Nominera din kandidat till Årets Turismpris 2019!

  • publicerad

Företag eller organisationer som utvecklar besöksnäringen i Jönköpings län – nu är det dags att nominera dessa kandidater till Årets Turismpris 2019!

Årets Turismpris delas årligen ut till företag, organisationer eller föreningar som genom föredömliga insatser i nytänkande, företagande, hållbarhet, kvalitet och internationalisering har gjort avtryck och bidragit till att utveckla besöksnäringen i Jönköpings län. Priset belönar utvecklingsinsatser såväl som långvarigt, framgångsrikt arbete och lönsamhet.

Priset utses av en jury bestående av Smålands Turisms styrelse och vinnaren tillkännages under en prisutdelning på Jönköpingsgalan den 23 februari 2019. Vinnaren blir även Jönköpings läns kandidat till ”Stora Turismpriset” i Sverige.

Framgångskriterier
Unika, attraktiva och högkvalitativa upplevelser efterfrågas av hållbarhetsorienterade resenärer, den typen av upplevelseprodukter som i förlängningen genererar lönsamhet och nytta för både företaget, för destinationen - och för Sverige.

Smålands Turism AB vill genom detta pris premiera initiativ och arbete för hållbar turism och växande besöksnäring. I nomineringen till Årets Turismpris önskar vi även en motivering. I motiveringen för nomineringarna till Årets Turismpris 2019 är det en styrka att tydligt beskriva eller ge exempel på hur de nominerade arbetar med nedanstående aspekter.

  • Innovativa arbetssätt digitalisering, nya arbetsmetoder till exempel skapande av produkter och reseanledningar.
  • Ekonomisk hållbarhet såsom lönsamhet, sysselsättning, investeringar, kvalitetsutveckling.
  • Miljömässig hållbarhet såsom strukturerat miljöarbete via organisation, miljöpolicy.
  • Social hållbarhet såsom bidrag till lokal stolthet, -konsumtion och -livskvalitet, integrations- och jämställdhetsutveckling, destinationsambassadör, samhällsansvar.
  • Internationaliseringsgrad såsom exportmognad och strukturerat utvecklingsarbete.
  • Nätverksbyggande och samverkan såsom lokala, regionala eller nationella initiativ för att stärka destinationen.
  • Utbildning och forskning såsom medarbetares kompetensförsörjning, deltagande i forskning, samverkan med högskolor och universitet, FoU.
  • Kunskaps- och erfarenhetsspridning såsom aktivt deltagande och förmedling.

Framgångskriterierna ovan är desamma som används till urvalet för den nationella nomineringen till Stora turismpriset.

Nominera din kandidat här!

Skicka in din nominering senast den 30 november!

Tidigare års vinnare av Årets turismpris

  • 2018 Småland Resorts
    2017 Isaberg Mountain Resort
    2016 VOX Hotel, Anne Sandstjärna
    2015 Smålands Kulturfestival, Susanne Rydén
    2013 Nystedt Tur&Natur, Ellen Nystedt
    2012 High Chaparral, familjen Erlandsson
    2011 Sven Lundh, Källemo och Vandalorum
    2010 Trädgårdskonstnären Tage Andersen, Gunillaberg
    2009 Hooks herrgård, familjen Edberg
    2008 Stiftelsen Isabergstoppen

vill du veta mer?

  • relaterat

Tipslista: decemberdryckerna från norra Småland

Vinterns högtider ligger framför oss. Med dem kommer kryddiga smaker, varma drycker och festliga tillställningar. I norra Småland finns flera kreativa dryckestillverkare att upptäcka, och med hjälp av måltidsexperterna Sven-Erik Larsson och Gustav Arnell presenterar vi vinterns must-have-drycker.

Nu är det läge att inspirera tyskarna inför semestern!

Tyskarna bokar vanligtvis sin sommarsemester redan i november, men till följd av pandemin väljer många att avvakta. Däremot har det nedstängda samhället och begränsade sociala kontakter bidragit till att många längtar bort och letar inspiration inför nästa resa. Nu har du chans att fånga upp dem!

Inspiration den digitala vägen när Smålands Turism arrangerade cykeldag

Syftet med dagen var att kartlägga var vi står i cykelutvecklingen, hur vi gemensamt som cykeldestination tar nästa steg och vilka resurser som finns och behövs.

Goda exempel visar (cykel)vägen framåt!

Med fokus på mountainbike anordnade vi en studieresan till Borgen Outdoor och Isaberg Mountain Resort. Här ville vi visa upp två anläggningar som kommit långt i sin utveckling och som därför kunde fungera som goda exempel.

Framgångsrik sommarkampanj för Småland

Kampanjen “Emigrera till Småland i sommar” stack ut i mängden och engagerade, samtidigt som den lyfte Smålands styrkor och besöksmål online. Svenska gästnätter i länet ökade med drygt 14%!

Samtliga cykelrutter på under en månad!

Torbjörn Svensson antog utmaningen och cyklade samtliga rutter i den nya cykelkartan för Norra Småland - på mindre än en månad.