande och support för entreprenörskap inom måltidsturismen, som verktyg för att stärka de globala hållbarhetsmålen (SDGs) och att i måltidsturismens värdekedja belysa relevanta och värdefulla färdigheter för utveckling av och inom måltidsturismen.

På plats i Baskien fanns Anna Hegethorn, affärsutvecklare Smålands Turism.
- Platsen, fokusfrågorna och hela den internationella erfarenheten samlad inom området för måltidsturism var ett drömupplägg för mig och för Smålands Turism som jobbar med dessa utvecklingsfrågor och potentialer i Jönköpings län, säger Anna.

Måltidsupplevelser - en av de främsta reseanledningarna
The UNWTO World Forum on Gastronomy Tourism startades för att öka och sprida kunskap inom måltidsturismområdet som växer starkt och där alla undersökningar visar på fortsatt stor efterfrågan – inte minst när yngre generationer gör medvetna reseval. Måltiden värderas högt av resenärer, som vill upptäcka de lokala smakerna och traditionerna, bli överraskad och delta i minnesvärda upplevelser. Så mycket som en tredjedel av besökarens inköp, i snitt, läggs på mat och dryck. Måltidsupplevelser har vuxit till en av de främsta reseanledningarna och därför ser nu länder och destinationer måltidsturism som ett strategiskt utvecklingsområde som bidrar till hela värdekedjan från produktion av kvalitativ mat, dess förädling, till boende och turismverksamheter och även till marknadsföring av platsens varumärke.

Professor Lena Mossberg, på bild ovan, var den enda inbjudna talaren från Skandinavien på the 5thUNWTO World Forum on Gastronomy Tourism. Lena Mossberg höll ett anförande i temat – Att attrahera och behålla de värdefulla talangerna, avgörande för framgångsrika destinationer.

Måltidsutveckling i Jönköpings län
Som en del av den regionala livsmedelsstrategin i Jönköpings län är Lena Mossberg engagerad i att arbeta fram en handlingsplan för långsiktig utveckling av måltidsturismen i vår region. Nästa steg för styrgruppen för regionala livsmedelsstrategin är att diskutera fram mål och vägval under Lenas ledning.

Nationell satsning på måltidsturism
I Sverige pågår nu den stora nationella satsningen för ökad måltidsturism via Visit Sweden och Måltidsprogrammet i samverkan med alla regionala turismorganisationer. Smålands Turism och Småland i stort, är en aktiv part på nivå 2. Och därmed kan vi och länets företag exempelvis vara del i den internationella kampanjen för att skapa intresse för Sverige som resval för måltids- och naturupplevelser, The Edible Country. Genom medverkan i Måltidsprogrammet tar Smålands Turism emot och visar våra företag och upplevelser för handplockade utländska måltidsresejournalister och influerare, och genom samma program har vi och vårt läns företag tillgång till ett stort kunskapsunderlag för utveckling mot konkurrenskraftig måltidsturism.

Riktlinjer för utveckling av måltidsturism
I samband med mötet presenterades och publicerades rapporten UNWTO – Guidelines for the Development of Gastronomy Tourism. En praktisk verktygslåda till hjälp att utveckla måltidsturism på destinationsnivå.
UNWTOs generalsekreterare Zurab Pololikashvili förklarade betydelsen; ”Tourism is a huge source of employment and its multipier effect has a knock-on effect on other sectors, such as gastronomy and its huge value chain involving several sectors”. Turismens förmåga att skapa jobb är även speciellt utpekat i de globala hållbarhetsmålen (SDGS) – Mål 8 (8,9) ”By 2030, device and implement policies to promote sustainable tourism that creates jobs and promotes local culture and products.”

Fakta; FN-organet, World Tourism Organization (UNWTO) är den ledande internationella organisationen för främjande av ansvarsfull, hållbar och globalt tillgänglig turism. UNWTO pekar på turism som ett kraftfullt verktyg för att uppnå de globala hållbarhetsmålen, Sustainable Development Goals, SDGs.

Läs mer om samordnings- och utvecklingsarbetet i Jönköpings län för måltidsturism på länkarna nedan.
-Följ World Forum on Gastronomy Tourism på instagram #wfgt

Foton: World Tourism Organization (UNWTO)

vill du veta mer?

  • relaterat

Vill ditt företag synas i smålandskartan?

Med en plats i smålandskartan uppmärksammas ditt företag av både svenska och internationella besökare.

High Chaparral - Jönköpings läns representant till Stora Turismpriset 2020!

Med anledning av coronapandemin har Tillväxtverket ändrat kriterierna för Stora Turismpriset 2020. För att utveckla verksamheten ska organisationen på ett hållbart sätt arbetat för att vända nedgången till framgång. Smålands Turism har utsett High Chaparral som representant för Jönköpings län.

Stark efterfrågan på sverigeresor från tyska turister

Efter en sommar med starkt begränsat utlandsresande är tyskarnas längtan efter att få resa utomlands starkare än någonsin. Både flyg- och bussbranschen har påverkats av pandemin, något som förväntas gynna Sverige framåt.

Utdelning av Årets turismpris flyttas fram

På grund av pandemin har Jönköpingsgalan och prisutdelningen av Årets Turismpris 2020 i Jönköpings län blivit framflyttad till januari 2021.

High Chaparral drog snabbt mot pandemin

Med hjälp av noga förberedelser och kreativ personal har High Chaparral lyckats hålla parken öppen sommaren 2020. Sheriff, och tillika VD, Mathias Bergendahl berättar om arbetet som krävts. De har inte vunnit kriget mot Covid-19, men de gick segrande ur vårens och sommarens många tuffa dueller.

Kampanj - Emigrera till Småland i sommar!

Vår nylanserade kampanjsajt guidar besökarna till en drömsemester i de förlovade ”små landen”. På sajten finns guider med småländska pärlor från både smålänningar och gäster, boenden att boka och företag att besöka – drygt 300 st faktiskt.