High Chaparral drog snabbt mot pandemin

  • publicerad

Med hjälp av noga förberedelser och kreativ personal har High Chaparral lyckats hålla parken öppen sommaren 2020. Sheriff, och tillika VD, Mathias Bergendahl berättar om arbetet som krävts. De har inte vunnit kriget mot Covid-19, men de gick segrande ur vårens och sommarens många tuffa dueller.

”Skidanläggningar har bommat igen, Almedalsveckan och Vätternrundan ställs in. Ni kan väl inte fortfarande mena att High Chaparral ska öppna den 21 maj?”. Mathias Bergendahl, VD på High Chaparral fick den här frågan av en journalist i början av april, mitt under brinnande pandemi. Veckan innan hade Folkhälsomyndigheten beslutat om att förbjuda offentliga tillställningar och allmänna sammankomster med över 50 deltagare. Ett beslut som bland annat kom att påverka de omtyckta showerna. Men att låta bli att öppna parken har aldrig varit ett alternativ, varken för Mathias eller ledningen för den välkända temaparken med tydligt westerntema. Med siktet inställt på öppningsdatumet involverade High Chaparral hela sin personal för att göra nödvändiga justeringar av verksamheten. Istället för 2-6 längre shower per dag reviderade man schemat till 8-12 kortare shower dagligen.

- Jag är superstolt över vår personal och jag är väl medveten om att den här säsongen har blivit allt annat än vad de förväntade sig när vi anställde dem. I en galen vardag med nya direktiv om vartannat har de lyckats ställa om och tänka nytt, understryker Mathias.

Ständigt skiftande förutsättningar
Varje gång Folkhälsomyndigheten beslutat om nya riktlinjer har förutsättningarna för parkens verksamhet ändrats. Men när det stod klart att 50-gränsen stod fast, istället för att höjas till förväntade 500, var det inte längre hållbart att erbjuda så pass många shower. Varken för High Chaparrals anställda eller för hästarna som ingår i showerna. När övergången till öppet dagligen närmade sig tog man därför beslutet att tänka om helt. Resten av säsongen har barn och vuxna i cowboyhatt och med knallpulverpistoler i händerna istället kunna möta Zorro, Billy the kid, Annie Oakley och resten av karaktärerna när de på obestämda tider dyker upp i parken.

- Med devisen " Bli en del av äventyret" har vi skapat interaktiva upplevelser i hela parken och på de arenor showerna normalt visas, där besökarna både får interagera och komma närmre karaktärerna. Till skillnad från stängda nöjesparker klassas High Chaparral som temapark. Genom lärande och utbildning bjuds besökarna in att vaska guld, dansa linedance, fäktas med Zorro och lära sig om livet som cowboy, berättar Mathias.

Åtgärder för att förebygga smittspridning
Möjligheten att hålla parken öppen har kommit med ett stort ansvar. High Chaparral har haft kontinuerlig kontakt med myndigheter och specialister för att reda ut gällande lagar. En av de största utmaningarna har varit att undvika folksamlingar. Med kunskap om besökarnas rörelsemönster har man skapat nya aktiviteter för att sprida besökarna över parken, och på så sätt hålla nere risken för smittspridning. ”Indianön”, som tidigare var ett något mindre besökt område fick nya aktiviteter som ”Stark som en bison?”, grilla pinnbröd över öppen eld och pärla halsband. De nya aktiviteterna har fungerat bra och blivit väldigt omtyckta. Avsikten är att behålla flera av dem permanent.

Sammanfattar årets säsong
Trots ett lägre antal besökare och minskade intäkter har High Chaparral lyckats hålla parken öppen. Det omfattande arbetet med att skapa en säker upplevelse har gett fina omdömen från sommarens besökare och ledningen har redan börjat planera för nästa årssäsong.

- Det är en vinst i sig att bara ha kunnat hålla parken öppen under säsongen 2020, avslutar Mathias Bergendahl, VD High Chaparral.


Mathias Bergendahls lärdomar av säsongen 2020

  • Viktigt att ha ett gemensamt mål att arbeta efter. Även om vägen dit kan komma att korrigeras under resans gång.
  • Överkommunicera och upprepa informationen så att hela personalen vet vad som gäller.
  • Håll fokus på kundens upplevelse och arbeta efter att den ska bli så bra som möjligt.
  • Se till att det blir en positiv omställning, särskilt att det sker i linje med kundlöftet och det etablerade varumärket.

Åtgärder på High Chaparral med tanke på covid-19

  • Begränsat antalet biljetter då det varit för mycket folk i parken.
  • Biljetter köps på webbsidan innan besöket.
  • Handsprit överallt i parken.
  • Desinficering mellan varje tågresa.
  • Skyltar, gatupratare och klistermärken på marken med vädjan till besökarna att håll avstånd, tvätta händerna regelbundet och hosta/nysa i armvecket.
  • Även klistermärken på golv i butikerna.
  • Köpt in staket för att minska köbildning.
  • Initialt byggt plank som insynsskydd för att säkerställa max 50 åskådare.
  • Följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer för specifikt restauranger, samt städning.
  • Ökar antalet städpersonal på alla områden, inkl. toaletter, boende och servicehus.
  • Stugor och rum desinficeras innan varje ny incheckning.
  • Information om åtgärder på webbsida.
  • Febertestar personal innan varje arbetspass.
  • Karantänboende för personal.
  • Entrévärdar vid de tidigare showerna.
  • Byggt och flyttat om kulisser.
Sheriff high chaparral
Mathias Bergendahl, sheriff och VD High Chaparral. © High Chaparral

vill du veta mer?

  • relaterat

De småskaliga bryggerierna blomstrar

Humle
Ska man prata lokala och småskaliga finns det all anledning att prata öl. Det är en uråldrig dryck som gått från att vara superlokal till att domineras av ölindustrins jättar, för att på senare tid åter kännetecknas av mångfald och ett ökande antal mindre, lokala producenter.

Ny kampanj ska lyfta Smålands nationaldag

Tjej äter marsipantårta i Småland.
För att skapa uppmärksamhet nationellt kör Smålands Turism tillsammans med Region Kalmar län i Kalmar och Destination Småland i Kronoberg en kampanj på Fössta tossdan i mass – smålänningarnas egen nationaldag! Genom sponsring i sociala medier vill vi sprida glädje med tååtor och småländska uttryck.

Pris av råvaror från Småland

Årets Turismpris -  en lokalt designad skulptur, tillverkad med råvaror från Smålands rika natur.
Årets Turismpris som delas ut av Smålands Turism är en lokalt designad skulptur, tillverkad med råvaror från Smålands rika natur.

Wallby Säteri vinnare av Årets Turismpris 2020

Magnus Nyman, ägare av Wallby säteri.
Under den digitala Jönköpingsgalan den 26:e februari delade Smålands Turism ut Årets Turismpris 2020 i Jönköpings län. Vinnare blev Wallby Säteri, Vetlanda. Med en unik produkt som växlar efter årstiderna erbjuder säteriet en upplevelse där småländska smaker och natur står i fokus.

En digital resa in i framtiden

I rask takt sker en digital utveckling i samhället – liksom inom besöksnäringen. För att stärka vår regions digitala arbete – nu och i framtiden – har vi på Smålands Turism inlett ett samarbete med Digital Tourism Think Tank (DTTT).

Planerade insatser för att stötta besöksnäringen under 2021

Par håller hand
Pandemin har tvingat oss alla att ställa om och hålla ut. För att stötta företagarna inom Jönköpings län planerar Smålands Turism ett antal aktiviteter.