Golfkampanjen syftar till att sätta Sverige på den danska och norska golfkartan. Kampanjen sker med Visit Sweden och Svenska Golfförbundet som partners, och flera andra regioner i Sverige deltar i den hittills framgångsrika marknadsföringen.
Under ett framgångsrikt samarbete 2013-2015 stärktes Sveriges position som golfdestination för danskar och norrmän. Det ledde till ett nytt samarbete som löper från 2016-2018.
Syftet med kampanjen är att kraftfullt positionera Sverige som ett attraktit golfresmål för danska och norska golfspelare. Målet är att öka såväl kännedom om svensk golf, som fler bokade ronder och ökad frekvens av spelade rundor.
Konkreta mål
- Öka antalet bokade ronder med totalt 5% under perioden 2016-2018.
- Öka kännedomen i den danska målgruppen med totalt 10% under hela perioden 2016-2018.
- Bibehålla den höga kännedomen i Norge på nivå 70%.
- Bibehålla den höga andel av målgruppen som har spelat golf i Sverige det senaste året på nivå 50% i Danmark och 70% i Norge.
- Öka frekvensen (genomsnittligt antal spelade rundor) bland de som spelar golf i Sverige med 15% under hela perioden 2016-2018.
Detta händer i kampanjen 2018
2018 satsas ännu mer på onlineaktiviteter. Visit Swedens nya plattform i Danmark och Norge kommer att användas, och vi utnyttjar GolfSveriges kanaler till att främja erbjudanden och bokningar av både boende och starttider.
Som tidigare erbjuds två versioner av kampanjen. Ett baspaket, och ett premiumpaket.