Internationell kampanj från Visit Sweden "Discover the Originals " med avstamp i småländska Bolmen

  • publicerad

Flera platser i Sverige förknippas mer för IKEA produkten, uppkallad efter orten, än vad som faktiskt finns att uppleva där. Syftet med kampanjen är att rikta fokus mot de platser som döljer sig bakom IKEAs produktnamn och där har Bolmen i Småland en huvudroll.

Stor invigning av kampanjen i Bolmen
I Småland finns en av IKEAS storsäljare, toalettborsten Bolmen och delvis därför valde Visit Sweden att förlägga invigningen av den internationella kampanjen i det lilla samhället. Men även det faktum att toalettborsten sticker ut i bruset av vackra solnedgångar och glittrande vatten bidrog till den centrala rollen. Den 30:e november gick kampanjen av stapeln i Bolmen där de fyra sjörikeskommunerna Ljungby, Värnamo, Hylte och Gislaved bjöd in till invigningseventet. Alla har de ju en del av sjön Bolmen i sina respektive kommuner. På plats närvarade landshövdingen, lokala politiker, företagare, lokalinvånare, representanter från Visit Sweden och länsturimsorganisationerna i Småland. Besökarna fick ta del av tal och det bjöds på mat, bland annat lax från Tiraholms fisk och bullar från Baket i Värnamo. Den stora snackisen blev avtäckningen av skylten "Welcome to Bolmen – More than an IKEA toilet brush" som markerar avstamp för kampanjen och som även sätter Bolmen på världskartan i och med kampanjstarten.

Reclaim the name
Kampanjen "Discover the Originals" uppmärksammar 21 platser i Sverige som med glimten i ögat vill "reclaim the name", ta tillbaka sitt namn. Bolmen är ju förutom en toalettborste även en fin sjö med klart vatten och vackra omgivningar, något som inte är lika känt. I samarbete med Visit Sweden vill region Småland välkomna utländska och svenska besökare att upptäcka inte bara Bolmen utan hela Småland. Även Ingatorp utanför Eksjö är en av de 21 platser i Sverige som uppmärksammas med slogan Ingatorp – more than an IKEA table.

Här kan du läsa mer om de 21 platser som medverkar i kampanjen

Skylten vid sjön Bolmen som avtäcktes den 30:e november och som markerar avstampet för den internationella kampanjen.

vill du veta mer?

  • relaterat

Skicka in din nominering till Årets Turismpris

Trakt forest hotel tar emot pris på scen 2023
Varje år delar vi på Smålands Turism ut Årets Turismpris till företag, organisationer eller föreningar som har gjort avtryck och bidragit till att utveckla besöksnäringen i Jönköpings län. Var med och nominera ett företag inom besöksnäringen som du tycker förtjänar årets pris!

Småland syns i Europeisk media

Ett journalistbesök på Grafitgrå i Kaxholmen. Journalisten fotar ägaren med en växt framför butiken, snö runtomkring dem.
Förra året välkomnade vi drygt 40 journalister och influencers, där majoriteten kom från Tyskland. De nederländska pressutskicken samt en pressresa med fokus familj var några av höjdpunkterna.

200 deltagare på Smålandsdagen 2023!

Erik Modig som står på scenen och föreläser om hur du når ut till nya och befinliga kunder. Publik runtomkring, slides bakom honom, bollformade lampor som hänger över publiken.
Föreläsningar om trender, marknadsföring och AI, mingel med företag inom besöksnäringen och show med Prussiluskan och poliserna Kling och Klang. En fantastisk dag för besöksnäringen i Småland helt enkelt!

Småland hjälper dig att synas online!

två kvinnor pekar på en karta på en mobiltelefon
Nu har vi möjlighet att erbjuda ditt företag hjälp att synas online – helt kostnadsfritt! Träffa våra digitala coacher som tar fram en plan efter just ditt företags utmaningar.

Jönköpings län lockar allt fler utländska besökare

Tysk turist som sitter i en vagn tillsammans med andra turister och fotar älgar på Skullaryds Älgpark.
Trots regn och rusk kom turisterna till Jönköpings län. Nästan hälften av sommarens totala gästnätter spenderades under juli, men under augusti sjönk det rejält. Det största tappet under sommaren var de svenska turisterna, framför allt de som övernattar på camping.

En spirande sommar för Rosenlunds rosarium och herrgård

Rosenlunds herrgård, baksidan
Tillsammans med Destination Jönköping är vi med och utvecklar platsen Rosenlunds rosarium och herrgård. Denna sommar var den första där det erbjöds fasta guidade vandringar samt en mängd nya aktiviteter och evenemang.