Golfkampanj i Norge och Danmark

  • publicerad

Golfkampanjen syftar till att sätta Sverige på den danska och norska golfkartan. Kampanjen sker med Visit Sweden och Svenska Golfförbundet som partners, och flera andra regioner i Sverige deltar i den hittills framgångsrika marknadsföringen.

Under ett framgångsrikt samarbete 2013-2015 stärktes Sveriges position som golfdestination för danskar och norrmän. Det ledde till ett nytt samarbete som löper från 2016-2018.

Syftet med kampanjen är att kraftfullt positionera Sverige som ett attraktit golfresmål för danska och norska golfspelare. Målet är att öka såväl kännedom om svensk golf, som fler bokade ronder och ökad frekvens av spelade rundor.

Konkreta mål

  • Öka antalet bokade ronder med totalt 5% under perioden 2016-2018.
  • Öka kännedomen i den danska målgruppen med totalt 10% under hela perioden 2016-2018.
  • Bibehålla den höga kännedomen i Norge på nivå 70%.
  • Bibehålla den höga andel av målgruppen som har spelat golf i Sverige det senaste året på nivå 50% i Danmark och 70% i Norge.
  • Öka frekvensen (genomsnittligt antal spelade rundor) bland de som spelar golf i Sverige med 15% under hela perioden 2016-2018.

Detta händer i kampanjen 2018

2018 satsas ännu mer på onlineaktiviteter. Visit Swedens nya plattform i Danmark och Norge kommer att användas, och vi utnyttjar GolfSveriges kanaler till att främja erbjudanden och bokningar av både boende och starttider.

Som tidigare erbjuds två versioner av kampanjen. Ett baspaket, och ett premiumpaket.

  • relaterat

Nya trender på den globala online-marknaden

Röststyrning och progressiva webbappar, det är något man bör ha koll på menade Oliver Geldner Revenue Management och Distribution Expert på Taktikon, när han på Smålandsdagen talade om vilka globala trender som påverkar resebranschen.

Så lyckas du i sociala medier

Sociala medier har funnits en tid nu och de flesta har en Facebooksida och några kanske även jobbar med Instagram. Men hur kan sociala medier skapa affärsnytta? Om det pratade Chrille Peterson, digital strateg och affärsutvecklare, på Smålandsdagen.

Närvaro viktigast under kundens digitala resa

Att vara digitalt närvarande och bokningsbar är grunden för att lyckas, det var ett tydligt budskap när Charlotta Barnden Uddén, Head of Partner Insight på Visit Sweden föreläste på Smålandsdagen.

Destinationens digitala roll

Chrille Petersson liknade den digitala kundresan vid en serpentinväg i Alperna under sin föreläsning på Smålandsdagen, snirklande, brant och med tvära svängar. Han skickade med några tips på vägen hur man som destination på bästa sätt möter kunden under resans gång.

Multiple use of forest

I skogen finns många affärsmöjligheter som ännu inte är förverkligade! Leader Linné Småland driver just nu projektet Multiple use of forest som syftar till Hållbar och Grön företagsutveckling inom skogsnärin…

Utveckling inom cykelturismen

På den välrenommerade cykelmässan Velofollies i Belgien samlas cykeltillverkare, researrangörer och boendeanläggningar med fokus på cykel, samt cykelintresserade privatpersoner.