Lyckad guideutbildning med internationell standard

  • publicerad

Den 8-11 oktober i år hölls en internationell guideutbildning på Wallby Säteri och Ramoa. Bland deltagarna fanns en givande blandning av erfarna guider med mål att bredda sin kompetens, och företagare som just påbörjat sin guideverksamhet.

Bakom utbildningen stod Smålands Turism, i samarbete med den internationella turistorganisationen Adventure Travel Trade Association. Utbildningen leddes av franske Jean-Claude Razel och kanadensiske Jim Coffey - två internationellt erkända guider med över 50 års erfarenhet av branschen. Under utbildningen varvades teori med praktik och deltagarna fick bland annat lära sig om säkerhet, gruppdynamik, konflikthantering, meteorologi och hållbarhet. Vid hållbarhet lades stor vikt och diskussioner om hur du som guide kan arbeta så hållbart som möjligt, både socialt, kulturellt och ekonomiskt, fångade mångas intresse. Razel och Coffey var eniga om att bästa sättet är att sträva efter att hitta harmoni mellan dessa tre delar i sin verksamhet.

Under utbildningen berättade Jean-Claude Razel om guideyrket som mer komplext än att leda människor från punkt till punkt. ”Att arbeta som guide innebär inte att ta människor från A till B eller att berätta om saker som man lika gärna kan googla fram. Att arbeta som guide handlar om att ge besökarna en trygg och minnesvärd upplevelse som de sent kommer att glömma.”

Ta deltagarna till nästa nivå

Syftet med de fyra intensiva dagarna var att förse varje deltagare med färsk inblick i hur guidens arbete mot den internationella marknaden ser ut. I det ingår att ha en förståelse för kommunikation och ekonomi, hur man bygger en hållbar guideverksamhet och hur säkerhet implementeras, men också verktygen för att ta sig dit. Målet var att deltagarna under utbildningens gång skulle hitta verktygen för att lyfta sin guideverksamhet till nästa nivå, samtidigt som möjligheten till nya arbetsområden och samarbeten blir möjliga när vyerna vidgas.

Efter utbildningens slut lät sig responsen inte vänta. Ulrika Melin Wahlin från Abloc deltog under de fyra dagarna.

”Denna utbildning var helt oslagbar! Jag har lärt mig så otroligt mycket dessa dagar som jag tror jag kommer ha nytta av både professionellt och i privata sammanhang.”

En annan nöjd deltagare var Katarina Andersson, Guided Food Walks.

”Guiderna var helt fantastiska! De kunde ju allt! Vad man än frågade om så hade de ett bra svar och en spännande anekdot om ämnet”

Från Smålands Turism finns en förhoppning om att nätverkandet som utbildningar medför kommer att leda till att lokala guider utvecklar samarbeten och drar nytta av varandras kunskaper även i framtiden.

Jörgen Larsson från Äventyr Småland och Peter von Bültzingslöwen från Adventura kajakpaddlar på Klockesjön utanför Ramkvilla.

Razel och Coffeys bästa tips till guider:

  • o Lär känna din grupp. Lär dig deras namn, intressen och önskemål.
    o Dina besökare har lagt både tid och pengar på dig och din verksamhet, ge dem valuta för pengarna.
    o Vad som är vardag för dig kan vara exotiskt för någon annan. Försök att hitta de guldkorn som finns i din närhet.
    o Var tydlig i din kommunikation, klargör vad du förväntar dig av deltagarna, vad de ska ta med och så vidare.
    o Sätt alltid säkerheten först. Ha tydliga regler, fall inte offer för grupptrycket.
    o Bjud på det lilla extra, och ha alltid några ess i rockärmen. Ge deltagarna lite mer än de förväntat sig.

Adventure Travel Trade Association

  • ATTA är världens ledande nätverk för guide- och äventyrsreseföretag med medlemmar över hela världen. Organisationens syfte är att främja reseindustrin och utbildning av guider är en viktig del av deras verksamhet.

vill du veta mer?

  • relaterat

De småskaliga bryggerierna blomstrar

Humle
Ska man prata lokala och småskaliga finns det all anledning att prata öl. Det är en uråldrig dryck som gått från att vara superlokal till att domineras av ölindustrins jättar, för att på senare tid åter kännetecknas av mångfald och ett ökande antal mindre, lokala producenter.

Ny kampanj ska lyfta Smålands nationaldag

Tjej äter marsipantårta i Småland.
För att skapa uppmärksamhet nationellt kör Smålands Turism tillsammans med Region Kalmar län i Kalmar och Destination Småland i Kronoberg en kampanj på Fössta tossdan i mass – smålänningarnas egen nationaldag! Genom sponsring i sociala medier vill vi sprida glädje med tååtor och småländska uttryck.

Pris av råvaror från Småland

Årets Turismpris -  en lokalt designad skulptur, tillverkad med råvaror från Smålands rika natur.
Årets Turismpris som delas ut av Smålands Turism är en lokalt designad skulptur, tillverkad med råvaror från Smålands rika natur.

Wallby Säteri vinnare av Årets Turismpris 2020

Magnus Nyman, ägare av Wallby säteri.
Under den digitala Jönköpingsgalan den 26:e februari delade Smålands Turism ut Årets Turismpris 2020 i Jönköpings län. Vinnare blev Wallby Säteri, Vetlanda. Med en unik produkt som växlar efter årstiderna erbjuder säteriet en upplevelse där småländska smaker och natur står i fokus.

En digital resa in i framtiden

I rask takt sker en digital utveckling i samhället – liksom inom besöksnäringen. För att stärka vår regions digitala arbete – nu och i framtiden – har vi på Smålands Turism inlett ett samarbete med Digital Tourism Think Tank (DTTT).

Planerade insatser för att stötta besöksnäringen under 2021

Par håller hand
Pandemin har tvingat oss alla att ställa om och hålla ut. För att stötta företagarna inom Jönköpings län planerar Smålands Turism ett antal aktiviteter.