Pressmeddelande: Länets företagare lär sig om framtidens måltidsturism

  • publicerad

På World Tourism Day på fredag bjuder Smålands Turism in matproducenter, restauranger, boendeföretag och kommunala intressenter att lära mer om framtidens efterfrågade måltidsupplevelser.

Omkring 50 deltagare från Jönköpings län samlas under fredagen på Wallby säteri, utanför Vetlanda, för att ta del av de senaste trendanalyserna och efterfrågan inom måltidsturism. Dagen är även ett tillfälle för matproducenter och företagare inom boende och restaurang att mötas och skapa nya samarbeten.

- Måltidsturism ökar i hela världen och blir en allt viktigare del av våra resor. Att kunna visa upp våra egna unika smaker och lokalproducerade produkter från Norra Småland höjer länets attraktivitet både för oss som bor här och våra besökare, säger Helene Berg, VD Smålands Turism.

I workshops får företagen tillsammans skapa nya hållbara måltidsupplevelser utifrån norra Smålands råvaror, som matchar efterfrågan från den internationella besökaren. Till hjälp har dom experter inom måltidsturism från bland annat Göteborgs universitet och Visit Sweden som arbetar för att marknadsföra Sverige som destination utomlands.

Turister upplever en plats genom maten
Världsturismorganisationen UNWTO har konstaterat att så mycket som en tredjedel av alla utgifter en resenär spenderar under sin resa läggs på mat. Utifrån att lära känna en plats genom dess smaker lanserade Visit Sweden under våren den uppmärksammade kampanjen Sweden – the Edible Country. En unik upplevelse framtagen för att skapa intresse för vårt land som resmål utifrån rena fina råvaror och smaker – ihop med en längtan och närhet till enkla naturupplevelser. Konceptet går ut på att besökaren bokar en plats vid ett av de 13 träbord som är placerade på noga utvalda platser över hela landet. I naturen samlar besökaren ätbara örter och växter, tillagar dem vid öppen eld och äter måltiden utomhus vid bordet.

Magnus Nyman, ägare Wallby säteri, förbereder måltidsupplevelsen The Edible Table tillsammans med Sven-Erik Larsson och Joakim Alin.

vill du veta mer?

  • relaterat

Kampanj - Emigrera till Småland i sommar!

Vår nylanserade kampanjsajt guidar besökarna till en drömsemester i de förlovade ”små landen”. På sajten finns guider med småländska pärlor från både smålänningar och gäster, boenden att boka och företag att besöka – drygt 300 st faktiskt.

Nu är nya cykelkartan här!

Cykelkartan för norra Småland presenterar ett 20-tal cykelrundor samt MTB-anläggningar. Här finns även tips på lokala cykeluthyrare, guideföretag, samt cykelvänliga boende och matställen längs med vägen.

Kostnadsfri synlighet för besöksnäringen på Visit Smålands nya kampanjsajt!

I mitten av juni kommer Smålands Turism och Destination Småland att dra igång en stor turistkampanj. Navet är en kampanjsajt där vi kommer lista ett stort antal företag, upplevelser och aktiviteter. Ditt företag kan synas på sajten. Allt du behöver göra är att fylla i ett formulär.

Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Smålands Turism utbildar personal och under tiden betalar Region Jönköpings län lönerna

Smålands Turism har tagit fram en webbaserad utbildning för besöksnäringsföretag. Under utbildningen betalar Region Jönköpings län 70% av de faktiska personalkostnaderna för varje deltagare. Utbildningen innehåller även en separat del med Innovation Runway som sker i samarbete med Science Park.

Smålands Turism satsar nya medel på den svenska marknaden i sommar

För att stötta besöksnäringen har Region Jönköpings län beslutat att ge Smålands Turism två miljoner kronor för att marknadsföra länet mot svenskar.