Paketresor, tyska 65-plussare, service och hållbarhet - de nya trenderna framöver

  • publicerad

Under en uppskattad föreläsning i februari "Marknadstrender och efterfrågan på hållbarhet" delade vår vd Helene Berg med sig av nya trender och viktiga kriterier som prioriteras hos tyska resenärer framöver samt vad skandinaviska resenärer förväntar sig inom hållbarhet.

Trender tyska marknaden nu och mot 2030
De tyska resenärerna är resesugna och fram till år 2030 kommer utlandsresorna att stå för 75% igen. Tyskarna vill ha paketresor och dessa förväntas växa årligen och öka ännu mer fram till 2030. Hela 46% av resenärerna är intresserade av hållbarhet dock är det endast 5% som tar hänsyn till hållbarhet vid köp av resa men för resenärer som väljer Skandinavien är siffran 11%. Telefon och mejlbokningar minskar. Digitala bokningar ökar lite men flyttar till mobiler och mobila resesäljare kommer att öka. Personlig bokning genom resebyrå är fortsatt stabil. Resebeteendet i Tyskland verkar sitta enormt djupt! Lite mer hållbarhet, lite fler digitala vägar, men inga dramatiska förändringar.

Tyska målgruppen 65 +
Den målgrupp av tyskaresenärer som kommer att öka allra mest är gruppen 65 + varav många är singlar som gärna reser i grupp. Denna målgruppssegment har mest pengar och viljan att spendera dem och även mest tid att resa. De efterfrågar:

  • Bekväma enkelrum utan extrema enkelrumstillägg.
  • Individuella middagsmåltider, À la carte är det som gäller. Buffér anses inte lika hygienskt som bordsservering och kommer inte att vara speciellt populärt de kommande två åren.
  • De kräver personligt bemötande och vänlighet.
  • Bagageservice.
  • De vill unna sig livets goda och är redo att betala för det.

Den nya hållbara resenären från Skandinavien
Hållbarhet sipprar in i allt fler intresseområden såsom hälsa, jämlikhet, kreativet, mat och resor. Förväntningarna på hållbarhet är också högre när vi resor inom Sverige än när vi reser utomlands. Hållbarhet är en hygienfaktor men inte en reseanledning. Däremot reagerar resenärer mer om något inte är hållbart, om det är synligt dåligt. Resenärer lägger inte lika stor vikt vid en massa certifieringar längre och är känsliga för ”green-washing” som man i större utsträckning ser igenom. Hållbarheten måste vara äkta.

Det är viktigare att visa och berätta om sitt hållbarhetsarbete och låta hållbarhetsfrågan bli en del av hela destinationen eller företaget. Det är viktigare att säga vad vi gör snarare än att bara säga att vi är hållbara. Det kan t.ex. handla om att ge resenären egna berättelser om din verksamhet som står ut från mängden. Eller genom att göra resan till målet i form av att hjälpa resenären att hitta pärlor längs med vägen så att resan också blir en upplevelse.

Källor: Reiseanalyse 2030
Kairos Future ”Möt framtiden hållbara resenärer” 2022

Den tyska målgruppen som kommer att öka sitt resande mest är segmentet 65+ © Alexander Hall

vill du veta mer?

  • relaterat

De handbyggda lederna lockar cyklisterna till Finale Ligure

cyklister i hjälmar i Italien
Vår studieresa till italienska Finale Ligure gav oss insikter i hur en sol- och baddestination utnyttjat den kringliggande naturen för att skapa ett cykelmecka. Genom handbyggda leder, starkt lokalt engagemang och hållbara strategier inspireras vi att vidareutveckla Smålands cykelturism.

Filmbyn Småland vinnare av Årets Turismpris

Representanter från Filmbyn med Helene Berg och ordförande
Med stor respekt för det Småländska arvet och innovativa arbetet med filmer från Astrid Lindgrens berättelser kammade Filmbyn Småland hem Årets Turismpris som presenterades på Werket i Jönköping.

Skicka in din nominering till Årets Turismpris

Trakt forest hotel tar emot pris på scen 2023
Varje år delar vi på Smålands Turism ut Årets Turismpris till företag, organisationer eller föreningar som har gjort avtryck och bidragit till att utveckla besöksnäringen i Jönköpings län. Var med och nominera ett företag inom besöksnäringen som du tycker förtjänar årets pris!

Småland syns i Europeisk media

Ett journalistbesök på Grafitgrå i Kaxholmen. Journalisten fotar ägaren med en växt framför butiken, snö runtomkring dem.
Förra året välkomnade vi drygt 40 journalister och influencers, där majoriteten kom från Tyskland. De nederländska pressutskicken samt en pressresa med fokus familj var några av höjdpunkterna.

Locka nederländska turister utifrån intresse

En mamma och dotter på ca 2 år som får en guidad tur på Store mosse. De sitter på spångade leder och har hukat ner sig för att inspektera mossan.
Nästan 90% av nederländska resenärer är intresserade av Sverige, och Småland står ofta högt på deras önskelista. Vår region erbjuder den perfekta kombinationen av natur, äventyr och vandring, något som den nederländska turisten älskar.

Trender kring den tyska turisten 2024

Två personer som cyklar förbi en röd stuga med vita knutar i Småland en sommardag.
Att resa på egen hand, att få långvariga effekter av resan och att resa omsorgsfullt är några av årets trender kring resande för den tyska turisten. Här är sju trendspaningar att använda dig av när du utvecklar nya produkter och marknadsför din verksamhet mot den tyska målgruppen.