Lyckad omgång av Kurbits Export

  • publicerad

Under våren har engagerade företagare gått affärsutvecklingsprogrammet Kurbits Produktutveckling Export, ett speciellt utvecklat program för företag inom besöksnäringen.

Processledare Christina Thorstensson har tillsammans med olika workshopledare guidat deltagarna genom de olika momenten, som exempelvis marknadsföring via sociala medier, utveckling av produktutbud mot internationella besökare och prissättning.

De företag som genomgick programmet denna omgång var Hotell Mullsjö, Hooks Herrgård, Grenna hotell, Centralhotellet i Vetlanda, Eksjö stadshotell och Filmbyn Småland.

Deltagarna var väldigt nöjda med programmet och har lärt känna kollegor i branschen på ett djupare plan. Samtidigt har de fått en unik inblick i och förståelse för varandras verksamheter. Resultatet blev nya kontakter som är värdefulla för att föra sin egen verksamhet framåt.

Citat från några av deltagarna

”Det här var det bästa som kunde hända såhär i starten”
Nina Tjäder, ny platschef för Hotell Mullsjö

”Det ar absolut varit värt tiden”
Bobo Norrlin, VD Centralhotellet i Vetlanda

Två av deltagarna i gruppen deltog på Swedish Workshop i Umeå i maj. De drar paralleller till erfarenheterna de fått via Kurbits och säger följande:

”Vi hade inte gjort detta bra om vi inte gått Kurbits”
Johan Lindfors, Eksjö stadshotell

”Vi hade inte haft modet att åka annars. Vi har haft jättestor nytta av det vi lärt oss i utbildningen. Det har gett ett grundfundament att stå på”
Robert Glader, Driftsansvarig, Filmbyn Småland

Övergripande fokus för Kurbits Export är att företagen ska få verktyg för att kunna utveckla nya upplevelser för sina internationella besökare och därmed nå nya marknader och öka sin omsättning. Detta eftersom man på ett nationellt plan ser en ständigt ökad efterfrågan på väl sammansatta och kvalitetssäkrade upplevelser från internationella besökare som vill semestra i Sverige.

Vill du utvecklas med Kurbits?

Tack vare projektstöd från Tillväxtverket och ett antal kommuner i länet inom det pågående projektet Hållbar Produktutveckling, har Smålands Turism nu möjlighet att kraftigt subventionera deltagaravgiften. Är du och ditt företag intresserad av att delta i ett av de kommande Kurbitsprogrammen? Hör då av dig till info@smalandsturism.se. I höst planerar vi för både Kurbits Export med tema måltidsupplevelser, och den mer grundläggande Kurbits Affärsutveckling.

Vad är Kurbits?

  • Kurbits är ett nationellt affärsutvecklingsprogram skräddarsytt för besöksnäringen. Programprocessen pågår under 6 månader med 1 träff per månad och leds av en specialutbildad processledare. Under träffarna, som sker i form av workshops, varvas ny kunskap, inspiration, case, diskussioner och verktyg. Mellan träffarna får deltagarna coachning på plats i sitt egna företag. (Källa kurbits.org)

länkar

  • relaterat

Samverkan är den gyllene vägen

Carina Engqvist (längst till vänster)  och Carina Eldåker ( till höger) som tillsammans driver företaget Cykla i filmlandskapet Småland.
Entreprenörerna Carina Eldåker och Carina Engqvist kan se tillbaka på en rolig sommar med många besökare. Där samarbete och inkludering av andra företag är en nyckel till framgång.

Möt den medvetne resenären!

personer skrattar och äter utomhus
Morgondagens resenär lägger stor vikt vid hållbara val, naturliga och hälsosamma upplevelser samt värderar växtbaserade alternativ väldigt högt, vid matbordet. Hur kan vi möta dessa förväntningar i erbjudanden och upplevelsepaket?

Michaelas sommartips på lokala drycker -komplettera sommarens upplevelser med drycker som smakar Småland.

Läskande drycker hör årstiden till och förhöjer en sommarlunch, en grillbuffé eller en härlig picknickkorg i naturen. Nu finns det en rad spännande lokala drycker att välja bland. Michaela Ullmark på Slottsvillan i Huskvarna ger oss sina bästa tips på hur du kan servera småländsk sommar i glaset.

Besökare välkomnas att smaka Småland i glaset – The Drinkable Country är här

Mat och dryck på Wallby Säteri, en av 16 utvalda leverantörer med ett bord i kampanjen Sweden - the Drinkable Country
Visit Sweden introducerar Sweden- The Drinkable Country och Smålands Turism ser stora möjligheter för företagen i regionen, både dryckesproducenterna och besöksnärings-företagen som redan har inspirerats till att utveckla nya lokala alkoholfria smakupplevelser.

Visit Sweden har lanserat svemesterkampanj för den svenska marknaden

Upplevelseguiden tipsar bland annat om måltidsupplevelser i norra Småland.
Visit Sweden kör nu sin svemesterkampanj för att marknadsföra Sverige mot den inhemska marknaden. Besökares reseberättelser ska inspirera andra och man vill nå resenärerna redan i planeringsstadiet. Kampanjen består av två delar, De ofrivilliga turisternas guide till Sverige och Upplevelseguiden.

Nässjö kommun vill lyfta närområdet genom samarbete med lokal cykelprofil

Daniel Johansson även kallad Cykeldanne (längst till höger) på en av rundorna i sällskap med några lokalbor.
Nässjö kommun har inlett ett samarbete med äventyraren och cykelprofilen Daniel Johansson även känd som Cykeldanne. Med hans hjälp ska besökare och lokalbefolkning upptäcka närområdet och platser de inte visste fanns genom att haka på rådande cykeltrend.