Nya upplevelseprodukter färdiga lagom till sommarsäsongen

  • publicerad

På rekordkort tid har åtta företagare jobbat sig igenom de 6 stegen i processen med Kurbits för att utveckla nya upplevelseprodukter för internationella och svenska gäster.

Den sista av vårens grupper att gå Kurbits Produktutveckling Export med tema upplevelser höll ett högt tempo med täta möten för att få klart sina nya upplevelser lagom till årets sommarsäsong. Deltagarna har arbetat fram nya, intressanta upplevelseerbjudanden som direkt kan introduceras på olika marknader via B2C och B2B, alltså både direkt till konsument och till återförsäljarledet.

-Kursen ger en bra grund för vidare utveckling av företaget, redskap för att skapa ett helhetstänk och kunskap om utveckling av nya produkter, berättar Louise Levinsson, Flättinge Gårdscafé.

Exempel på upplevelser:

  • Säsongsvarierad naturvandring för hela familjen
  • Spaning och spårning i skogen med fika och matlagning över öppen eld
  • Cykling på grusvägar i böljande kulturlandskap med övernattningar
  • Småländsk avsmakningsmeny med matchande egenproducerad öl
  • Gårdsbesök med matlagning och avnjutning av kroppkakor
  • Prova-på-bakning på gård med gammal bakugn

Deltagare Produktutveckling Export med tema upplevelser
Helena från Bredaryds Wärdshus, Louise från Flättinge gårdscafé, Johan från Nordic Bushcraft, Richard från Skullaryds älgpark, Niclas från Vänhems café och vandrarhem, Kia från Enets Marmeladeri och café, Christoffer från Wisingsö hotell och Maria från Carléns fisk.

-Kursen var bra, framförallt att träffa andra turistföretagare men även de många och intressanta föreläsarna gav mycket tankar och idéer, säger Richard Öster, Skullaryd älgpark.

Coachning och stöttning
Gruppens processledare var Christina Thorstenson. Även Sven Erik Larsson har coachat gruppen för att vässa till konkurrenskraftiga måltidsupplevelser. Vid olika tillfällen har även fyra av landets ledande experter inom upplevelseproduktion föreläst och stöttat gruppen genom de sex steg i Kurbitsmodellen.
Johan Delfalk, Christina Moths och Anna Hegethorn från Smålands Turism coachade under produktpitchningarna på gruppens näst sista möte och hela Smålands Turism ser nu fram emot att jobba vidare med dessa starka och intressanta erbjudanden från vår region.

plocka blåbär i Småland
  • relaterat

Wallby Säteri vinnare av Årets Turismpris 2020

Magnus Nyman, ägare av Wallby säteri.
Under den digitala Jönköpingsgalan den 26:e februari delade Smålands Turism ut Årets Turismpris 2020 i Jönköpings län. Vinnare blev Wallby Säteri, Vetlanda. Med en unik produkt som växlar efter årstiderna erbjuder säteriet en upplevelse där småländska smaker och natur står i fokus.

En digital resa in i framtiden

I rask takt sker en digital utveckling i samhället – liksom inom besöksnäringen. För att stärka vår regions digitala arbete – nu och i framtiden – har vi på Smålands Turism inlett ett samarbete med Digital Tourism Think Tank (DTTT).

Planerade insatser för att stötta besöksnäringen under 2021

Par håller hand
Pandemin har tvingat oss alla att ställa om och hålla ut. För att stötta företagarna inom Jönköpings län planerar Smålands Turism ett antal aktiviteter.

Anneli Ubeda är vår nya projektkoordinator

Anneli kommer att jobba som projektkoordinator inom projektet ” Ett innovativt, diversifierat och hållbart besöksnäringsliv i Norra Småland”.

Småland syns på en av Tysklands största digitala reseplattformar

Nytt samarbete för att locka de tyska turisterna att besöka Småland.

Christina Moths är tillbaka på Smålands Turism

Christina kommer främst att arbeta med researrangörer (Travel Trade) på flera marknader, samt med speciellt riktad marknadsbearbetning på de tysktalande och holländska marknaderna.