Lyckad omgång av Kurbits Export

  • publicerad

Under våren har engagerade företagare gått affärsutvecklingsprogrammet Kurbits Produktutveckling Export, ett speciellt utvecklat program för företag inom besöksnäringen.

Processledare Christina Thorstensson har tillsammans med olika workshopledare guidat deltagarna genom de olika momenten, som exempelvis marknadsföring via sociala medier, utveckling av produktutbud mot internationella besökare och prissättning.

De företag som genomgick programmet denna omgång var Hotell Mullsjö, Hooks Herrgård, Grenna hotell, Centralhotellet i Vetlanda, Eksjö stadshotell och Filmbyn Småland.

Deltagarna var väldigt nöjda med programmet och har lärt känna kollegor i branschen på ett djupare plan. Samtidigt har de fått en unik inblick i och förståelse för varandras verksamheter. Resultatet blev nya kontakter som är värdefulla för att föra sin egen verksamhet framåt.

Citat från några av deltagarna

”Det här var det bästa som kunde hända såhär i starten”
Nina Tjäder, ny platschef för Hotell Mullsjö

”Det ar absolut varit värt tiden”
Bobo Norrlin, VD Centralhotellet i Vetlanda

Två av deltagarna i gruppen deltog på Swedish Workshop i Umeå i maj. De drar paralleller till erfarenheterna de fått via Kurbits och säger följande:

”Vi hade inte gjort detta bra om vi inte gått Kurbits”
Johan Lindfors, Eksjö stadshotell

”Vi hade inte haft modet att åka annars. Vi har haft jättestor nytta av det vi lärt oss i utbildningen. Det har gett ett grundfundament att stå på”
Robert Glader, Driftsansvarig, Filmbyn Småland

Övergripande fokus för Kurbits Export är att företagen ska få verktyg för att kunna utveckla nya upplevelser för sina internationella besökare och därmed nå nya marknader och öka sin omsättning. Detta eftersom man på ett nationellt plan ser en ständigt ökad efterfrågan på väl sammansatta och kvalitetssäkrade upplevelser från internationella besökare som vill semestra i Sverige.

Vill du utvecklas med Kurbits?

Tack vare projektstöd från Tillväxtverket och ett antal kommuner i länet inom det pågående projektet Hållbar Produktutveckling, har Smålands Turism nu möjlighet att kraftigt subventionera deltagaravgiften. Är du och ditt företag intresserad av att delta i ett av de kommande Kurbitsprogrammen? Hör då av dig till info@smalandsturism.se. I höst planerar vi för både Kurbits Export med tema måltidsupplevelser, och den mer grundläggande Kurbits Affärsutveckling.

Vad är Kurbits?

  • Kurbits är ett nationellt affärsutvecklingsprogram skräddarsytt för besöksnäringen. Programprocessen pågår under 6 månader med 1 träff per månad och leds av en specialutbildad processledare. Under träffarna, som sker i form av workshops, varvas ny kunskap, inspiration, case, diskussioner och verktyg. Mellan träffarna får deltagarna coachning på plats i sitt egna företag. (Källa kurbits.org)

länkar

  • relaterat

Tipslista: decemberdryckerna från norra Småland

Vinterns högtider ligger framför oss. Med dem kommer kryddiga smaker, varma drycker och festliga tillställningar. I norra Småland finns flera kreativa dryckestillverkare att upptäcka, och med hjälp av måltidsexperterna Sven-Erik Larsson och Gustav Arnell presenterar vi vinterns must-have-drycker.

Inspiration den digitala vägen när Smålands Turism arrangerade cykeldag

Syftet med dagen var att kartlägga var vi står i cykelutvecklingen, hur vi gemensamt som cykeldestination tar nästa steg och vilka resurser som finns och behövs.

Goda exempel visar (cykel)vägen framåt!

Med fokus på mountainbike anordnade vi en studieresan till Borgen Outdoor och Isaberg Mountain Resort. Här ville vi visa upp två anläggningar som kommit långt i sin utveckling och som därför kunde fungera som goda exempel.

Framgångsrik sommarkampanj för Småland

Kampanjen “Emigrera till Småland i sommar” stack ut i mängden och engagerade, samtidigt som den lyfte Smålands styrkor och besöksmål online. Svenska gästnätter i länet ökade med drygt 14%!

Samtliga cykelrutter på under en månad!

Torbjörn Svensson antog utmaningen och cyklade samtliga rutter i den nya cykelkartan för Norra Småland - på mindre än en månad.

High Chaparral drog snabbt mot pandemin

Med hjälp av noga förberedelser och kreativ personal har High Chaparral lyckats hålla parken öppen sommaren 2020. Sheriff, och tillika VD, Mathias Bergendahl berättar om arbetet som krävts. De har inte vunnit kriget mot Covid-19, men de gick segrande ur vårens och sommarens många tuffa dueller.