Spännande utveckling inom måltidsupplevelser på Åsens by

  • publicerad

Åsens By, Aneby är en av de verksamheter i länet som just nu satsar stort på att utveckla nya måltidsupplevelser. Med medverkan i Kurbits Produktutveckling måltidsupplevelser för export, ser Anneli Persson, verksamhetschef, stora möjligheter att arbeta fram nya produkter och upplevelser som stärker besökarens intryck av platsen Åsen.

"Efter att ha utvecklat våra produkter kommer vi tilltala nya målgrupper, öka antalet återkommande besökare och locka hit fler som vill använda alla sinnen för att smaka på Åsens by" berättar Anneli.

Det är viktigt att måltiderna ger samma rustika och lantliga känsla som miljön man befinner sig i och på Åsens by erbjuds enkel, avskalad husmanskost som fläskpannkaka med krösamos, tant Teklas mjuka sommarkakor och Åsens by egna äppelmust. Bra, lokala råvaror med genuina smaker är viktiga för att knyta an till platsen och dess historia. Anneli berättar även att Åsens by vill använda råvaror med stark koppling till djuren i byn och det som odlades i det omgivande landskapet runt sekelskiftet år 1900.

Hållbar framtid
Sedan 2014 jobbar Åsens by strukturerat med hållbarhet och kvalitet genom metoden Swedish Welcome. Åsens by är Sveriges äldsta kulturreservat, och stiftelsen som driver verksamheten har ett tydligt uppdrag att vårda och förvalta platsen. Det finns strikta regler att förhålla sig till och arbeta efter. Arbetet med hållbarhet och miljö måste alltid ske med största hänsyn till kulturmiljön.

"Den tidsperiod vi ska spegla innebar hushållning och måttfullhet på alla nivåer. Hållbarhet, helt enkelt. Men det är en balansgång och en utmaning att arbeta med hållbarhet i ett modernt perspektiv i en känslig miljö. Vi skyndar långsamt, ett litet steg i taget. Långsiktighet och uthållighet är nog våra viktigaste ledstjärnor just nu" säger Anneli.

Allt fler besökare förväntar sig att man arbetar efter en miljöpolicy, och hållbarhetsarbetet måste märkas och göra skillnad både i vandrahemmet och i kultur- och måltidsupplevelserna.

Internationella gäster
För att möta de utländska besökarnas förväntningar är det viktigt att kunna erbjuda flera olika upplevelser, med hög kvalitativ nivå. På Åsens by är man medvetna om att vissa delar i verksamheten inte alltid tillgodoser gästernas önskemål i kvalitet, främst gällande boendet. Därför är målsättningen att samarbeta, gärna med andra lokala aktörer, och stå för olika delar av en helhetsupplevelse.

"Tillsammans kan vi erbjuda en stark och minnesvärd upplevelse i vår del av Småland!" avslutar Anneli.

småkakor åsens by
Tant Teklas mjuka sommarkakor på Åsens by

Kurbits Produktutveckling export - tema måltidsupplevelser

  • Kurbits Produktutveckling export - tema måltidsupplevelser
    Kurbits Export är ett produktutvecklingsprogram som vänder sig till företag som vill ta steget mot, eller ta nästa steg på,
    en internationell marknad. Syftet är att företaget ska ta fram, marknadsföra och sälja upplevelser där mat och dryck är en viktig ingrediens i helheten, för andra marknader än den svenska. Målet är ökad lönsamhet för ditt företag.

    Pågående grupp startade i början av oktober och leds av Christina Thorstensson.
    Deltagare: Åsens by, Eksjö stadshotell, Grenna polkagriskokeri, Ullinge wärdshus, Bageriet Kulturgatan Bodafors, Isaberg Höganloft, Polkaprinsen Grenna, Wellness travel.
    Träff nummer två kommer att hållas på Bauergården. Föreläsare är Sven Erik Larsson, företagsrådgivare och specialist på utveckling av lokal mat.

länkar

vill du veta mer?

  • relaterat

Utveckla naturnära måltidsupplevelser

matlagning i naturen
Intresset för och längtan efter vacker och unik natur, hållbarhet samt naturlig, hälsosam mat och dryck, tycks stadigt öka. Resenärer söker efter naturnära måltidsupplevelser och i Visit Swedens en timmes långa föreläsning får du inspiration för att möta deras efterfrågan.

Småland matchar tyskarnas resedröm även efter pandemin

Branschens trender är entydiga: tyskarna längtar efter att få resa men förväntar sig större flexibilitet, trygghet och säkerhet än tidigare. Det framgick på ITB, världens största fack- och konsumentmässa för turism, som i år var helt digital.

Rådgivarutbildning för mötesbranschen ska ge företagarna fler ben att stå på och därigenom öka tillväxten

Mötesbranschen i Jönköpings län har nyligen genomfört en 2-dagars rådgivarutbildning för att ytterligare stärka sin kompetens.
Mötesbranschen är i behov av kompetensutveckling för att anpassa sig till utvecklingen som sker. Smålands Turism och Destination Jönköping har anordnat en 2-dagars utbildning med Gr8 meetings för att vässa till mötesanläggningarnas rådgivarkunskaper för att bli mer än enbart ett bokningsställe.

Jobba smart och må bra – en föreläsning om stress, prestation, motivation, självledarskap och välmående

Prestations- och motivationskonsulten Anna Zetterberg
Prestations- och motivationskonsulten Anna Zetterberg föreläste om gränssättning mellan jobb och fritid, och hur vi får ut maximalt av vår kapacitet på jobbet. Deltagarna fick också med sig konkreta råd för att klara av den gränslösa tillvaro som uppstår när vi är nåbara varsomhelst och närsomhelst.

De småskaliga bryggerierna blomstrar

Humle
Ska man prata lokala och småskaliga finns det all anledning att prata öl. Det är en uråldrig dryck som gått från att vara superlokal till att domineras av ölindustrins jättar, för att på senare tid åter kännetecknas av mångfald och ett ökande antal mindre, lokala producenter.

Ta fram styrkan inom dig

Mental coach Susanne Pettersson
Den 4 februari bjöd Smålands Turism in till en digital föreläsning med Susanne Pettersson. Föreläsningen ”Ta fram styrkan inom dig” handlade om att vi alla har förmågan att ta fram styrkan inom oss. Den handlar även om tron på sig själv, att följa sina drömmar och att ingenting är omöjligt.