Nya trender på den globala online‑marknaden

  • publicerad

Röststyrning och progressiva webbappar, det är något man bör ha koll på menade Oliver Geldner Revenue Management och Distribution Expert på Taktikon, när han på Smålandsdagen talade om vilka globala trender som påverkar resebranschen.

On-line Travel Agencies (OTA), som Booking.com och Expedia dominerar som bokningskanaler och allt fler bokar sina resor online. Men de så kallade metasöksmotorerna, prisjämförelsesajter, som Momondo och Trivago ökar allt mer. Även bedömningssidor blir i allt högre grad bokningsportaler för reseprodukter. De kan länka vidare antingen till en OTA eller direkt till leverantören, som ett hotell.

Vad är en progressiv webbapp?
Ja, den frågan ställer sig nog många. Och vad kan den göra för nytta för mitt företag? En progressiv webbapp är ett mellanting mellan en mobil sajt och en app och kan laddas ner direkt i mobilen utan att användaren behöver gå via marknadsplatser som App Store eller Google Play. En mobil webbsajt, men som i likhet med apparna har möjlighet till offline-funktionalitet, geografisk lokalisering och pushnotiser. Fördelarna är flera, webbapparna uppdateras regelbundet, utvecklingskostnaden är lägre och webbappen fungerar oavsett om du har Iphone eller Android – och sist men inte minst – de genererar en blixtsnabb e-handel.

Olivers tips
Företagen måste bestämma på vilka ställen de ska finnas och kunna bokas igenom. Och det är inte alltid lätt att veta. Oliver gav några råd.
• Koppla ert affärssystem till er hemsida och erbjud direktbokning
• Paketera produkten och ge den till en turoperatör. Börja med en eller två samarbetspartners.

Röststyrda assistenter
Meta-meta kallas de röststyrda assistenterna som Mioji, Amazon Alexa och Hoogle Home. De kommer troligtvis i allt högre utsträckning påverka hur vi bokar våra resor.

Det är mycket att hålla reda på och det är minst sagt svårt att hänga med i trenderna. Att många fortfarande ser den digitala världen som skrämmande blev slutsatsen när Visit Sweden gjorde en testpilot inom vattenupplevelser. De undersökte 170 företag där alla fick erbjudande om att vara med på TripAdvisor. Endast 48 företag utnyttjade erbjudandet. Anledningen till att de inte ville vara med var att de ”var nöjda som det var”.

Utnyttja de digitala möjligheterna!
Vill man vara där resenärerna är så ska man inte vara rädd för att ge sig i kast med den digitala världen – och utnyttja den på smarta sätt! Oliver gav ett talande exempel:

Lummelundagrottorna hade problem med att besöksantalet varierade med vädret. Genom att införa förhandsbokningar löste de problemet - har man betalt för sitt besök i förväg kommer man oavsett väder!

Oliver Geldner © Day Fotografi
  • relaterat

De utländska turisterna saknades under sommaren 2020

Trots att många svenskar semestrat i Sverige under sommaren har tappet av de utländska besökarna inneburit stora förändringar för besöksnäringen.

Stark efterfrågan på sverigeresor från tyska turister

Efter en sommar med starkt begränsat utlandsresande är tyskarnas längtan efter att få resa utomlands starkare än någonsin. Både flyg- och bussbranschen har påverkats av pandemin, något som förväntas gynna Sverige framåt.

High Chaparral drog snabbt mot pandemin

Med hjälp av noga förberedelser och kreativ personal har High Chaparral lyckats hålla parken öppen sommaren 2020. Sheriff, och tillika VD, Mathias Bergendahl berättar om arbetet som krävts. De har inte vunnit kriget mot Covid-19, men de gick segrande ur vårens och sommarens många tuffa dueller.

Svensk Handel lanserar "Välkommen in! Din handling gör skillnad"

Svensk Handel lanserar ”Välkommen in! Din handling gör skillnad” – en kampanj med syfte att bidra till en trygg och framtidssäkrad handel. Kampanjen tar upp vilket ansvar handeln tar och vad handlare kan göra för att förebygga smittspridning. Målet är att anställda och kunder ska känna sig trygga.

Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Inspireras av goda exempel i coronatider

På den här sidan vill vi lyfta kommunikationsexempel som besöksnäringsföretag har gjort för att hantera den tuffa situationen kring Corona. Och även bra initiativ för att stötta.