Spännande utveckling inom måltidsupplevelser på Åsens by

  • publicerad

Åsens By, Aneby är en av de verksamheter i länet som just nu satsar stort på att utveckla nya måltidsupplevelser. Med medverkan i Kurbits Produktutveckling måltidsupplevelser för export, ser Anneli Persson, verksamhetschef, stora möjligheter att arbeta fram nya produkter och upplevelser som stärker besökarens intryck av platsen Åsen.

"Efter att ha utvecklat våra produkter kommer vi tilltala nya målgrupper, öka antalet återkommande besökare och locka hit fler som vill använda alla sinnen för att smaka på Åsens by" berättar Anneli.

Det är viktigt att måltiderna ger samma rustika och lantliga känsla som miljön man befinner sig i och på Åsens by erbjuds enkel, avskalad husmanskost som fläskpannkaka med krösamos, tant Teklas mjuka sommarkakor och Åsens by egna äppelmust. Bra, lokala råvaror med genuina smaker är viktiga för att knyta an till platsen och dess historia. Anneli berättar även att Åsens by vill använda råvaror med stark koppling till djuren i byn och det som odlades i det omgivande landskapet runt sekelskiftet år 1900.

Hållbar framtid
Sedan 2014 jobbar Åsens by strukturerat med hållbarhet och kvalitet genom metoden Swedish Welcome. Åsens by är Sveriges äldsta kulturreservat, och stiftelsen som driver verksamheten har ett tydligt uppdrag att vårda och förvalta platsen. Det finns strikta regler att förhålla sig till och arbeta efter. Arbetet med hållbarhet och miljö måste alltid ske med största hänsyn till kulturmiljön.

"Den tidsperiod vi ska spegla innebar hushållning och måttfullhet på alla nivåer. Hållbarhet, helt enkelt. Men det är en balansgång och en utmaning att arbeta med hållbarhet i ett modernt perspektiv i en känslig miljö. Vi skyndar långsamt, ett litet steg i taget. Långsiktighet och uthållighet är nog våra viktigaste ledstjärnor just nu" säger Anneli.

Allt fler besökare förväntar sig att man arbetar efter en miljöpolicy, och hållbarhetsarbetet måste märkas och göra skillnad både i vandrahemmet och i kultur- och måltidsupplevelserna.

Internationella gäster
För att möta de utländska besökarnas förväntningar är det viktigt att kunna erbjuda flera olika upplevelser, med hög kvalitativ nivå. På Åsens by är man medvetna om att vissa delar i verksamheten inte alltid tillgodoser gästernas önskemål i kvalitet, främst gällande boendet. Därför är målsättningen att samarbeta, gärna med andra lokala aktörer, och stå för olika delar av en helhetsupplevelse.

"Tillsammans kan vi erbjuda en stark och minnesvärd upplevelse i vår del av Småland!" avslutar Anneli.

småkakor åsens by
Tant Teklas mjuka sommarkakor på Åsens by

Kurbits Produktutveckling export - tema måltidsupplevelser

  • Kurbits Produktutveckling export - tema måltidsupplevelser
    Kurbits Export är ett produktutvecklingsprogram som vänder sig till företag som vill ta steget mot, eller ta nästa steg på,
    en internationell marknad. Syftet är att företaget ska ta fram, marknadsföra och sälja upplevelser där mat och dryck är en viktig ingrediens i helheten, för andra marknader än den svenska. Målet är ökad lönsamhet för ditt företag.

    Pågående grupp startade i början av oktober och leds av Christina Thorstensson.
    Deltagare: Åsens by, Eksjö stadshotell, Grenna polkagriskokeri, Ullinge wärdshus, Bageriet Kulturgatan Bodafors, Isaberg Höganloft, Polkaprinsen Grenna, Wellness travel.
    Träff nummer två kommer att hållas på Bauergården. Föreläsare är Sven Erik Larsson, företagsrådgivare och specialist på utveckling av lokal mat.

länkar

vill du veta mer?

  • relaterat

Småländsk mat med stor potential

”Sverige har nu 17 produkter med skyddad beteckning, och syftet med märkningarna är att öka konkurrenskraften och främja destinationsutveckling och landsbygdens ekonomi, samtidigt som konsumentens möjlighet att göra medvetna val ökar”. Det berättar Camilla Bender Larsson från Jordbruksverket.

Tipslista: decemberdryckerna från norra Småland

Vinterns högtider ligger framför oss. Med dem kommer kryddiga smaker, varma drycker och festliga tillställningar. I norra Småland finns flera kreativa dryckestillverkare att upptäcka, och med hjälp av måltidsexperterna Sven-Erik Larsson och Gustav Arnell presenterar vi vinterns must-have-drycker.

Nu är det läge att inspirera tyskarna inför semestern!

Tyskarna bokar vanligtvis sin sommarsemester redan i november, men till följd av pandemin väljer många att avvakta. Däremot har det nedstängda samhället och begränsade sociala kontakter bidragit till att många längtar bort och letar inspiration inför nästa resa. Nu har du chans att fånga upp dem!

Inspiration den digitala vägen när Smålands Turism arrangerade cykeldag

Syftet med dagen var att kartlägga var vi står i cykelutvecklingen, hur vi gemensamt som cykeldestination tar nästa steg och vilka resurser som finns och behövs.

Goda exempel visar (cykel)vägen framåt!

Med fokus på mountainbike anordnade vi en studieresan till Borgen Outdoor och Isaberg Mountain Resort. Här ville vi visa upp två anläggningar som kommit långt i sin utveckling och som därför kunde fungera som goda exempel.

Framgångsrik sommarkampanj för Småland

Kampanjen “Emigrera till Småland i sommar” stack ut i mängden och engagerade, samtidigt som den lyfte Smålands styrkor och besöksmål online. Svenska gästnätter i länet ökade med drygt 14%!