Närvaro viktigast under kundens digitala resa

  • publicerad

Att vara digitalt närvarande och bokningsbar är grunden för att lyckas, det var ett tydligt budskap när Charlotta Barnden Uddén, Head of Partner Insight på Visit Sweden föreläste på Smålandsdagen.

Mer än varannan resenär bokar sin resa online. Men innan dess har långt fler, runt 80 % redan påbörjat den digitala resan, genom att söka information, se bilder och undersöka vad andra tycker. Att vara närvarande under hela den digitala resan är nyckeln till att locka resenärerna.

Den digitala resans fem faser
Drömma - i den här fasen vill resenärerna se bra bilder och hämta inspiration. Genom att skapa bra content i sina sociala kanaler lockar man besökaren. Geotaggen och andra hashtags är viktiga så att de som ser dina bilder på Instagram vet var de är tagna.

Planera - resenären jämför destinationer och erbjudanden. Andras omdöme är viktigt och man kollar TripAdvisor, Booking med fler för att se vad andra tycker.

Boka - 25% vill boka sina aktiviteter i förväg. Se till att synas i både de egna och andras kanaler! Bokning via egen hemsida upplevs som det mest effektiva.

Uppleva – i den här fasen är det läge att informera om vad som finns i närheten. Samarbeta och lyft fram varandra, ett rikt utbud lockar! Ge gärna möjlighet till direktkontakt via utvalda kanaler.

Minnas – 76% delar foton på Facebook och 53% på Instagram. Att hashtagga med rätt taggar ger mycket och att som företag ge en belöning – kanske en kopp kaffe - till den som gör det är smart.

Stort intresse för Sverige
Det finns mycket att hämta genom att ha en digital närvaro och ge resenären den information den eftersöker. Undersökningar visar att 25 miljoner tyskar och nästan 9 miljoner engelsmän vill besöka Sverige och då är det viktigt att redan i första fasen fånga deras intressen.

Har du koll på den globala resenären?
På Visit Swedens hemsida finns ”Sant eller falskt? - En frågestund om den globala resenären!
Testa den här! corporate.visitsweden.com/test-digitala-resenaren

Se mer av rapporterna och annat material Visit Swedens kunskapsbank: corporate.visitsweden.com

Charlotta Barnden Uddén, Head of Partner Insight på Visit Sweden.
  • relaterat

Nya trender på den globala online-marknaden

Röststyrning och progressiva webbappar, det är något man bör ha koll på menade Oliver Geldner Revenue Management och Distribution Expert på Taktikon, när han på Smålandsdagen talade om vilka globala trender som påverkar resebranschen.

Så lyckas du i sociala medier

Sociala medier har funnits en tid nu och de flesta har en Facebooksida och några kanske även jobbar med Instagram. Men hur kan sociala medier skapa affärsnytta? Om det pratade Chrille Peterson, digital strateg och affärsutvecklare, på Smålandsdagen.

Destinationens digitala roll

Chrille Petersson liknade den digitala kundresan vid en serpentinväg i Alperna under sin föreläsning på Smålandsdagen, snirklande, brant och med tvära svängar. Han skickade med några tips på vägen hur man som destination på bästa sätt möter kunden under resans gång.

Multiple use of forest

I skogen finns många affärsmöjligheter som ännu inte är förverkligade! Leader Linné Småland driver just nu projektet Multiple use of forest som syftar till Hållbar och Grön företagsutveckling inom skogsnärin…

Smålands måltidsupplevelser lanseras globalt

När Sverige skall inspirera internationella besökare till måltidsupplevelser och aktiviteter i den svenska naturen, spelar Småland och vårt län en stor roll.

Utveckling inom cykelturismen

På den välrenommerade cykelmässan Velofollies i Belgien samlas cykeltillverkare, researrangörer och boendeanläggningar med fokus på cykel, samt cykelintresserade privatpersoner.