Kultursatsning från Smålands Turism

  • publicerad

Den ökade efterfrågan på kulturupplevelser har utmynnat i ett samarbete mellan Smålands Turism och länets hembygdsförbund. Det nystartade projektet "Kulturarvet som besöksmål" har som syfte att utveckla hembygdsföreningarnas aktiviteter för att möta efterfrågan.

Stor efterfrågan på kultur
Alla cyklar inte allena utan en viktig grundpelare i att vara ett attraktivt resmål är att ha ett brett kulturutbud. Speciellt på den tyska marknaden har vi en stor efterfrågan på kulturupplevelser. Kulturarvet som alla hembygdsföreningar förvaltar är en viktig del av detta och de erbjuder genuina och personliga möten i våra olika kulturmiljöer.

Kulturarvet som besöksmål
Under våren 2022 kommer Smålands Turism och länets hembygdsförbund att starta projektet ”Kulturarvet som besöksmål”. Projektets syfte är att utveckla hembygdsföreningarnas aktiviteter för att möta denna ökade efterfrågan. De kommer att få möjlighet att öka sin kunskap, bygga nya nätverk och utveckla nya eller befintliga besöksanledningar. Vi tar in expertis från Graffman som arbetat med just detta i Dalarna. Kick-off är den 22 januari 2022 och inbjudan har redan gått ut till länets alla hembygdsföreningar.

Här finns mer information om Kulturarvet som besöksmål

Den ökade efterfrågan på kulturupplevelser är anledningen till vår kultursatsning "Kulturarvet som besöksmål". Bild från Åsens by. © fotograf Emma Ivarsson

vill du veta mer?

  • relaterat

200 deltagare på Smålandsdagen 2023!

Erik Modig som står på scenen och föreläser om hur du når ut till nya och befinliga kunder. Publik runtomkring, slides bakom honom, bollformade lampor som hänger över publiken.
Föreläsningar om trender, marknadsföring och AI, mingel med företag inom besöksnäringen och show med Prussiluskan och poliserna Kling och Klang. En fantastisk dag för besöksnäringen i Småland helt enkelt!

Småland hjälper dig att synas online!

två kvinnor pekar på en karta på en mobiltelefon
Nu har vi möjlighet att erbjuda ditt företag hjälp att synas online – helt kostnadsfritt! Träffa våra digitala coacher som tar fram en plan efter just ditt företags utmaningar.

Jönköpings län lockar allt fler utländska besökare

Tysk turist som sitter i en vagn tillsammans med andra turister och fotar älgar på Skullaryds Älgpark.
Trots regn och rusk kom turisterna till Jönköpings län. Nästan hälften av sommarens totala gästnätter spenderades under juli, men under augusti sjönk det rejält. Det största tappet under sommaren var de svenska turisterna, framför allt de som övernattar på camping.

En spirande sommar för Rosenlunds rosarium och herrgård

Rosenlunds herrgård, baksidan
Tillsammans med Destination Jönköping är vi med och utvecklar platsen Rosenlunds rosarium och herrgård. Denna sommar var den första där det erbjöds fasta guidade vandringar samt en mängd nya aktiviteter och evenemang.

Regional besöksnäringsstrategi för Jönköpings län 2023-2030

Två personer som cyklar uppför Huskvarnaberget i soldnedgång.
För att stärka besöksnäringen och lägga en gemensam grund för hållbar platsutveckling och innovation inom näringen, har Region Jönköpings län tillsammans med Smålands Turism tagit fram länets första regionala besöksnäringsstrategi i nära samverkan med länets kommuner och aktörer från besöksnäringen.

Visa upp ditt företag på Smålandskartan 2024

Bild på Smålandskartan från 2023.
Med en plats i smålandskartan uppmärksammas ditt företag av både svenska och internationella besökare.