Spännande utveckling inom måltidsupplevelser på Åsens by

  • publicerad

Åsens By, Aneby är en av de verksamheter i länet som just nu satsar stort på att utveckla nya måltidsupplevelser. Med medverkan i Kurbits Produktutveckling måltidsupplevelser för export, ser Anneli Persson, verksamhetschef, stora möjligheter att arbeta fram nya produkter och upplevelser som stärker besökarens intryck av platsen Åsen.

"Efter att ha utvecklat våra produkter kommer vi tilltala nya målgrupper, öka antalet återkommande besökare och locka hit fler som vill använda alla sinnen för att smaka på Åsens by" berättar Anneli.

Det är viktigt att måltiderna ger samma rustika och lantliga känsla som miljön man befinner sig i och på Åsens by erbjuds enkel, avskalad husmanskost som fläskpannkaka med krösamos, tant Teklas mjuka sommarkakor och Åsens by egna äppelmust. Bra, lokala råvaror med genuina smaker är viktiga för att knyta an till platsen och dess historia. Anneli berättar även att Åsens by vill använda råvaror med stark koppling till djuren i byn och det som odlades i det omgivande landskapet runt sekelskiftet år 1900.

Hållbar framtid
Sedan 2014 jobbar Åsens by strukturerat med hållbarhet och kvalitet genom metoden Swedish Welcome. Åsens by är Sveriges äldsta kulturreservat, och stiftelsen som driver verksamheten har ett tydligt uppdrag att vårda och förvalta platsen. Det finns strikta regler att förhålla sig till och arbeta efter. Arbetet med hållbarhet och miljö måste alltid ske med största hänsyn till kulturmiljön.

"Den tidsperiod vi ska spegla innebar hushållning och måttfullhet på alla nivåer. Hållbarhet, helt enkelt. Men det är en balansgång och en utmaning att arbeta med hållbarhet i ett modernt perspektiv i en känslig miljö. Vi skyndar långsamt, ett litet steg i taget. Långsiktighet och uthållighet är nog våra viktigaste ledstjärnor just nu" säger Anneli.

Allt fler besökare förväntar sig att man arbetar efter en miljöpolicy, och hållbarhetsarbetet måste märkas och göra skillnad både i vandrahemmet och i kultur- och måltidsupplevelserna.

Internationella gäster
För att möta de utländska besökarnas förväntningar är det viktigt att kunna erbjuda flera olika upplevelser, med hög kvalitativ nivå. På Åsens by är man medvetna om att vissa delar i verksamheten inte alltid tillgodoser gästernas önskemål i kvalitet, främst gällande boendet. Därför är målsättningen att samarbeta, gärna med andra lokala aktörer, och stå för olika delar av en helhetsupplevelse.

"Tillsammans kan vi erbjuda en stark och minnesvärd upplevelse i vår del av Småland!" avslutar Anneli.

småkakor åsens by
Tant Teklas mjuka sommarkakor på Åsens by

Kurbits Produktutveckling export - tema måltidsupplevelser

  • Kurbits Produktutveckling export - tema måltidsupplevelser
    Kurbits Export är ett produktutvecklingsprogram som vänder sig till företag som vill ta steget mot, eller ta nästa steg på,
    en internationell marknad. Syftet är att företaget ska ta fram, marknadsföra och sälja upplevelser där mat och dryck är en viktig ingrediens i helheten, för andra marknader än den svenska. Målet är ökad lönsamhet för ditt företag.

    Pågående grupp startade i början av oktober och leds av Christina Thorstensson.
    Deltagare: Åsens by, Eksjö stadshotell, Grenna polkagriskokeri, Ullinge wärdshus, Bageriet Kulturgatan Bodafors, Isaberg Höganloft, Polkaprinsen Grenna, Wellness travel.
    Träff nummer två kommer att hållas på Bauergården. Föreläsare är Sven Erik Larsson, företagsrådgivare och specialist på utveckling av lokal mat.

länkar

vill du veta mer?

  • relaterat

Nya trender på den globala online-marknaden

Röststyrning och progressiva webbappar, det är något man bör ha koll på menade Oliver Geldner Revenue Management och Distribution Expert på Taktikon, när han på Smålandsdagen talade om vilka globala trender som påverkar resebranschen.

Så lyckas du i sociala medier

Sociala medier har funnits en tid nu och de flesta har en Facebooksida och några kanske även jobbar med Instagram. Men hur kan sociala medier skapa affärsnytta? Om det pratade Chrille Peterson, digital strateg och affärsutvecklare, på Smålandsdagen.

Närvaro viktigast under kundens digitala resa

Att vara digitalt närvarande och bokningsbar är grunden för att lyckas, det var ett tydligt budskap när Charlotta Barnden Uddén, Head of Partner Insight på Visit Sweden föreläste på Smålandsdagen.

Destinationens digitala roll

Chrille Petersson liknade den digitala kundresan vid en serpentinväg i Alperna under sin föreläsning på Smålandsdagen, snirklande, brant och med tvära svängar. Han skickade med några tips på vägen hur man som destination på bästa sätt möter kunden under resans gång.

Multiple use of forest

I skogen finns många affärsmöjligheter som ännu inte är förverkligade! Leader Linné Småland driver just nu projektet Multiple use of forest som syftar till Hållbar och Grön företagsutveckling inom skogsnärin…

Smålands måltidsupplevelser lanseras globalt

När Sverige skall inspirera internationella besökare till måltidsupplevelser och aktiviteter i den svenska naturen, spelar Småland och vårt län en stor roll.