Inspireras av goda exempel i coronatider

  • publicerad

På den här sidan vill vi lyfta kommunikationsexempel som besöksnäringsföretag har gjort för att hantera den tuffa situationen kring Corona. Och även bra initiativ för att stötta.

Den senaste tiden har vi sett många initiativ som visar på stor kreativitet och snabb omställningsförmåga inom besöksnäringen. Vår bransch är en av de mest drabbade, men kanske också en av dem som snabbast kan återhämta sig när det är dags.
Inspireras gärna. Och skicka gärna in egna tips som vi kan lyfta.

FC Gruppen FC Gruppen lanserar coronacatering.se

Restaurang Spira Öppnar drive-in

Bauergården Covid-19 anpassad anläggning

Hotell Hulingen Livesänder underhållning

Destination Jönköping Uppmanar till att köpa med take-away från stadens restauranger

ESS Group Dubbelt upp - köp present kort och dubbla värdet

Eksjö.nu Ställer upp marknadsstånd och flyttar försäljningen utomhus

Samarbetar för att lyfta hemester
Det finns flera initiativ runt om i landet om att marknadsföra hemester när det kritiska läget klingar av. Bland annat Day Light Husbil, Hemma på Hult och Ödevata Fiskecamp har ett pågående samarbete.

Stellagalan Stellagalan flyttar fram event och lanserar Gastrovecka

Grupper på Facebook som tipsar om lediga tjänster pga Corona
Lediga tjänster i alla branscher (tidigare bara besöksnäring i Västsverige )
Jobbpool pga corona i Sverige

Person stöttar anläggning genom att betala för 100 lunchen som skänks bort
Henrik Fors sponsrar 100 avhämtningar

Kalmar Kommun Åtgärder för att stötta Kalmars näringsliv

Vätterhem Vätterhem ger stöd till företag som hyr deras lokaler

Sveaskog Sveaskog ger tre månaders hyresfritt till sina turistentreprenörer

Picknick i Bauerskogen i Småland
Bauergården erbjuder mat för avhämtning. Perfekt med naturen runt knuten. © Emma Ivarsson
  • relaterat

Kampanj - Emigrera till Småland i sommar!

Vår nylanserade kampanjsajt guidar besökarna till en drömsemester i de förlovade ”små landen”. På sajten finns guider med småländska pärlor från både smålänningar och gäster, boenden att boka och företag att besöka – drygt 300 st faktiskt.

Nu är nya cykelkartan här!

Cykelkartan för norra Småland presenterar ett 20-tal cykelrundor samt MTB-anläggningar. Här finns även tips på lokala cykeluthyrare, guideföretag, samt cykelvänliga boende och matställen längs med vägen.

Svensk Handel lanserar "Välkommen in! Din handling gör skillnad"

Svensk Handel lanserar ”Välkommen in! Din handling gör skillnad” – en kampanj med syfte att bidra till en trygg och framtidssäkrad handel. Kampanjen tar upp vilket ansvar handeln tar och vad handlare kan göra för att förebygga smittspridning. Målet är att anställda och kunder ska känna sig trygga.

Kostnadsfri synlighet för besöksnäringen på Visit Smålands nya kampanjsajt!

I mitten av juni kommer Smålands Turism och Destination Småland att dra igång en stor turistkampanj. Navet är en kampanjsajt där vi kommer lista ett stort antal företag, upplevelser och aktiviteter. Ditt företag kan synas på sajten. Allt du behöver göra är att fylla i ett formulär.

Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Smålands Turism utbildar personal och under tiden betalar Region Jönköpings län lönerna

Smålands Turism har tagit fram en webbaserad utbildning för besöksnäringsföretag. Under utbildningen betalar Region Jönköpings län 70% av de faktiska personalkostnaderna för varje deltagare. Utbildningen innehåller även en separat del med Innovation Runway som sker i samarbete med Science Park.