Nya trender på den globala online‑marknaden

  • publicerad

Röststyrning och progressiva webbappar, det är något man bör ha koll på menade Oliver Geldner Revenue Management och Distribution Expert på Taktikon, när han på Smålandsdagen talade om vilka globala trender som påverkar resebranschen.

On-line Travel Agencies (OTA), som Booking.com och Expedia dominerar som bokningskanaler och allt fler bokar sina resor online. Men de så kallade metasöksmotorerna, prisjämförelsesajter, som Momondo och Trivago ökar allt mer. Även bedömningssidor blir i allt högre grad bokningsportaler för reseprodukter. De kan länka vidare antingen till en OTA eller direkt till leverantören, som ett hotell.

Vad är en progressiv webbapp?
Ja, den frågan ställer sig nog många. Och vad kan den göra för nytta för mitt företag? En progressiv webbapp är ett mellanting mellan en mobil sajt och en app och kan laddas ner direkt i mobilen utan att användaren behöver gå via marknadsplatser som App Store eller Google Play. En mobil webbsajt, men som i likhet med apparna har möjlighet till offline-funktionalitet, geografisk lokalisering och pushnotiser. Fördelarna är flera, webbapparna uppdateras regelbundet, utvecklingskostnaden är lägre och webbappen fungerar oavsett om du har Iphone eller Android – och sist men inte minst – de genererar en blixtsnabb e-handel.

Olivers tips
Företagen måste bestämma på vilka ställen de ska finnas och kunna bokas igenom. Och det är inte alltid lätt att veta. Oliver gav några råd.
• Koppla ert affärssystem till er hemsida och erbjud direktbokning
• Paketera produkten och ge den till en turoperatör. Börja med en eller två samarbetspartners.

Röststyrda assistenter
Meta-meta kallas de röststyrda assistenterna som Mioji, Amazon Alexa och Hoogle Home. De kommer troligtvis i allt högre utsträckning påverka hur vi bokar våra resor.

Det är mycket att hålla reda på och det är minst sagt svårt att hänga med i trenderna. Att många fortfarande ser den digitala världen som skrämmande blev slutsatsen när Visit Sweden gjorde en testpilot inom vattenupplevelser. De undersökte 170 företag där alla fick erbjudande om att vara med på TripAdvisor. Endast 48 företag utnyttjade erbjudandet. Anledningen till att de inte ville vara med var att de ”var nöjda som det var”.

Utnyttja de digitala möjligheterna!
Vill man vara där resenärerna är så ska man inte vara rädd för att ge sig i kast med den digitala världen – och utnyttja den på smarta sätt! Oliver gav ett talande exempel:

Lummelundagrottorna hade problem med att besöksantalet varierade med vädret. Genom att införa förhandsbokningar löste de problemet - har man betalt för sitt besök i förväg kommer man oavsett väder!

  • relaterat

Så lyckas du i sociala medier

Sociala medier har funnits en tid nu och de flesta har en Facebooksida och några kanske även jobbar med Instagram. Men hur kan sociala medier skapa affärsnytta? Om det pratade Chrille Peterson, digital strateg och affärsutvecklare, på Smålandsdagen.

Närvaro viktigast under kundens digitala resa

Att vara digitalt närvarande och bokningsbar är grunden för att lyckas, det var ett tydligt budskap när Charlotta Barnden Uddén, Head of Partner Insight på Visit Sweden föreläste på Smålandsdagen.

Destinationens digitala roll

Chrille Petersson liknade den digitala kundresan vid en serpentinväg i Alperna under sin föreläsning på Smålandsdagen, snirklande, brant och med tvära svängar. Han skickade med några tips på vägen hur man som destination på bästa sätt möter kunden under resans gång.

Stort fokus på digitalisering under Smålandsdagen

Digitaliseringen är full av möjligheter för företag och destinationer, och under Smålandsdagen 2019 lärde vi oss hur vi bäst tar tillvara på dem.

Kunskapsdag om lockande måltidsupplevelser

Efterfrågan på platsbundna måltidsupplevelser med ärlig mat ökar. Den 27 september hölls en välbesökt dag för ökad kunskap och inspiration om hur företagen i länet kan skapa affärer och nå fler målgrupper. Platsen var Wallby Säteri.

Satsning på udda boende

Småländska entreprenörer satsar på nya typer av boenden för att locka besökare till regionen.