HPU – stark grund för framtida satsningar!

  • publicerad

Under satsningen Hållbar Produktutveckling för export (HPU) har Smålands Turism bland annat identifierat vilka aktiviteter som ger bäst utfall, inventerat kultur- och naturmiljöer med hjälp av utländska experter, skapat stora kontaktnät och idogt arbetat med att sprida vår nya kunskap.

Syftet med Hållbar Produktutveckling för export (HPU) var att ge besöksnäringen ännu bättre förutsättningar att produktutveckla nya kvalitativa och hållbara turistprodukter för export. Projektet sträckte sig över flera teman inom turismen. I samband med produktutvecklingen fanns också ett internt uppdrag som syftade till att skapa en produktionsmodell för hur vi kan utveckla nya helhetsupplevelser, och säkerställa att det sker med hållbara och kvalitativa metoder som i slutändan gynnar både företag och besökare. Längs vägen har vi tillsammans fått erfara hur små och stora utmaningar kan lösas med samarbete. Ibland har vägen varit lång och krokig som en småländsk grusväg – och nu har vi snart nått just den här vägens slut.

Idag står de småländska företagen med en rad nya och exportmogna produkter på marknaden, och fler kommer. Vi kan så här långt konstatera att vi har kunskap att satsa på rätt vägar i framtiden. Projektgruppen för Udda Boende lever vidare, måltidsturismen omfamnas av en rad kompetenta aktörer, digitaliseringen blir en allt större del av vardagen för alla företagare och temat cykling har positionerat sig som en ledare i länet. Hållbarheten har stärkts genom dialog med många aktörer.

Efter tre händelserika år tar alltså Smålands Turisms projekt Hållbar Produktutveckling slut. Vi vill tacka de partners och deltagare vi haft förmånen att få arbeta med under projektets gång.

Inom länet ser vi en enorm potential och Smålands Turism ser fram emot att arbeta ihop med alla företag i många år framöver. Tills vidare önskar vi er en skön och produktiv höst.

Helene Berg, VD Smålands Turism

vill du veta mer?

  • relaterat

Småland matchar tyskarnas resedröm även efter pandemin

Branschens trender är entydiga: tyskarna längtar efter att få resa men förväntar sig större flexibilitet, trygghet och säkerhet än tidigare. Det framgick på ITB, världens största fack- och konsumentmässa för turism, som i år var helt digital.

Kampanj för att stötta mötesbranschen i Jönköpings län

flotte på Vättern
Med glimten i ögat vill vi påminna om att Småland har tänkt till för att besökare ska kunna åka på konferens, bo på hotell och koppla av en stund när världen krisar mindre. Filmer i sociala medier kommer leda till en kampanjsajt där länets mötesanläggningar presenteras.

Natur och Ekoturismföretagare erbjuds utvecklingscheck på upp till 150 000 kronor. Vi kan hjälpa till med din ansökan!

Kvinna i kajak
Tillväxtverket erbjuder utvecklingscheckar till natur- och ekoturismföretag. Syftet är att företagen ska stärka sin förmåga att utveckla och ställa om sin verksamhet.

Småland ökade sitt PR-värde trots reserestriktioner!

kaffekanna häller upp kokkaffe i Småland
Pandemin tvingade oss att ställa in planerade pressresor under 2020. Men tack vare vårt konstanta arbete med journalister och influencers före utbrottet av covid-19, har fantastiska artiklar och utrymme i tysk tv gett ett stort genomslag!

De småskaliga bryggerierna blomstrar

Humle
Ska man prata lokala och småskaliga finns det all anledning att prata öl. Det är en uråldrig dryck som gått från att vara superlokal till att domineras av ölindustrins jättar, för att på senare tid åter kännetecknas av mångfald och ett ökande antal mindre, lokala producenter.

Ny kampanj ska lyfta Smålands nationaldag

Tjej äter marsipantårta i Småland.
För att skapa uppmärksamhet nationellt kör Smålands Turism tillsammans med Region Kalmar län i Kalmar och Destination Småland i Kronoberg en kampanj på Fössta tossdan i mass – smålänningarnas egen nationaldag! Genom sponsring i sociala medier vill vi sprida glädje med tååtor och småländska uttryck.