HPU – stark grund för framtida satsningar!

  • publicerad

Under satsningen Hållbar Produktutveckling för export (HPU) har Smålands Turism bland annat identifierat vilka aktiviteter som ger bäst utfall, inventerat kultur- och naturmiljöer med hjälp av utländska experter, skapat stora kontaktnät och idogt arbetat med att sprida vår nya kunskap.

Syftet med Hållbar Produktutveckling för export (HPU) var att ge besöksnäringen ännu bättre förutsättningar att produktutveckla nya kvalitativa och hållbara turistprodukter för export. Projektet sträckte sig över flera teman inom turismen. I samband med produktutvecklingen fanns också ett internt uppdrag som syftade till att skapa en produktionsmodell för hur vi kan utveckla nya helhetsupplevelser, och säkerställa att det sker med hållbara och kvalitativa metoder som i slutändan gynnar både företag och besökare. Längs vägen har vi tillsammans fått erfara hur små och stora utmaningar kan lösas med samarbete. Ibland har vägen varit lång och krokig som en småländsk grusväg – och nu har vi snart nått just den här vägens slut.

Idag står de småländska företagen med en rad nya och exportmogna produkter på marknaden, och fler kommer. Vi kan så här långt konstatera att vi har kunskap att satsa på rätt vägar i framtiden. Projektgruppen för Udda Boende lever vidare, måltidsturismen omfamnas av en rad kompetenta aktörer, digitaliseringen blir en allt större del av vardagen för alla företagare och temat cykling har positionerat sig som en ledare i länet. Hållbarheten har stärkts genom dialog med många aktörer.

Efter tre händelserika år tar alltså Smålands Turisms projekt Hållbar Produktutveckling slut. Vi vill tacka de partners och deltagare vi haft förmånen att få arbeta med under projektets gång.

Inom länet ser vi en enorm potential och Smålands Turism ser fram emot att arbeta ihop med alla företag i många år framöver. Tills vidare önskar vi er en skön och produktiv höst.

Helene Berg, VD Smålands Turism

vill du veta mer?

  • relaterat

Anneli Ubeda är vår nya projektkoordinator

Anneli kommer att jobba som projektkoordinator inom projektet ” Ett innovativt, diversifierat och hållbart besöksnäringsliv i Norra Småland”.

Småland syns på en av Tysklands största digitala reseplattformar

Nytt samarbete för att locka de tyska turisterna att besöka Småland.

Christina Moths är tillbaka på Smålands Turism

Christina kommer främst att arbeta med researrangörer (Travel Trade) på flera marknader, samt med speciellt riktad marknadsbearbetning på de tysktalande och holländska marknaderna.

Småland inspirerar tyska tv-tittare

Häromveckan gjorde det välkända tyska tv-programmet Ostseereport, med programledaren Alexandra Bauer, flera nedslag på småländska besöksmål. Nu är vi spända på att se effekten av smålandsbilderna när programmets dryga miljon tittare börjar planera sin semester 2021.

Hjälp länets mötesindustri - sprid vår enkät!

Pandemin har drabbat besöksnäringen hårt. Mars till juni tappade Jönköpings län ca 1 miljard kronor i intäkter från utländska besökare och mötesanläggningar gapar nu tomma. Du kan hjälpa Smålands Turism att ta fram fakta till mötesindustrin.

Sök företagsstöd för att utveckla ditt företag

Nu kan du som företagare inom besöksnäringen i Jönköpings län ansöka om ekonomiskt stöd för att utveckla din verksamhet.