"Jag lät folk följa renoveringen via sociala medier"

  • publicerad

"Tänk dig att ha ett eget gårdscafé där du bakar allt på ekologiska ägg och riktigt smör. Du serverar ekologiskt kaffe, i koppar med glada färger, på bord med virkade dukar, i ett rum inrett med retro-tapeter”. Så beskriver Therese Axelsson, ägare till Två Röda Hus, hur drömmen om en idyll tog form.

Idag blomstrar den klassiska gården på landsbygden utanför Eksjö. Här drivs café, gårdsbutik och Bed and Breakfast. Therese berättar:

– Jag ville ha en mysig gårdsbutik utöver caféet. För mig var det också en självklarhet att driva ett Bed & Breakfast, då det ger mig möjligheten att på djupet ta hand om mina gäster och visa dem vår härliga trädgård och naturen här. På hösten och våren bjuder jag in till afternoon tea. Då dukar jag med vita linnedukar och tänder ljus. Jag tror på att göra det lilla extra!

När grannens hus blev till salu 2015 gjorde Therese slag i saken. Familj och vänner hjälpte Therese att renovera de röda husen, och ett år senare slog hon upp portarna till det som kom att bli en välkänd idyll på den småländska landsbygden.

– Jag såg framför mig hur jag bakade bullar och serverade kaffe till mina gäster – någon personal skulle inte behövas. Men, så blev det inte! Ju längre sommaren gick, ju fler gäster dök upp. Idag behöver jag flera anställda för att kunna driva verksamheten!

Redan ett år innan öppning skapade Therese en bra hemsida för att nå ut till eventuella gäster. Via sociala medier kunde man också följa renoveringen, steg för steg.

– Jag tänkte att det var ett bra sätt att skapa en kundkrets, berättar Therese, innan hon fortsätter: hemsidan och sociala medier är den enda typen av marknadsföring jag använder.

Och visst visade det sig stämma! Det fullsatta caféet gick från nyöppnat till en självklar punkt på höglandet i Småland. Ödmjukt avslutar Therese:

– Jag tror att min verksamhet ligger i tiden. Det är populärt med fika och landsbygd just nu.

För andra som öppnat nytt har Therese tips:

Marknadsför via sociala medier – det är enkelt och man når många.
Om ni hyr ut boende, ta hjälp av bokningssajter. Det kostar en slant men man hyr ut så mycket mer!
Ta hjälp av andra företagare. Nätverka. Våga fråga. Det är fantastiskt roligt att driva företag – så glöm aldrig varför du började!

Kontakta Therese:
info@tvarodahus.se
073-7742615
www.tvarodahus.se

Hon skapade sin dröm

vill du veta mer?

  • relaterat

De småskaliga bryggerierna blomstrar

Humle
Ska man prata lokala och småskaliga finns det all anledning att prata öl. Det är en uråldrig dryck som gått från att vara superlokal till att domineras av ölindustrins jättar, för att på senare tid åter kännetecknas av mångfald och ett ökande antal mindre, lokala producenter.

Ta fram styrkan inom dig

Mental coach Susanne Pettersson
Den 4 februari bjöd Smålands Turism in till en digital föreläsning med Susanne Pettersson. Föreläsningen ”Ta fram styrkan inom dig” handlade om att vi alla har förmågan att ta fram styrkan inom oss. Den handlar även om tron på sig själv, att följa sina drömmar och att ingenting är omöjligt.

Småländsk mat med stor potential

”Sverige har nu 17 produkter med skyddad beteckning, och syftet med märkningarna är att öka konkurrenskraften och främja destinationsutveckling och landsbygdens ekonomi, samtidigt som konsumentens möjlighet att göra medvetna val ökar”. Det berättar Camilla Bender Larsson från Jordbruksverket.

Tipslista: decemberdryckerna från norra Småland

Äppelmust i snölandskap
Vinterns högtider ligger framför oss. Med dem kommer kryddiga smaker, varma drycker och festliga tillställningar. I norra Småland finns flera kreativa dryckestillverkare att upptäcka, och med hjälp av måltidsexperterna Sven-Erik Larsson och Gustav Arnell presenterar vi vinterns must-have-drycker.

Inspiration den digitala vägen när Smålands Turism arrangerade cykeldag

mtb i midnattssol
Syftet med dagen var att kartlägga var vi står i cykelutvecklingen, hur vi gemensamt som cykeldestination tar nästa steg och vilka resurser som finns och behövs.

Goda exempel visar (cykel)vägen framåt!

Med fokus på mountainbike anordnade vi en studieresan till Borgen Outdoor och Isaberg Mountain Resort. Här ville vi visa upp två anläggningar som kommit långt i sin utveckling och som därför kunde fungera som goda exempel.