Närvaro viktigast under kundens digitala resa

  • publicerad

Att vara digitalt närvarande och bokningsbar är grunden för att lyckas, det var ett tydligt budskap när Charlotta Barnden Uddén, Head of Partner Insight på Visit Sweden föreläste på Smålandsdagen.

Mer än varannan resenär bokar sin resa online. Men innan dess har långt fler, runt 80 % redan påbörjat den digitala resan, genom att söka information, se bilder och undersöka vad andra tycker. Att vara närvarande under hela den digitala resan är nyckeln till att locka resenärerna.

Den digitala resans fem faser
Drömma - i den här fasen vill resenärerna se bra bilder och hämta inspiration. Genom att skapa bra content i sina sociala kanaler lockar man besökaren. Geotaggen och andra hashtags är viktiga så att de som ser dina bilder på Instagram vet var de är tagna.

Planera - resenären jämför destinationer och erbjudanden. Andras omdöme är viktigt och man kollar TripAdvisor, Booking med fler för att se vad andra tycker.

Boka - 25% vill boka sina aktiviteter i förväg. Se till att synas i både de egna och andras kanaler! Bokning via egen hemsida upplevs som det mest effektiva.

Uppleva – i den här fasen är det läge att informera om vad som finns i närheten. Samarbeta och lyft fram varandra, ett rikt utbud lockar! Ge gärna möjlighet till direktkontakt via utvalda kanaler.

Minnas – 76% delar foton på Facebook och 53% på Instagram. Att hashtagga med rätt taggar ger mycket och att som företag ge en belöning – kanske en kopp kaffe - till den som gör det är smart.

Stort intresse för Sverige
Det finns mycket att hämta genom att ha en digital närvaro och ge resenären den information den eftersöker. Undersökningar visar att 25 miljoner tyskar och nästan 9 miljoner engelsmän vill besöka Sverige och då är det viktigt att redan i första fasen fånga deras intressen.

Har du koll på den globala resenären?
På Visit Swedens hemsida finns ”Sant eller falskt? - En frågestund om den globala resenären!
Testa den här! corporate.visitsweden.com/test-digitala-resenaren

Se mer av rapporterna och annat material Visit Swedens kunskapsbank: corporate.visitsweden.com

Charlotta Barnden Uddén, Head of Partner Insight på Visit Sweden.
  • relaterat

Tipslista: decemberdryckerna från norra Småland

Vinterns högtider ligger framför oss. Med dem kommer kryddiga smaker, varma drycker och festliga tillställningar. I norra Småland finns flera kreativa dryckestillverkare att upptäcka, och med hjälp av måltidsexperterna Sven-Erik Larsson och Gustav Arnell presenterar vi vinterns must-have-drycker.

Nu är det läge att inspirera tyskarna inför semestern!

Tyskarna bokar vanligtvis sin sommarsemester redan i november, men till följd av pandemin väljer många att avvakta. Däremot har det nedstängda samhället och begränsade sociala kontakter bidragit till att många längtar bort och letar inspiration inför nästa resa. Nu har du chans att fånga upp dem!

Inspiration den digitala vägen när Smålands Turism arrangerade cykeldag

Syftet med dagen var att kartlägga var vi står i cykelutvecklingen, hur vi gemensamt som cykeldestination tar nästa steg och vilka resurser som finns och behövs.

Goda exempel visar (cykel)vägen framåt!

Med fokus på mountainbike anordnade vi en studieresan till Borgen Outdoor och Isaberg Mountain Resort. Här ville vi visa upp två anläggningar som kommit långt i sin utveckling och som därför kunde fungera som goda exempel.

Framgångsrik sommarkampanj för Småland

Kampanjen “Emigrera till Småland i sommar” stack ut i mängden och engagerade, samtidigt som den lyfte Smålands styrkor och besöksmål online. Svenska gästnätter i länet ökade med drygt 14%!

Samtliga cykelrutter på under en månad!

Torbjörn Svensson antog utmaningen och cyklade samtliga rutter i den nya cykelkartan för Norra Småland - på mindre än en månad.