Lyckad studieresa med många höjdmeter

  • publicerad

Italien är en väletablerad destination när det gäller cykelturism, främst inom landsvägscykling. Den vackra miljön, de många höjdmetrarna och den historiska förankringen med bland annat Giro d´Italia gör att landet attraherar cyklister från hela världen.

På Smålands Turism finns en ambition om att göra Småland till norra Europas främsta cykeldestination. Som ett steg i den utvecklingen arrangerade vi i oktober en studieresa till Villa Giada i norra Italien. Syftet var att se hur en väletablerad cykeldestination arbetar med cykelturismen. Bland annat fick deltagarna ta del av hur cykelhotellen har anpassat sig till cykelturister, och hur Italien som cykeldestination arbetar effektivt för att nå sina kunder.

Bland studieresans deltagare fanns hotellägare, entreprenörer och representanter från destinationsbolag och kommuner. Målet med resan var att ge deltagarna möjlighet att studera och hämta inspiration från en väletablerad cykeldestination som Italien, men också ett tillfälle för deltagarna att nätverka, bolla idéer och öppna för samarbeten.

Ett helhetskoncept från Italien

Besöket i Italien infriade många av de höga förväntningar gruppen hade på destinationen, men landet uppvisade också en del brister, till exempel cykelguidernas obefintliga språkkunskaper, bristande säkerhetsgenomgångar och ett varierande skick på cykelvägarna. Däremot låg landet i framkant vad gäller utvecklingen av cykelhotell och nätverket kring dem. Konceptet går under namnet Italy Bike Hotels och går att hitta på www.italybikehotels.com.

Under varumärket har italienska cykelhotell möjlighet att marknadsföra sig gemensamt för att uppnå en större genomslagskraft gentemot den internationella marknaden. Inom nätverket öppnas också möjligheter för samarbete, gemensamma inköp och utbyte av erfarenheter. Under studieresan bodde deltagarna på Ville Giada, som är en del av Italy Bike Hotels. Samtliga deltagare var imponerade av upplevelsen och ansåg att mottagandet, hyrcyklarna och optimeringen för varje enskild deltagare höll hög klass. Även servicen var att inspireras av. Exempel på det är att mekaniker alltid fanns tillgänglig för att lösa eventuella tekniska problem, och på rummen fanns hänganordning för förvaring av cyklar.

Slutsatsen gruppen drog var att Sverige och Småland ligger en bit efter Italien som cykeldestination, men detta till trots har vi många fördelar som vi måste bli bättre på att förmedla till våra gäster. Vi behöver inse vilken tillgång vi sitter på när det gäller avlägsna grusvägar genom milsvid av granskog, och vackra landsvägar med storslagna vyer och lite trafik. Detta, tillsammans med vårt oklanderliga värdskap och goda språkkunskaper, i samband med landets stora intresse för cykling, är saker som gör Sverige till en attraktiv cykeldestination.

Förbättringspotential i Sverige

Men, för att göra Sverige till en ännu bättre cykeldestination finns en mängd saker att förbättra. Bland annat måste vi bli bättre på att erbjuda en helhetsupplevelse med cykling, mat och kultur. Ett exempel på hur det kan göras i praktiken är att boendeanläggningar rekommenderar cykelrundor med trevliga fikastopp, samtidigt som cykelrundan ges ett historiskt perspektiv genom berättelser och sägner.

Målgruppen styr

För Sverige gäller det också att ta ett krafttag kring målgrupper och definiera dessa. Är det barnfamiljer med enklare rundor och mycket innehåll, eller landsvägscyklister med långa rundor och många höjdmeter som är målgruppen? Målgruppen styr vilka aktiviteter vi bör göra och vilka samarbetspartners vi bör söka efter. Att inleda processen med att definiera sin målgrupp är ett måste för ett lyckat resultat.

Smålands Turism hoppas att det gedigna nätverk som byggts upp kring cykling under projektet Hållbar Produktutveckling kommer leva vidare, och att kommuner, boendeanläggningar och entreprenörer kommer öka sin satsning på just cyklister. Ytterligare en förhoppning är att det kommer skapas fler attraktiva cykelprodukter som riktar sig mot den internationella marknaden.

vill du veta mer?

  • relaterat

Kampanj - Emigrera till Småland i sommar!

Vår nylanserade kampanjsajt guidar besökarna till en drömsemester i de förlovade ”små landen”. På sajten finns guider med småländska pärlor från både smålänningar och gäster, boenden att boka och företag att besöka – drygt 300 st faktiskt.

Nu är nya cykelkartan här!

Cykelkartan för norra Småland presenterar ett 20-tal cykelrundor samt MTB-anläggningar. Här finns även tips på lokala cykeluthyrare, guideföretag, samt cykelvänliga boende och matställen längs med vägen.

Kostnadsfri synlighet för besöksnäringen på Visit Smålands nya kampanjsajt!

I mitten av juni kommer Smålands Turism och Destination Småland att dra igång en stor turistkampanj. Navet är en kampanjsajt där vi kommer lista ett stort antal företag, upplevelser och aktiviteter. Ditt företag kan synas på sajten. Allt du behöver göra är att fylla i ett formulär.

Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Smålands Turism utbildar personal och under tiden betalar Region Jönköpings län lönerna

Smålands Turism har tagit fram en webbaserad utbildning för besöksnäringsföretag. Under utbildningen betalar Region Jönköpings län 70% av de faktiska personalkostnaderna för varje deltagare. Utbildningen innehåller även en separat del med Innovation Runway som sker i samarbete med Science Park.

Smålands Turism satsar nya medel på den svenska marknaden i sommar

För att stötta besöksnäringen har Region Jönköpings län beslutat att ge Smålands Turism två miljoner kronor för att marknadsföra länet mot svenskar.