Lyckad guideutbildning med internationell standard

  • publicerad

Den 8-11 oktober i år hölls en internationell guideutbildning på Wallby Säteri och Ramoa. Bland deltagarna fanns en givande blandning av erfarna guider med mål att bredda sin kompetens, och företagare som just påbörjat sin guideverksamhet.

Bakom utbildningen stod Smålands Turism, i samarbete med den internationella turistorganisationen Adventure Travel Trade Association. Utbildningen leddes av franske Jean-Claude Razel och kanadensiske Jim Coffey - två internationellt erkända guider med över 50 års erfarenhet av branschen. Under utbildningen varvades teori med praktik och deltagarna fick bland annat lära sig om säkerhet, gruppdynamik, konflikthantering, meteorologi och hållbarhet. Vid hållbarhet lades stor vikt och diskussioner om hur du som guide kan arbeta så hållbart som möjligt, både socialt, kulturellt och ekonomiskt, fångade mångas intresse. Razel och Coffey var eniga om att bästa sättet är att sträva efter att hitta harmoni mellan dessa tre delar i sin verksamhet.

Under utbildningen berättade Jean-Claude Razel om guideyrket som mer komplext än att leda människor från punkt till punkt. ”Att arbeta som guide innebär inte att ta människor från A till B eller att berätta om saker som man lika gärna kan googla fram. Att arbeta som guide handlar om att ge besökarna en trygg och minnesvärd upplevelse som de sent kommer att glömma.”

Ta deltagarna till nästa nivå

Syftet med de fyra intensiva dagarna var att förse varje deltagare med färsk inblick i hur guidens arbete mot den internationella marknaden ser ut. I det ingår att ha en förståelse för kommunikation och ekonomi, hur man bygger en hållbar guideverksamhet och hur säkerhet implementeras, men också verktygen för att ta sig dit. Målet var att deltagarna under utbildningens gång skulle hitta verktygen för att lyfta sin guideverksamhet till nästa nivå, samtidigt som möjligheten till nya arbetsområden och samarbeten blir möjliga när vyerna vidgas.

Efter utbildningens slut lät sig responsen inte vänta. Ulrika Melin Wahlin från Abloc deltog under de fyra dagarna.

”Denna utbildning var helt oslagbar! Jag har lärt mig så otroligt mycket dessa dagar som jag tror jag kommer ha nytta av både professionellt och i privata sammanhang.”

En annan nöjd deltagare var Katarina Andersson, Guided Food Walks.

”Guiderna var helt fantastiska! De kunde ju allt! Vad man än frågade om så hade de ett bra svar och en spännande anekdot om ämnet”

Från Smålands Turism finns en förhoppning om att nätverkandet som utbildningar medför kommer att leda till att lokala guider utvecklar samarbeten och drar nytta av varandras kunskaper även i framtiden.

Jörgen Larsson från Äventyr Småland och Peter von Bültzingslöwen från Adventura kajakpaddlar på Klockesjön utanför Ramkvilla.

Razel och Coffeys bästa tips till guider:

  • o Lär känna din grupp. Lär dig deras namn, intressen och önskemål.
    o Dina besökare har lagt både tid och pengar på dig och din verksamhet, ge dem valuta för pengarna.
    o Vad som är vardag för dig kan vara exotiskt för någon annan. Försök att hitta de guldkorn som finns i din närhet.
    o Var tydlig i din kommunikation, klargör vad du förväntar dig av deltagarna, vad de ska ta med och så vidare.
    o Sätt alltid säkerheten först. Ha tydliga regler, fall inte offer för grupptrycket.
    o Bjud på det lilla extra, och ha alltid några ess i rockärmen. Ge deltagarna lite mer än de förväntat sig.

Adventure Travel Trade Association

  • ATTA är världens ledande nätverk för guide- och äventyrsreseföretag med medlemmar över hela världen. Organisationens syfte är att främja reseindustrin och utbildning av guider är en viktig del av deras verksamhet.

vill du veta mer?

  • relaterat

Företagsstöd i Jönköpings län

Hit kan du som företagare inom besöksnäringen i Jönköpings län vända dig för att få råd och stöttning.

Vi behöver satsa på besöksnäringen nu!

Många näringar befinner sig i kris och konsekvenserna kommer att bli stora. Men ingen näring krisar så snabbt och så totalt som besöksnäringen.

Inspireras av goda exempel i coronatider

På den här sidan vill vi lyfta kommunikationsexempel som besöksnäringsföretag har gjort för att hantera den tuffa situationen kring Corona. Och även bra initiativ för att stötta.

Så hanterar du som företagare situationen kring det nya coronaviruset

Här hittar du som företagare inom besöksnäringen information om hur du kan hantera den rådande situationen kring det nya coronaviruset (Covid-19).

Antalet utländska gästnätter växer mer än dubbelt så snabbt som de svenska

Nu har resultatet från 2019 års statistik över gästnätter kommit. Sammanfattningsvis ser det bra ut för hela Småland och Jönköpings län.

Se till att ditt boende är uppdaterat på HolidayCheck!

Just nu pågår en kampanj för Småland på den tyskspråkiga reseportalen HolidayCheck. Därför är det en bra idé att ha koll på hur sitt hotell eller boende presenteras på sidan.