Pressmeddelande: Länets företagare lär sig om framtidens måltidsturism

  • publicerad

På World Tourism Day på fredag bjuder Smålands Turism in matproducenter, restauranger, boendeföretag och kommunala intressenter att lära mer om framtidens efterfrågade måltidsupplevelser.

Omkring 50 deltagare från Jönköpings län samlas under fredagen på Wallby säteri, utanför Vetlanda, för att ta del av de senaste trendanalyserna och efterfrågan inom måltidsturism. Dagen är även ett tillfälle för matproducenter och företagare inom boende och restaurang att mötas och skapa nya samarbeten.

- Måltidsturism ökar i hela världen och blir en allt viktigare del av våra resor. Att kunna visa upp våra egna unika smaker och lokalproducerade produkter från Norra Småland höjer länets attraktivitet både för oss som bor här och våra besökare, säger Helene Berg, VD Smålands Turism.

I workshops får företagen tillsammans skapa nya hållbara måltidsupplevelser utifrån norra Smålands råvaror, som matchar efterfrågan från den internationella besökaren. Till hjälp har dom experter inom måltidsturism från bland annat Göteborgs universitet och Visit Sweden som arbetar för att marknadsföra Sverige som destination utomlands.

Turister upplever en plats genom maten
Världsturismorganisationen UNWTO har konstaterat att så mycket som en tredjedel av alla utgifter en resenär spenderar under sin resa läggs på mat. Utifrån att lära känna en plats genom dess smaker lanserade Visit Sweden under våren den uppmärksammade kampanjen Sweden – the Edible Country. En unik upplevelse framtagen för att skapa intresse för vårt land som resmål utifrån rena fina råvaror och smaker – ihop med en längtan och närhet till enkla naturupplevelser. Konceptet går ut på att besökaren bokar en plats vid ett av de 13 träbord som är placerade på noga utvalda platser över hela landet. I naturen samlar besökaren ätbara örter och växter, tillagar dem vid öppen eld och äter måltiden utomhus vid bordet.

Magnus Nyman, ägare Wallby säteri, förbereder måltidsupplevelsen The Edible Table tillsammans med Sven-Erik Larsson och Joakim Alin.

vill du veta mer?

  • relaterat

200 deltagare på Smålandsdagen 2023!

Erik Modig som står på scenen och föreläser om hur du når ut till nya och befinliga kunder. Publik runtomkring, slides bakom honom, bollformade lampor som hänger över publiken.
Föreläsningar om trender, marknadsföring och AI, mingel med företag inom besöksnäringen och show med Prussiluskan och poliserna Kling och Klang. En fantastisk dag för besöksnäringen i Småland helt enkelt!

Småland hjälper dig att synas online!

två kvinnor pekar på en karta på en mobiltelefon
Nu har vi möjlighet att erbjuda ditt företag hjälp att synas online – helt kostnadsfritt! Träffa våra digitala coacher som tar fram en plan efter just ditt företags utmaningar.

Jönköpings län lockar allt fler utländska besökare

Tysk turist som sitter i en vagn tillsammans med andra turister och fotar älgar på Skullaryds Älgpark.
Trots regn och rusk kom turisterna till Jönköpings län. Nästan hälften av sommarens totala gästnätter spenderades under juli, men under augusti sjönk det rejält. Det största tappet under sommaren var de svenska turisterna, framför allt de som övernattar på camping.

En spirande sommar för Rosenlunds rosarium och herrgård

Rosenlunds herrgård, baksidan
Tillsammans med Destination Jönköping är vi med och utvecklar platsen Rosenlunds rosarium och herrgård. Denna sommar var den första där det erbjöds fasta guidade vandringar samt en mängd nya aktiviteter och evenemang.

Regional besöksnäringsstrategi för Jönköpings län 2023-2030

Två personer som cyklar uppför Huskvarnaberget i soldnedgång.
För att stärka besöksnäringen och lägga en gemensam grund för hållbar platsutveckling och innovation inom näringen, har Region Jönköpings län tillsammans med Smålands Turism tagit fram länets första regionala besöksnäringsstrategi i nära samverkan med länets kommuner och aktörer från besöksnäringen.

Visa upp ditt företag på Smålandskartan 2024

Bild på Smålandskartan från 2023.
Med en plats i smålandskartan uppmärksammas ditt företag av både svenska och internationella besökare.