Kunskapsdag om lockande måltidsupplevelser

  • publicerad

Efterfrågan på platsbundna måltidsupplevelser med ärlig mat ökar. Den 27 september hölls en välbesökt dag för ökad kunskap och inspiration om hur företagen i länet kan skapa affärer och nå fler målgrupper. Platsen var Wallby Säteri.

Många nya måltidsupplevelseprodukter har utvecklats i länets pågående satsningar ofta med stöd av specialister och kompetensprogram – men aldrig utan engagerade företagare! Flera av produkterna har redan nått internationella besökare. Ett uppmärksammat exempel är kampanjen Sweden – the Edible Country, där just Wallby säteri finns med.

Lunchen vid Skirösjön

Deltagarna på kunskapsdagen fick ett smakprov av upplevelsen The Edible Country på Wallby. Under en promenad med naturguider plockades växter och örter som gav extra karaktär till den likaså lokalproducerade salladen från Ulvarps andelsjordbruk. Måltiden tillreddes över öppen eld och kockarna och producenterna berättade om ingredienserna. Ett småländskt dryckesbord med utvalda smaker från producenter i närområdet ackompanjerade måltiden som avslutades med kokkaffe och prisbelönta ostar från Räven och Osten.

Förstå och lär om efterfrågan, medvetna konsumenter

Frida Wallén från Visit Sweden förmedlade goda tips om hur gästernas efterfrågan på måltidsupplevelser ser ut och hur vi kan möta den. Resenärer blir allt mer medvetna konsumenter med vilja att lära känna och förstå platsen de besöker. De vill också ofta komma nära lokalbefolkningen, deras liv och traditioner. Den autentiska måltidsupplevelsen kan ge dessa mervärden till gästen! Cirka en tredjedel av snittresenärens budget spenderas på mat och dryck och det kan öppna för nya affärer för företagen, och nya produkter inom besöksnäringen men också i livsmedelsproduktion och råvaruförädling.

Snabba workshops

Under eftermiddagen fick deltagarna kavla upp ärmarna och omsätta förmiddagens teori i praktik i tre workshops kring de traditionella produkterna Hemost, isterband, polkagris och ostkaka, några av vår regions godsaker som snart har möjlighet att få EUs finaste kvalitetsmärkning, skyddad beteckning (SUB, SGB).

I workshopen var Lukt, syn, smak, hörsel och känsel – gästens perspektiv handlade det om att se och utvärdera sina erbjudanden och produkter ur gästens perspektiv. Hemmablindhet drabbar även den bäste och just därför ägnade arbetsgrupperna sig åt att gå igenom egna upplevelseprodukter utifrån sinnena - lukt, syn, smak, hörsel och känsel.

Vad vi vill att gästen ska uppleva? Hur kan sinnesupplevelserna förstärkas? Många tips och tankar om detta kom de engagerade deltagarna fram till under ledning av workshopledare Sven Erik Larsson.

Workshopen Starkare upplevelser skapas genom delaktighet fokuserade på medskapande, det som på engelska kallas co-creation, och syftar till att gästen blir medskapare av upplevelsen. Workshopledare Lena Mossberg berättade om forskningen om aspekter som höjer värdet av en upplevelse.

Gästen som medskapare, social interaktion, nyhetens behag, utmaningar, överraskningar samt storytelling och kunskapsförmedling är sådant som förstärker en upplevelse. Hur medskapande kan öka värdet i deras egna verksamheter gav deltagarna exempel på. Kräftfiske och brödbakning med dess smak och dofter togs upp som exempel. Slottsvillan i Huskvarna och deras julbord som dukas vid gemensamt långbord togs upp som exempel på hur det kan göra succé att våga gå utanför ramen.

Anna Hegethorn ledde workshopen Måltidsupplevelser i andra aktiviteter, ur traditioner och i nya säsonger som handlade om hur platsbundna smaker är värdehöjare för andra upplevelser och aktiviteter. Att kombinera äventyr, naturupplevelser, rekreation och upptäckarlust med lokala smaker är ett framgångskoncept. Deltagarna resonerade kring picknickpaket, guidningar med oväntade smakupplevelser och andra aktiviteter där måltiden kan tillföra fler dimensioner. Aspekter att utgå ifrån är till exempel årstider, traditioner, primörer, områdets karaktär och historia och den egna verksamheten. I vår region finns en skatt av smaker, berättelser, personer och fina råvaror att välja bland och förädla till efterfrågade och köpbara upplevelser, så att besökare kommer närmare vårt autentiska Småland.

