Inspireras av goda exempel i coronatider

  • publicerad

På den här sidan vill vi lyfta kommunikationsexempel som besöksnäringsföretag har gjort för att hantera den tuffa situationen kring Corona. Och även bra initiativ för att stötta.

Den senaste tiden har vi sett många initiativ som visar på stor kreativitet och snabb omställningsförmåga inom besöksnäringen. Vår bransch är en av de mest drabbade, men kanske också en av dem som snabbast kan återhämta sig när det är dags.
Inspireras gärna. Och skicka gärna in egna tips som vi kan lyfta.

FC Gruppen FC Gruppen lanserar coronacatering.se

Restaurang Spira Öppnar drive-in

Bauergården Covid-19 anpassad anläggning

Hotell Hulingen Livesänder underhållning

Destination Jönköping Uppmanar till att köpa med take-away från stadens restauranger

ESS Group Dubbelt upp - köp present kort och dubbla värdet

Eksjö.nu Ställer upp marknadsstånd och flyttar försäljningen utomhus

Samarbetar för att lyfta hemester
Det finns flera initiativ runt om i landet om att marknadsföra hemester när det kritiska läget klingar av. Bland annat Day Light Husbil, Hemma på Hult och Ödevata Fiskecamp har ett pågående samarbete.

Stellagalan Stellagalan flyttar fram event och lanserar Gastrovecka

Grupper på Facebook som tipsar om lediga tjänster pga Corona
Lediga tjänster i alla branscher (tidigare bara besöksnäring) i Västsverige
Jobbpool pga corona i Sverige

Person stöttar anläggning genom att betala för 100 lunchen som skänks bort
Henrik Fors sponsrar 100 avhämtningar

Kalmar Kommun Åtgärder för att stötta Kalmars näringsliv

Vätterhem Vätterhem ger stöd till företag som hyr deras lokaler

Sveaskog Sveaskog ger tre månaders hyresfritt till sina turistentreprenörer

Picknick i Bauerskogen i Småland
Bauergården erbjuder mat för avhämtning. Perfekt med naturen runt knuten. © Emma Ivarsson
  • relaterat

De handbyggda lederna lockar cyklisterna till Finale Ligure

cyklister i hjälmar i Italien
Vår studieresa till italienska Finale Ligure gav oss insikter i hur en sol- och baddestination utnyttjat den kringliggande naturen för att skapa ett cykelmecka. Genom handbyggda leder, starkt lokalt engagemang och hållbara strategier inspireras vi att vidareutveckla Smålands cykelturism.

Filmbyn Småland vinnare av Årets Turismpris

Representanter från Filmbyn med Helene Berg och ordförande
Med stor respekt för det Småländska arvet och innovativa arbetet med filmer från Astrid Lindgrens berättelser kammade Filmbyn Småland hem Årets Turismpris som presenterades på Werket i Jönköping.

En tysk säsong på framfart

Efter inspirerande och givande dagar på ITB-mässan kan vi konstatera att den tyska turistens intresse för Sverige blomstrar. Trenderna håller i sig, och efterfrågan på svenska upplevelser ökar – vi seglar i medvind.

Skicka in din nominering till Årets Turismpris

Trakt forest hotel tar emot pris på scen 2023
Varje år delar vi på Smålands Turism ut Årets Turismpris till företag, organisationer eller föreningar som har gjort avtryck och bidragit till att utveckla besöksnäringen i Jönköpings län. Var med och nominera ett företag inom besöksnäringen som du tycker förtjänar årets pris!

Småland syns i Europeisk media

Ett journalistbesök på Grafitgrå i Kaxholmen. Journalisten fotar ägaren med en växt framför butiken, snö runtomkring dem.
Förra året välkomnade vi drygt 40 journalister och influencers, där majoriteten kom från Tyskland. De nederländska pressutskicken samt en pressresa med fokus familj var några av höjdpunkterna.

Locka nederländska turister utifrån intresse

En mamma och dotter på ca 2 år som får en guidad tur på Store mosse. De sitter på spångade leder och har hukat ner sig för att inspektera mossan.
Nästan 90% av nederländska resenärer är intresserade av Sverige, och Småland står ofta högt på deras önskelista. Vår region erbjuder den perfekta kombinationen av natur, äventyr och vandring, något som den nederländska turisten älskar.