Småland syns på en av Tysklands största digitala reseplattformar

  • publicerad

Nytt samarbete för att locka de tyska turisterna att besöka Småland.

Som en del av vårt arbete mot den tyska marknaden har vi inlett ett nytt samarbete med den tyska reseplattformen Marco Polo. Marco Polos webbsida har cirka 16 miljoner unika besökare per månad och är därför en mycket viktig kanal för Småland.

Resetips anpassade för tyskar
I detta nya mediesamarbete har Smålands Turism tillsammans med Visit Sweden och våra kollegor i Kronoberg och Kalmar län valt att visa upp en mängd småländska resetips. Genom att visa besöksmål som vi sedan tidigare vet är intressant för den tyska målgruppen vill vi inspirera våra tyska vänner att planera nästa resa till Småland. De teman vi valt att lyfta är bland annat härliga utomhusupplevelser, konst, design, kultur och vårt familjevänliga landskap.

För att besökarna lätt ska hitta till våra smålandssidor syns Sverige även på Marco Polos startsida, vilket gör det extra lätt att klicka sig vidare.
Nu finns tid att drömma och planera för en Smålandsresa när tillfälle ges.

Här kan du se kampanjen

Älgar är alltid intressant för tyska turister. © Patrik Svedberg

vill du veta mer?

  • relaterat

Småland hjälper dig att synas online!

två kvinnor pekar på en karta på en mobiltelefon
Nu har vi möjlighet att erbjuda ditt företag hjälp att synas online – helt kostnadsfritt! Träffa våra digitala coacher som tar fram en plan efter just ditt företags utmaningar.

Jönköpings län lockar allt fler utländska besökare

Tysk turist som sitter i en vagn tillsammans med andra turister och fotar älgar på Skullaryds Älgpark.
Trots regn och rusk kom turisterna till Jönköpings län. Nästan hälften av sommarens totala gästnätter spenderades under juli, men under augusti sjönk det rejält. Det största tappet under sommaren var de svenska turisterna, framför allt de som övernattar på camping.

En spirande sommar för Rosenlunds rosarium och herrgård

Rosenlunds herrgård, baksidan
Tillsammans med Destination Jönköping är vi med och utvecklar platsen Rosenlunds rosarium och herrgård. Denna sommar var den första där det erbjöds fasta guidade vandringar samt en mängd nya aktiviteter och evenemang.

Regional besöksnäringsstrategi för Jönköpings län 2023-2030

Två personer som cyklar uppför Huskvarnaberget i soldnedgång.
För att stärka besöksnäringen och lägga en gemensam grund för hållbar platsutveckling och innovation inom näringen, har Region Jönköpings län tillsammans med Smålands Turism tagit fram länets första regionala besöksnäringsstrategi i nära samverkan med länets kommuner och aktörer från besöksnäringen.

Sommaren är här – tyska charterflygen landar igen

Eurowings discovery flygplan som landar för första gången med årets charterresor på Jönköping Airport som spolas med en ridå av vatten av flygplatsens räddningstjänst.
Den 29 juni landade årets första charterflyg från Frankfurt på Jönköping Airport. Det är det Lufthansaägda flygbolaget Eurowings Discover, som flyger i år. Händelsen hyllades på flygplatsen.

Länets första regionala besöksnäringsstrategi beslutad

Den 13 juni 2023 fattade regionfullmäktige beslut om Regional besöksnäringsstrategi för Jönköpings län 2023–2030. Strategin är den första som gjorts för vårt län och den har tagits fram av Region Jönköpings län och Smålands Turism i nära samarbete med länets kommuner och flera andra aktörer.