Experterna

Måltidsturismexperten och kocken Wendy Berrie var en stor tillgång och inspirationskälla under dagen som specialist inom autenticitet, platsbundenhet, närproducerat och slow food. Berrie medverkar i Visit Swedens måltidsfilmer från Skottland och delar med sig av sina tankar kring svensk och småländsk måltidsturism.

Lena Mossberg, professor i marknadsföring på Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet, presenterade sitt arbete i Jönköpings län. En handlingsplan om måltidsturism med grund i den regionala livsmedelsstrategin och FN:s riktlinjer om att främja hållbar destinationsutveckling är under uppbyggnad.

Frida Wallén - Visit Sweden
Sven Erik Larsson – företagsrådgivare mat och måltid
Gustav Arnell - VIKANMAT
Magnus Nyman med kollegor på Wallby säteri

Kampanjen Sweden – the Edible Country kommer fortsätta utvecklas, liksom satsningen på måltidsturism, både nationellt och regionalt. Vi på Smålands Turism hoppas att ännu fler vill utveckla efterfrågade måltidsupplevelser. Välkomna till nätverket Autentiska måltidsupplevelser!

Varmt tack till alla medverkande under dagen!


Kampanjen Sweden – the Edible Country är en stor internationell framgång och bordet har bland annat synts i samband med Bocuse dÓr, världens mest prestigefyllda tävling för kockar. Kampanjen har genererat ett stort antal artiklar. De utländska skribenterna har ofta lyft fram Sveriges hållbara livsstil, där ren och ärlig mat samt vår närhet till naturen, i Småland särskilt skogen, betyder så mycket.
Läs mer om The Edible Country här.

dokument

  • relaterat

Locka nederländska turister utifrån intresse

En mamma och dotter på ca 2 år som får en guidad tur på Store mosse. De sitter på spångade leder och har hukat ner sig för att inspektera mossan.
Nästan 90% av nederländska resenärer är intresserade av Sverige, och Småland står ofta högt på deras önskelista. Vår region erbjuder den perfekta kombinationen av natur, äventyr och vandring, något som den nederländska turisten älskar.

Trender kring den tyska turisten 2024

Två personer som cyklar förbi en röd stuga med vita knutar i Småland en sommardag.
Att resa på egen hand, att få långvariga effekter av resan och att resa omsorgsfullt är några av årets trender kring resande för den tyska turisten. Här är sju trendspaningar att använda dig av när du utvecklar nya produkter och marknadsför din verksamhet mot den tyska målgruppen.

200 deltagare på Smålandsdagen 2023!

Erik Modig som står på scenen och föreläser om hur du når ut till nya och befinliga kunder. Publik runtomkring, slides bakom honom, bollformade lampor som hänger över publiken.
Föreläsningar om trender, marknadsföring och AI, mingel med företag inom besöksnäringen och show med Prussiluskan och poliserna Kling och Klang. En fantastisk dag för besöksnäringen i Småland helt enkelt!

Trender och spännande möten på världens största resemässa

Inne på ITB mässan i Berlin. Vi ser Visit Swedens monter med resterande svenska regioner.
”Welcome back World” – dessa var orden deltagare möttes av på världens största resemässa ITB, som i år arrangerades fysiskt för första gången sedan 2019. Hela Småland delade ett gemensamt bord där både förbokade och spontana möten ägde rum, med researrangörer, press och andra intressenter.

Tyska trendspaningar 2023

Familj som campar i sin husbil på sommaren med natur och vatten runtomkring dem.
Tre trendspaningar kring den tyska resenären är att de kommer i högre grad kunna jobba på avlägsen plats, de vill ha mer hälsoinspirerade resor och förväntar sig en hög standard på de boenden som de väljer ut. Även camping är något som trendar för målgruppen.

Paketresor, tyska 65-plussare, service och hållbarhet - de nya trenderna framöver

Under en uppskattad föreläsning i februari "Marknadstrender och efterfrågan på hållbarhet" delade vår vd Helene Berg med sig av nya trender och viktiga kriterier som prioriteras hos tyska resenärer framöver samt vad skandinaviska resenärer förväntar sig inom hållbarhet.