Närvaro viktigast under kundens digitala resa

  • publicerad

Att vara digitalt närvarande och bokningsbar är grunden för att lyckas, det var ett tydligt budskap när Charlotta Barnden Uddén, Head of Partner Insight på Visit Sweden föreläste på Smålandsdagen.

Mer än varannan resenär bokar sin resa online. Men innan dess har långt fler, runt 80 % redan påbörjat den digitala resan, genom att söka information, se bilder och undersöka vad andra tycker. Att vara närvarande under hela den digitala resan är nyckeln till att locka resenärerna.

Den digitala resans fem faser
Drömma - i den här fasen vill resenärerna se bra bilder och hämta inspiration. Genom att skapa bra content i sina sociala kanaler lockar man besökaren. Geotaggen och andra hashtags är viktiga så att de som ser dina bilder på Instagram vet var de är tagna.

Planera - resenären jämför destinationer och erbjudanden. Andras omdöme är viktigt och man kollar TripAdvisor, Booking med fler för att se vad andra tycker.

Boka - 25% vill boka sina aktiviteter i förväg. Se till att synas i både de egna och andras kanaler! Bokning via egen hemsida upplevs som det mest effektiva.

Uppleva – i den här fasen är det läge att informera om vad som finns i närheten. Samarbeta och lyft fram varandra, ett rikt utbud lockar! Ge gärna möjlighet till direktkontakt via utvalda kanaler.

Minnas – 76% delar foton på Facebook och 53% på Instagram. Att hashtagga med rätt taggar ger mycket och att som företag ge en belöning – kanske en kopp kaffe - till den som gör det är smart.

Stort intresse för Sverige
Det finns mycket att hämta genom att ha en digital närvaro och ge resenären den information den eftersöker. Undersökningar visar att 25 miljoner tyskar och nästan 9 miljoner engelsmän vill besöka Sverige och då är det viktigt att redan i första fasen fånga deras intressen.

Har du koll på den globala resenären?
På Visit Swedens hemsida finns ”Sant eller falskt? - En frågestund om den globala resenären!
Testa den här! corporate.visitsweden.com/test-digitala-resenaren

Se mer av rapporterna och annat material Visit Swedens kunskapsbank: corporate.visitsweden.com

Charlotta Barnden Uddén, Head of Partner Insight på Visit Sweden.
  • relaterat

Svensk Handel lanserar "Välkommen in! Din handling gör skillnad"

Svensk Handel lanserar ”Välkommen in! Din handling gör skillnad” – en kampanj med syfte att bidra till en trygg och framtidssäkrad handel. Kampanjen tar upp vilket ansvar handeln tar och vad handlare kan göra för att förebygga smittspridning. Målet är att anställda och kunder ska känna sig trygga.

Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Inspireras av goda exempel i coronatider

På den här sidan vill vi lyfta kommunikationsexempel som besöksnäringsföretag har gjort för att hantera den tuffa situationen kring Corona. Och även bra initiativ för att stötta.

Så hanterar du som företagare situationen kring det nya coronaviruset

Här hittar du som företagare inom besöksnäringen information om hur du kan hantera den rådande situationen kring det nya coronaviruset (Covid-19).

Stor uppslutning på inspirationsdagen ”Småland - en cykelvänlig destination"

Den 9:e mars arrangerade vi på Smålands Turism en inspirationsdag kring cykling. Med över 80 deltagare var det fullt hus på Bauergården i Bunn, vilket är ett tydligt tecken på det stora intresse som finns kring cykelturism i Jönköpings län.

Se till att ditt boende är uppdaterat på HolidayCheck!

Just nu pågår en kampanj för Småland på den tyskspråkiga reseportalen HolidayCheck. Därför är det en bra idé att ha koll på hur sitt hotell eller boende presenteras på sidan.