De är nominerade till Årets Turismpris 2019

  • publicerad

Samtliga nominerade till Årets Turismpris har visat på föredömliga insatser för att utveckla besöksnäringen i Jönköpings län.

Årets Turismpris delas årligen ut till företag, organisationer eller föreningar som har gjort avtryck och bidragit till att utveckla besöksnäringen i Jönköpings län. Under hösten har vi fått in nomineringar av flera värdiga företag som arbetar med att stärka Småland och Jönköpings län som en attraktiv destination. Juryn, bestående av Smålands Turisms styrelse, har bland annat tittat på hur de nominerade arbetar med hållbarhet, internationalisering och kunskapsspridning.

Stort grattis till de nominerade till Årets Turismpris 2019!

Kulturgatan Bodafors
”Kulturgatan är ett framväxande besöksmål som med sin unikitet skapat uppmärksamhet, både nationellt och internationellt. Den återkommande högklassiga utställningen Trä Art är en av anledningarna. Genom att värna om Lehmanns verkstad och dess kulturarv har Mikael Löfström och Leif Burman även skapat en mötesplats för nutida design och hantverk. Utställningar, utbildningar, kulturarrangemang och upplevelsebaserade verksamheter bjuder här in till samspel mellan generationer och samhällsgrupper. Kulturgatan har berikat hela samhället och det finns också en designbutik och ett ekologiskt café. Ett medvetet kvalitet- och hållbarhetstänk präglar hela verksamheten och med siktet inställt på framtida utveckling är Stiftelsen Lehmanns Verkstad måna om att skynda långsamt.”

Rudenstams
”Genom att utgå från platsens förutsättningar och att arbeta enligt devisen ”från jord till bord” har man förädlat regionala produkter och upplevelser som idag serveras i en inspirerande miljö i Äppledalen. Med hög kunskap och ett gediget intresse för kvalitet och lokala smaker, har Rudenstams vuxit till en internationellt intressant reseanledning. Inte minst för att ha blivit listad i White Guide Café. Företaget har under åren genomgått en positiv utveckling och har med sitt professionella bemötande och konsekventa tänk satt den lokala maten och drycken på kartan – i länet, i landet och till och med internationellt på Nobelmiddagen.”

Skullaryd Älgpark
”Med sin gedigna kunskap om svenska klövviltsarter, respekt för djuren och genuina värdskap skapar Skullaryd Älgpark exceptionella naturupplevelser. Parkens framgångsfaktor är lärande möten med de vilda djuren i deras naturliga miljö och på deras villkor. Dessutom genomsyrar företagets exportmognad allt från deras digitala närvaro till guidernas språkkunskaper. Detta säkerställer att även utländska besökare får en högkvalitativ upplevelse. Samtidigt som flera älgparker stängs går Skullaryd framåt och satsar starkt inför framtiden på mat, boende och att förlänga säsongen. Erik Öster står för den nya generationen företagare som förverkligat en dröm genom att på ett innovativt sätt förädla ett arv till att bli en målgruppsanpassad besöksattraktion. Erik är även ett föredöme för unga landsbygdsföretagare.”

Prisutdelning på Jönköpingsgalan

Vinnaren av Årets Turismpris 2019 tillkännages under en prisutdelning på Jönköpingsgalan den 23 februari 2019. Vinnaren blir även Jönköpings läns kandidat till ”Stora Turismpriset” i Sverige.

De nominerade till Årets Turismpris 2019
De nominerade till Årets Turismpris 2019

vill du veta mer?

  • relaterat

De utländska turisterna saknades under sommaren 2020

Trots att många svenskar semestrat i Sverige under sommaren har tappet av de utländska besökarna inneburit stora förändringar för besöksnäringen.

Stark efterfrågan på sverigeresor från tyska turister

Efter en sommar med starkt begränsat utlandsresande är tyskarnas längtan efter att få resa utomlands starkare än någonsin. Både flyg- och bussbranschen har påverkats av pandemin, något som förväntas gynna Sverige framåt.

High Chaparral drog snabbt mot pandemin

Med hjälp av noga förberedelser och kreativ personal har High Chaparral lyckats hålla parken öppen sommaren 2020. Sheriff, och tillika VD, Mathias Bergendahl berättar om arbetet som krävts. De har inte vunnit kriget mot Covid-19, men de gick segrande ur vårens och sommarens många tuffa dueller.

Svensk Handel lanserar "Välkommen in! Din handling gör skillnad"

Svensk Handel lanserar ”Välkommen in! Din handling gör skillnad” – en kampanj med syfte att bidra till en trygg och framtidssäkrad handel. Kampanjen tar upp vilket ansvar handeln tar och vad handlare kan göra för att förebygga smittspridning. Målet är att anställda och kunder ska känna sig trygga.

Anpassa verksamheten för att minska smittspridning

När reserestriktionerna släpper är det viktigt att vi anpassat våra verksamheter så att gästerna kan känna sig trygga med att besöka oss. Här hittar du råd på åtgärder för att minska smittspridning.

Inspireras av goda exempel i coronatider

På den här sidan vill vi lyfta kommunikationsexempel som besöksnäringsföretag har gjort för att hantera den tuffa situationen kring Corona. Och även bra initiativ för att stötta.