"Jag lät folk följa renoveringen via sociala medier"

  • publicerad

"Tänk dig att ha ett eget gårdscafé där du bakar allt på ekologiska ägg och riktigt smör. Du serverar ekologiskt kaffe, i koppar med glada färger, på bord med virkade dukar, i ett rum inrett med retro-tapeter”. Så beskriver Therese Axelsson, ägare till Två Röda Hus, hur drömmen om en idyll tog form.

Idag blomstrar den klassiska gården på landsbygden utanför Eksjö. Här drivs café, gårdsbutik och Bed and Breakfast. Therese berättar:

– Jag ville ha en mysig gårdsbutik utöver caféet. För mig var det också en självklarhet att driva ett Bed & Breakfast, då det ger mig möjligheten att på djupet ta hand om mina gäster och visa dem vår härliga trädgård och naturen här. På hösten och våren bjuder jag in till afternoon tea. Då dukar jag med vita linnedukar och tänder ljus. Jag tror på att göra det lilla extra!

När grannens hus blev till salu 2015 gjorde Therese slag i saken. Familj och vänner hjälpte Therese att renovera de röda husen, och ett år senare slog hon upp portarna till det som kom att bli en välkänd idyll på den småländska landsbygden.

– Jag såg framför mig hur jag bakade bullar och serverade kaffe till mina gäster – någon personal skulle inte behövas. Men, så blev det inte! Ju längre sommaren gick, ju fler gäster dök upp. Idag behöver jag flera anställda för att kunna driva verksamheten!

Redan ett år innan öppning skapade Therese en bra hemsida för att nå ut till eventuella gäster. Via sociala medier kunde man också följa renoveringen, steg för steg.

– Jag tänkte att det var ett bra sätt att skapa en kundkrets, berättar Therese, innan hon fortsätter: hemsidan och sociala medier är den enda typen av marknadsföring jag använder.

Och visst visade det sig stämma! Det fullsatta caféet gick från nyöppnat till en självklar punkt på höglandet i Småland. Ödmjukt avslutar Therese:

– Jag tror att min verksamhet ligger i tiden. Det är populärt med fika och landsbygd just nu.

För andra som öppnat nytt har Therese tips:

Marknadsför via sociala medier – det är enkelt och man når många.
Om ni hyr ut boende, ta hjälp av bokningssajter. Det kostar en slant men man hyr ut så mycket mer!
Ta hjälp av andra företagare. Nätverka. Våga fråga. Det är fantastiskt roligt att driva företag – så glöm aldrig varför du började!

Kontakta Therese:
info@tvarodahus.se
073-7742615
www.tvarodahus.se

Hon skapade sin dröm

vill du veta mer?

  • relaterat

Samverkan är den gyllene vägen

Carina Engqvist (längst till vänster)  och Carina Eldåker ( till höger) som tillsammans driver företaget Cykla i filmlandskapet Småland.
Entreprenörerna Carina Eldåker och Carina Engqvist kan se tillbaka på en rolig sommar med många besökare. Där samarbete och inkludering av andra företag är en nyckel till framgång.

Möt den medvetne resenären!

personer skrattar och äter utomhus
Morgondagens resenär lägger stor vikt vid hållbara val, naturliga och hälsosamma upplevelser samt värderar växtbaserade alternativ väldigt högt, vid matbordet. Hur kan vi möta dessa förväntningar i erbjudanden och upplevelsepaket?

Michaelas sommartips på lokala drycker -komplettera sommarens upplevelser med drycker som smakar Småland.

Läskande drycker hör årstiden till och förhöjer en sommarlunch, en grillbuffé eller en härlig picknickkorg i naturen. Nu finns det en rad spännande lokala drycker att välja bland. Michaela Ullmark på Slottsvillan i Huskvarna ger oss sina bästa tips på hur du kan servera småländsk sommar i glaset.

Besökare välkomnas att smaka Småland i glaset – The Drinkable Country är här

Mat och dryck på Wallby Säteri, en av 16 utvalda leverantörer med ett bord i kampanjen Sweden - the Drinkable Country
Visit Sweden introducerar Sweden- The Drinkable Country och Smålands Turism ser stora möjligheter för företagen i regionen, både dryckesproducenterna och besöksnärings-företagen som redan har inspirerats till att utveckla nya lokala alkoholfria smakupplevelser.

Visit Sweden har lanserat svemesterkampanj för den svenska marknaden

Upplevelseguiden tipsar bland annat om måltidsupplevelser i norra Småland.
Visit Sweden kör nu sin svemesterkampanj för att marknadsföra Sverige mot den inhemska marknaden. Besökares reseberättelser ska inspirera andra och man vill nå resenärerna redan i planeringsstadiet. Kampanjen består av två delar, De ofrivilliga turisternas guide till Sverige och Upplevelseguiden.

Nässjö kommun vill lyfta närområdet genom samarbete med lokal cykelprofil

Daniel Johansson även kallad Cykeldanne (längst till höger) på en av rundorna i sällskap med några lokalbor.
Nässjö kommun har inlett ett samarbete med äventyraren och cykelprofilen Daniel Johansson även känd som Cykeldanne. Med hans hjälp ska besökare och lokalbefolkning upptäcka närområdet och platser de inte visste fanns genom att haka på rådande cykeltrend.