Lyckad studieresa med många höjdmeter

  • publicerad

Italien är en väletablerad destination när det gäller cykelturism, främst inom landsvägscykling. Den vackra miljön, de många höjdmetrarna och den historiska förankringen med bland annat Giro d´Italia gör att landet attraherar cyklister från hela världen.

På Smålands Turism finns en ambition om att göra Småland till norra Europas främsta cykeldestination. Som ett steg i den utvecklingen arrangerade vi i oktober en studieresa till Villa Giada i norra Italien. Syftet var att se hur en väletablerad cykeldestination arbetar med cykelturismen. Bland annat fick deltagarna ta del av hur cykelhotellen har anpassat sig till cykelturister, och hur Italien som cykeldestination arbetar effektivt för att nå sina kunder.

Bland studieresans deltagare fanns hotellägare, entreprenörer och representanter från destinationsbolag och kommuner. Målet med resan var att ge deltagarna möjlighet att studera och hämta inspiration från en väletablerad cykeldestination som Italien, men också ett tillfälle för deltagarna att nätverka, bolla idéer och öppna för samarbeten.

Ett helhetskoncept från Italien

Besöket i Italien infriade många av de höga förväntningar gruppen hade på destinationen, men landet uppvisade också en del brister, till exempel cykelguidernas obefintliga språkkunskaper, bristande säkerhetsgenomgångar och ett varierande skick på cykelvägarna. Däremot låg landet i framkant vad gäller utvecklingen av cykelhotell och nätverket kring dem. Konceptet går under namnet Italy Bike Hotels och går att hitta på www.italybikehotels.com.

Under varumärket har italienska cykelhotell möjlighet att marknadsföra sig gemensamt för att uppnå en större genomslagskraft gentemot den internationella marknaden. Inom nätverket öppnas också möjligheter för samarbete, gemensamma inköp och utbyte av erfarenheter. Under studieresan bodde deltagarna på Ville Giada, som är en del av Italy Bike Hotels. Samtliga deltagare var imponerade av upplevelsen och ansåg att mottagandet, hyrcyklarna och optimeringen för varje enskild deltagare höll hög klass. Även servicen var att inspireras av. Exempel på det är att mekaniker alltid fanns tillgänglig för att lösa eventuella tekniska problem, och på rummen fanns hänganordning för förvaring av cyklar.

Slutsatsen gruppen drog var att Sverige och Småland ligger en bit efter Italien som cykeldestination, men detta till trots har vi många fördelar som vi måste bli bättre på att förmedla till våra gäster. Vi behöver inse vilken tillgång vi sitter på när det gäller avlägsna grusvägar genom milsvid av granskog, och vackra landsvägar med storslagna vyer och lite trafik. Detta, tillsammans med vårt oklanderliga värdskap och goda språkkunskaper, i samband med landets stora intresse för cykling, är saker som gör Sverige till en attraktiv cykeldestination.

Förbättringspotential i Sverige

Men, för att göra Sverige till en ännu bättre cykeldestination finns en mängd saker att förbättra. Bland annat måste vi bli bättre på att erbjuda en helhetsupplevelse med cykling, mat och kultur. Ett exempel på hur det kan göras i praktiken är att boendeanläggningar rekommenderar cykelrundor med trevliga fikastopp, samtidigt som cykelrundan ges ett historiskt perspektiv genom berättelser och sägner.

Målgruppen styr

För Sverige gäller det också att ta ett krafttag kring målgrupper och definiera dessa. Är det barnfamiljer med enklare rundor och mycket innehåll, eller landsvägscyklister med långa rundor och många höjdmeter som är målgruppen? Målgruppen styr vilka aktiviteter vi bör göra och vilka samarbetspartners vi bör söka efter. Att inleda processen med att definiera sin målgrupp är ett måste för ett lyckat resultat.

Smålands Turism hoppas att det gedigna nätverk som byggts upp kring cykling under projektet Hållbar Produktutveckling kommer leva vidare, och att kommuner, boendeanläggningar och entreprenörer kommer öka sin satsning på just cyklister. Ytterligare en förhoppning är att det kommer skapas fler attraktiva cykelprodukter som riktar sig mot den internationella marknaden.

vill du veta mer?

  • relaterat

Stora medier sätter Småland i rampljuset

Tre kvinnor som skålar och fikar i en grönskande trädgård
Under året har vi haft glädjen att välkomna journalister, bloggare och influencers till vår plats. Mellan februari och oktober 2024 har vi organiserat totalt 30 besök med många stora utländska medier som har valt att skriva om Småland.

Jönköpings län attraherar fler internationella besökare

Gästnattsstatistiken från sommaren 2024 visar på en fortsatt stabil utveckling för besöksnäringen i Jönköpings län, där internationella besökare sticker ut som en viktig tillväxtmotor. Trots en liten nedgång i svenska besökare har länet lyckats bibehålla ett starkt antal gästnätter totalt sett.

4 miljoner exponeringar och stort engagemang för Småland

Under våren och sommaren 2024 genomförde vi en framgångsrik Sverigekampanj med syftet att öka synligheten för Småland som destination. Kampanjen, som pågick från mars till augusti, riktade sig till målgrupper över hela landet, med särskilt fokus på barnfamiljer, outdoor-entusiaster och äldre par.

Visa upp ditt företag på Smålandskartan 2025

Med en plats i smålandskartan uppmärksammas ditt företag av både svenska och internationella besökare.

De handbyggda lederna lockar cyklisterna till Finale Ligure

cyklister i hjälmar i Italien
Vår studieresa till italienska Finale Ligure gav oss insikter i hur en sol- och baddestination utnyttjat den kringliggande naturen för att skapa ett cykelmecka. Genom handbyggda leder, starkt lokalt engagemang och hållbara strategier inspireras vi att vidareutveckla Smålands cykelturism.

Filmbyn Småland vinnare av Årets Turismpris

Representanter från Filmbyn med Helene Berg och ordförande
Med stor respekt för det Småländska arvet och innovativa arbetet med filmer från Astrid Lindgrens berättelser kammade Filmbyn Småland hem Årets Turismpris som presenterades på Werket i Jönköping.