Nominera din kandidat till Årets Turismpris 2019!

  • publicerad

Företag eller organisationer som utvecklar besöksnäringen i Jönköpings län – nu är det dags att nominera dessa kandidater till Årets Turismpris 2019!

Årets Turismpris delas årligen ut till företag, organisationer eller föreningar som genom föredömliga insatser i nytänkande, företagande, hållbarhet, kvalitet och internationalisering har gjort avtryck och bidragit till att utveckla besöksnäringen i Jönköpings län. Priset belönar utvecklingsinsatser såväl som långvarigt, framgångsrikt arbete och lönsamhet.

Priset utses av en jury bestående av Smålands Turisms styrelse och vinnaren tillkännages under en prisutdelning på Jönköpingsgalan den 23 februari 2019. Vinnaren blir även Jönköpings läns kandidat till ”Stora Turismpriset” i Sverige.

Framgångskriterier
Unika, attraktiva och högkvalitativa upplevelser efterfrågas av hållbarhetsorienterade resenärer, den typen av upplevelseprodukter som i förlängningen genererar lönsamhet och nytta för både företaget, för destinationen - och för Sverige.

Smålands Turism AB vill genom detta pris premiera initiativ och arbete för hållbar turism och växande besöksnäring. I nomineringen till Årets Turismpris önskar vi även en motivering. I motiveringen för nomineringarna till Årets Turismpris 2019 är det en styrka att tydligt beskriva eller ge exempel på hur de nominerade arbetar med nedanstående aspekter.

  • Innovativa arbetssätt digitalisering, nya arbetsmetoder till exempel skapande av produkter och reseanledningar.
  • Ekonomisk hållbarhet såsom lönsamhet, sysselsättning, investeringar, kvalitetsutveckling.
  • Miljömässig hållbarhet såsom strukturerat miljöarbete via organisation, miljöpolicy.
  • Social hållbarhet såsom bidrag till lokal stolthet, -konsumtion och -livskvalitet, integrations- och jämställdhetsutveckling, destinationsambassadör, samhällsansvar.
  • Internationaliseringsgrad såsom exportmognad och strukturerat utvecklingsarbete.
  • Nätverksbyggande och samverkan såsom lokala, regionala eller nationella initiativ för att stärka destinationen.
  • Utbildning och forskning såsom medarbetares kompetensförsörjning, deltagande i forskning, samverkan med högskolor och universitet, FoU.
  • Kunskaps- och erfarenhetsspridning såsom aktivt deltagande och förmedling.

Framgångskriterierna ovan är desamma som används till urvalet för den nationella nomineringen till Stora turismpriset.

Nominera din kandidat här!

Skicka in din nominering senast den 30 november!

Tidigare års vinnare av Årets turismpris

  • 2018 Småland Resorts
    2017 Isaberg Mountain Resort
    2016 VOX Hotel, Anne Sandstjärna
    2015 Smålands Kulturfestival, Susanne Rydén
    2013 Nystedt Tur&Natur, Ellen Nystedt
    2012 High Chaparral, familjen Erlandsson
    2011 Sven Lundh, Källemo och Vandalorum
    2010 Trädgårdskonstnären Tage Andersen, Gunillaberg
    2009 Hooks herrgård, familjen Edberg
    2008 Stiftelsen Isabergstoppen

vill du veta mer?

  • relaterat

De utländska turisterna saknades under sommaren 2020

Trots att många svenskar semestrat i Sverige under sommaren har tappet av de utländska besökarna inneburit stora förändringar för besöksnäringen.

Stark efterfrågan på sverigeresor från tyska turister

Efter en sommar med starkt begränsat utlandsresande är tyskarnas längtan efter att få resa utomlands starkare än någonsin. Både flyg- och bussbranschen har påverkats av pandemin, något som förväntas gynna Sverige framåt.

High Chaparral drog snabbt mot pandemin

Med hjälp av noga förberedelser och kreativ personal har High Chaparral lyckats hålla parken öppen sommaren 2020. Sheriff, och tillika VD, Mathias Bergendahl berättar om arbetet som krävts. De har inte vunnit kriget mot Covid-19, men de gick segrande ur vårens och sommarens många tuffa dueller.

Svensk Handel lanserar "Välkommen in! Din handling gör skillnad"

Svensk Handel lanserar ”Välkommen in! Din handling gör skillnad” – en kampanj med syfte att bidra till en trygg och framtidssäkrad handel. Kampanjen tar upp vilket ansvar handeln tar och vad handlare kan göra för att förebygga smittspridning. Målet är att anställda och kunder ska känna sig trygga.

Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Inspireras av goda exempel i coronatider

På den här sidan vill vi lyfta kommunikationsexempel som besöksnäringsföretag har gjort för att hantera den tuffa situationen kring Corona. Och även bra initiativ för att stötta.