"Människor vill ha snabba lösningar"

  • publicerad

Fågelkvitter ramar in doften av skog och barr. En vacker sjö ligger stilla i gläntan, och mitt i den finns en liten ö. Ramoas ö. Enda vägen dit är med kanot, eller är det så? Nej, vägarna dit är många – för Ramoas ö går snart att boka online från hela världen.

Jan Evanson, ägare av RAMOA, arbetar ständigt för att hålla jämna steg med den digitala utvecklingen som sker. En stor del av det, menar Jan, är att nå världen med sin produkt.

  • Vi har fantastiska möjligheter att nå långt med hjälp av enkla digitala medel, men det är ett stort mediebrus att slå sig igenom. Om man vet det, vet man också att ett spetsat budskap som är riktat mot en lika tydlig målgrupp är avgörande, berättar Jan, som ständigt ser till att vara uppdaterad och medveten om de senaste trenderna i den digitala världen.

Att leva som man lär är Jans metod. Hemsidan för RAMOA finns följaktligen på tre språk, och att finnas i ett onlinebokningssystem är nästa stora steg ut i digitaliseringen.

  • Just nu utvärderar vi vilket som passar våra produkter bäst. Människor vill ha snabba lösningar och se tillgänglighet och pris direkt för att enkelt kunna boka. Vi borde ha varit bokningsbara online för flera år sen – egentligen – men nu kommer det att ske, berättar Jan.

Dessutom används de sociala kanalerna flitigt, i syfte att konvertera likes till faktiska bokningar.

  • Facebook och Instagram ger inspiration och lockar besökare. Inspirerade besökare är sannolikt de som kommer att boka, menar Jan.

Att vara uppdaterad är enda vägen för att finnas kvar och vara relevant. Det säger Jan, som vid flera tillfällen deltagit i de workshops som Smålands Turism anordnat.

  •  Genom vårt deltagande i Smålands Turisms workshops har vi vidgat våra vyer i vad som erbjuds inom onlinebokning och fått bättre förståelse för vad som stödjer vår utveckling, och vad som inte gäller oss.

Jan menar att det krävs många infallsvinklar och träffar för att man ska kunna ta in och bearbeta informationen om nutid och framtid, och fortsätter:

  • Tack vare dessa workshops blir nu vår onlinebokningsvision verklighet.
     
    Varför onlinebokning är, och ständigt blir viktigare har Jan ett svar på. Det handlar om smidighet.
  • Det sparar tid, gynnar besökare och blir enklare att boka. Besökaren får svar på tillgänglighet, pris och aktiviteter direkt. Jag tror att många sitter och funderar på upplevelser och resor under sena kvällar, då vill man inte ringa eller maila. Dessutom får vi flera mail i veckan från utländska besökare som undrar hur de bokar. Kan man klicka boka och få en bekräftelse direkt så kommer vårt besökarantal definitivt att öka.

För Jan och RAMOA har digitaliseringen gått långt, och framtiden ligger framför fötterna. Till andra företag på väg in i digitaliseringen har Jan därför ett par konkreta tips:

  • Till att börja med så kommer det att bli allt viktigare att finnas tillgänglig online. Besökare väljer lättaste vägen. Se till att vara bokningsbar online. För att lyckas med detta måste produkterna vara genomarbetade och enkla att förstå. Det är inte en glass eller en tröja vi säljer. En upplevelse skapar mycket frågor och det gäller att förstå vad besökare undrar över så att detta besvaras redan vid onlinbokningen. Råden blir därför:
  1. Jobba genom produkterna så att de är supertydliga
  2. Se till att vara tillgänglig på de språk du vill nå
  3. Välj ett bokningssystem som uppfyller dina krav
  4. Se till att ta betalt för din upplevelse

vill du veta mer?