Nu är det läge att inspirera tyskarna inför semestern!

  • publicerad

Tyskarna bokar vanligtvis sin sommarsemester redan i november, men till följd av pandemin väljer många att avvakta. Däremot har det nedstängda samhället och begränsade sociala kontakter bidragit till att många längtar bort och letar inspiration inför nästa resa. Nu har du chans att fånga upp dem!

Tyskland har stängt ner sina hotell, restauranger, caféer, barer och kulturell verksamhet för publik och befolkningen uppmanas att begränsa sina sociala kontakter. Birgit Bock-Schröder är vår kontakt i Tyskland som vi bland annat anlitar för arbete med smålandsmagasinet och den tyskspråkiga webbsidan www.visitsmaland.se/de. Birgit beskriver en oviss vardag och att tyskarna än då länge inte vågar boka sin sommarresa för 2021. ”November är vanligtvis en stark bokningsmånad för sommarsemester. Men i år avvaktar tyskarna av olika skäl. Bland annat vet vi inte hur resmöjligheter med flyg och eventuellt stängda gränser kommer att se ut framöver.” berättar Birgit.

Tyskarna längtar efter att resa
Trots att bokningssajter rapporterar om en dramatisk skillnad i antal hotell- och resebokningar jämfört med tidigare år ser de en stor aktivitet på sina sidor. Även destinationssajten www.visitsmaland.se trafikeras flitigt av tyska besökare. Här toppar sidor om älgparker, vandring, stugboende och naturupplevelser.
”Det råder ingen tvekan om att tyskarna vill resa. Under alla mörka novemberkvällar med lock down söker man reseinspiration. Det skapar det positiva känslor att drömma sig bort via digitala kanaler och göra virtuella resor – när man emellanåt känner sig ganska instängd för tillfället” säger Birgit Bock-Schröder.

Visa upp vad ni har att erbjuda
Sverige finns med på top tio-listan över tyskarnas drömdestinationer för 2021. Och nu är det rätt tid att synas i sociala medier och på bokningsplattformar som riktar sig mot den tyska marknaden. Sprid ljusa bilder som visar vår och sommar i Småland med mycket natur och luftiga miljöer. Och var tydlig med bokningsvillkor och hur ni hanterar avbokningar. ”Transparens skapar förtroende i en oviss vardag” hälsar Birgit Bock-Schröder.

Det här tilltalar den tyska turisten

  • den svenska livsstilen med tex bad i sjö
  • Naturupplevelser som inte är för ansträngande (soft adventure)
  • Stugboende
  • Kulturupplevelser
  • Svenska måltidsupplevelser

Källa: hometogo.de/media/reisetrends

Tyskarna drömmer om natur, kultur och luftiga miljöer. © Cykla i Filmlandskapet Småland
  • relaterat

En tysk säsong på framfart

Efter inspirerande och givande dagar på ITB-mässan kan vi konstatera att den tyska turistens intresse för Sverige blomstrar. Trenderna håller i sig, och efterfrågan på svenska upplevelser ökar – vi seglar i medvind.

Locka nederländska turister utifrån intresse

En mamma och dotter på ca 2 år som får en guidad tur på Store mosse. De sitter på spångade leder och har hukat ner sig för att inspektera mossan.
Nästan 90% av nederländska resenärer är intresserade av Sverige, och Småland står ofta högt på deras önskelista. Vår region erbjuder den perfekta kombinationen av natur, äventyr och vandring, något som den nederländska turisten älskar.

Trender kring den tyska turisten 2024

Två personer som cyklar förbi en röd stuga med vita knutar i Småland en sommardag.
Att resa på egen hand, att få långvariga effekter av resan och att resa omsorgsfullt är några av årets trender kring resande för den tyska turisten. Här är sju trendspaningar att använda dig av när du utvecklar nya produkter och marknadsför din verksamhet mot den tyska målgruppen.

200 deltagare på Smålandsdagen 2023!

Erik Modig som står på scenen och föreläser om hur du når ut till nya och befinliga kunder. Publik runtomkring, slides bakom honom, bollformade lampor som hänger över publiken.
Föreläsningar om trender, marknadsföring och AI, mingel med företag inom besöksnäringen och show med Prussiluskan och poliserna Kling och Klang. En fantastisk dag för besöksnäringen i Småland helt enkelt!

Nytänk gav lyckat resultat i sverigekampanj

Kvinna med cykel på brygga vid vatten
För årets sverigekampanj valde vi att satsa på att nå våra målgrupper på ett nytt sätt och på en ny plattform – nämligen TikTok. Att vara första region i Sverige att satsa på en strategi på TikTok visade sig vara ett bra beslut!

Trender och spännande möten på världens största resemässa

Inne på ITB mässan i Berlin. Vi ser Visit Swedens monter med resterande svenska regioner.
”Welcome back World” – dessa var orden deltagare möttes av på världens största resemässa ITB, som i år arrangerades fysiskt för första gången sedan 2019. Hela Småland delade ett gemensamt bord där både förbokade och spontana möten ägde rum, med researrangörer, press och andra intressenter.