Lyckad sommarkampanj med fokus på barnfamiljer

  • publicerad

Med hjälp av årets inspiratörer, nya appen ”Småländska skatter”, en tydlig målgrupp och nya kanaler för annonsering har sommarens kampanj för Visit Småland inneburit succé. Kampanjwebben har varit välbesökt och vi har nått rätt personer i rätt läge.

I början av sommaren lanserade vi årets smålandskampanj för att få svenska turister att besöka Småland och Jönköpings län. Den nya appen ”Småländska skatter”, samarbeten med svenska inspiratörer, en marknadsföringsfilm och såklart fortsatt arbete med kampanjsajten guide.visitsmaland.se har samtliga varit del i den framgångsrika kampanjen som avslutades den sista augusti.

Stort fokus på barnfamiljer
I år har vi valt att rikta kampanjen mot familjer med yngre barn (6-14 år), då målgruppen har visat ett stort intresse för Småland i tidigare kampanjer. Våra inspiratörer har alla skapat innehåll för barn och barnfamiljer och lyft exempel på både aktiviteter och boenden som passar målgruppen. För att locka den yngre målgruppen har vi även valt att lansera en app.

Lansering av appen ”Småländska skatter”
Med barnfamiljer i fokus skapade vi appen ”Småländska skatter” som varit den stora nyheten för sommaren. Appen har även fungerat som en förlängd arm av kampanjsajten, där båda har Visit Smålands som avsändare. I appen hittar användaren tips på bland annat boenden och restauranger. Här finns även en speldel/gamificiation där användaren har möjlighet att utföra 100 uppdrag under sin vistelse i Småland och på så sätt samla poäng.

Årets inspiratörer har skapat stort engagemang
I år valde vi att satsa stort med ett samarbete med Youtubern Tomu. Tomu har bra koll på sin målgrupp och vet vad som attraherar dem. I en youtubefilm på ca 10 minuter besöker Tomu Julared, Ädelfors Guldvaskning, Filmbyn Småland och High Chaparral. Efter 4 månader har filmen ca 350 000 visningar, som fortsätter ticka på.

– Flera besökare har frågat om eller när Tomu kommer tillbaka, vi har fått kommentarer på sociala medier och många har även frågat mig privat om hans besök – även personer i åldrar som jag inte alls trodde var deras målgrupp, så många verkar ju ha sett videon, säger Hanna Forthmeiier, marknadschef High Chaparral.

– Vi har haft besökare som använt appen för att samlade poäng. De yngre gästerna har även blivit imponerade av att de bott på samma anläggning som Tomu, berättar Håkan Hagård, ägare Julared.

I efterhand kan vi alltså konstatera att ett samarbete med Tomu var ett riktigt bra val för att nå målgruppen barn och barnfamiljer.

Även cykelinspiratören Elna Dahlstrand och kreatören Linnéa Rolfsson har gjort ett bra jobb med att sprida smålandskampanjen och uppmärksamma speldelen i den nya appen. Precis som tidigare somrar håller deras material en hög nivå och både Elna och Linnéa är experter på att anpassa budskapet så det landar bra i deras egna kanaler. Elna har tagit med sig dottern Lovis för att testa bikeparks och klarmarkera uppdragen i appen. Och Linnéa har upptäckt både nya platser och gamla favoriter med familjen med hjälp av appen. Katrin Bååth som sedan tidigare har en guide på kampanjsajten har hjälpt oss att sprida årets nyhet med appen.

Kampanjsajten lever vidare
Precis som de två senaste somrarna har vi fortsatt att bjuda in företag inom besöksnäringen att synas kostnadsfritt på kampanjsajten guide.visitsmaland.se. Flera företag har fått stor uppmärksamhet på sina sidor och hela sajten har varit välbesökt under kampanjen med en notering på drygt 60 000 nya besökare jämfört med tidigare år. Resultatet visar att rätt målgrupp har nått in till kampanjsajten guide.visitsmaland.se. Undersidan “Familjelandet” är den mest besökta sidan och inspiratörernas sidor med tips för barnfamiljer kommer tätt därefter.

Nya kanaler för annonsering
I år har vi testat nya digitala marknadsföringskanaler för som visat sig vara väldigt framgångsrika, mycket är tack vare erfarenheter kring hur vi har riktat annonseringen under föregående år, genom vilka kanaler vi satsar på och till vilka målgrupper.
Kampanjen för Småland har inte påverkats särskilt mycket av den nedåtgående trenden att personer klickar mindre på annonser än tidigare. Den riktade målgruppen har i stället visat stark närvaro i de utvalda kanalerna.

Samarbetet Visit Småland
I samarbete med våra smålandskollegor i Kronobergs län har vi precis som tidigare år marknadsfört våra regioner under varumärket Visit Småland. Vi på Smålands Turism har arbetat med kampanjen ”Småländska skatter” som inkluderar besöksnäringen i Jönköpings län. Och Destination Småland i Kronobergs län har i år samarbetat med antikvitetsexperten Knut Knutson som riktat sig mot en äldre målgrupp med kultur- och designintresse. Våra båda kampanjer har landat på den gemensamma kampanjsajten guide.visitsmaland.se.

Kampanjen har skapats och producerats i samarbete med Bolt Kommunikation.

Kampanjsajt: guide.visitsmaland.se
Ladda ner appen ”Småländska skatter” till Iphone här.
Till android här.
Se Tomus kampanjfilm här.

Youtubern Tomu med glada barn
Youtubern Tomu vid inspelning av sommarens kampanjfilm

vill du veta mer?

  • relaterat

200 deltagare på Smålandsdagen 2023!

Erik Modig som står på scenen och föreläser om hur du når ut till nya och befinliga kunder. Publik runtomkring, slides bakom honom, bollformade lampor som hänger över publiken.
Föreläsningar om trender, marknadsföring och AI, mingel med företag inom besöksnäringen och show med Prussiluskan och poliserna Kling och Klang. En fantastisk dag för besöksnäringen i Småland helt enkelt!

Småland hjälper dig att synas online!

två kvinnor pekar på en karta på en mobiltelefon
Nu har vi möjlighet att erbjuda ditt företag hjälp att synas online – helt kostnadsfritt! Träffa våra digitala coacher som tar fram en plan efter just ditt företags utmaningar.

Jönköpings län lockar allt fler utländska besökare

Tysk turist som sitter i en vagn tillsammans med andra turister och fotar älgar på Skullaryds Älgpark.
Trots regn och rusk kom turisterna till Jönköpings län. Nästan hälften av sommarens totala gästnätter spenderades under juli, men under augusti sjönk det rejält. Det största tappet under sommaren var de svenska turisterna, framför allt de som övernattar på camping.

En spirande sommar för Rosenlunds rosarium och herrgård

Rosenlunds herrgård, baksidan
Tillsammans med Destination Jönköping är vi med och utvecklar platsen Rosenlunds rosarium och herrgård. Denna sommar var den första där det erbjöds fasta guidade vandringar samt en mängd nya aktiviteter och evenemang.

Regional besöksnäringsstrategi för Jönköpings län 2023-2030

Två personer som cyklar uppför Huskvarnaberget i soldnedgång.
För att stärka besöksnäringen och lägga en gemensam grund för hållbar platsutveckling och innovation inom näringen, har Region Jönköpings län tillsammans med Smålands Turism tagit fram länets första regionala besöksnäringsstrategi i nära samverkan med länets kommuner och aktörer från besöksnäringen.

Visa upp ditt företag på Smålandskartan 2024

Bild på Smålandskartan från 2023.
Med en plats i smålandskartan uppmärksammas ditt företag av både svenska och internationella besökare.