Nytt projekt ska stärka besöksnäringen

  • publicerad

Smålands Turism har beviljats stöd av Region Jönköpings län och Tillväxtverket för att stärka besöksnäringen i och med coronapandemin.

Coronapandemins effekter på besöksnäringen har varit överproportionerligt stora och drabbat Jönköpings län hårt. Bara under perioden mars till juni tappade länet ca 1 miljard kronor i intäkter från utländska besökare. Besöksnäringen kräver en snabbare omställning än förväntat och med anledning av de utmaningar som vår näring står inför har Staten utlyst extra medel som Smålands Turism får en del av Tillväxtverket. Region Jönköpings län arbetar för att länet ska vara en attraktiv, tillgänglig och global region och har möjliggjort projektet genom att stödja det ekonomiskt med extra tillskott. Den sammanlagda budgeten på drygt 11 miljoner kronor innebär att vi på Smålands Tursim omgående startar upp det nya projektet - "Ett innovativt, diversifierat och hållbart besöksnäringsliv i Norra Småland".

Riktade insatser för företagen
Under projekttiden på 2,5 år kommer en rad åtgärder fokusera på att stärka företagen som står inför potentiellt stora marknadsförändringar i och med pandemin.
Vid projektstart kommer mycket resurser att läggas på mötesbranschen då denna är hårt drabbad och i behov att utveckla nya format. Fördjupad omvärldskunskap och trendanalyser ska lägga grunden för insatserna för faktisk omställning och ge företagen möjlighet att anpassa sig.

I nästa steg kommer små och medelstora företag som arbetar inom besöksnäringen i länet att främjas genom direkta insatser som kartläggning, rådgivning och analyser. Region Jönköpings län kommer även att tillhandahålla investeringsstöd till företagen.

- Det är en underbar lättnad att med kraft kunna fortsätta arbeta med utveckling och den förändringsprocess som företagen står inför till följd av pandemin. Samt att genom företagscheckar ge företagen möjlighet och frihet att agera agilt på inhämtad kunskap, säger Helene Berg, VD Smålands Turism.

Tillväxtverket stöttar besöksnäringen
Tillväxtverket motiverar sitt beslut att tilldela Smålands Turism projektmedel ur den Europeiska regionala utvecklingsfonden med att projektet bidrar till att stärka såväl företagen och främjandeaktörerna som destinationer och besöksmål efter den kris som pandemin Covid-19 framkallat. Projektet är en del i ett långsiktigt arbete med företagsfrämjande och destinationsutvecklande insatser som berör både näring, kommuner och främjarorganisationer.

- En välutvecklad besöksnäring skapar en starkare ort som attraherar, behåller och utvecklar människor och företag. Vi ser fram emot att ha ett tätt och fokuserat samarbete med region, kommuner och företag i det här projektet, avslutar Helene Berg, VD Smålands Turism.

Johan Delfalk var projektledare för det nu avslutade projektet HPU (Hållbar produktutveckling) och kommer att fortsätta som projektledare för det nya projektet.

par på fik i Småland.
Projektet ska bland annat stötta företag som erbjuder möten och konferenser.

vill du veta mer?

  • relaterat

Michaelas sommartips på lokala drycker -komplettera sommarens upplevelser med drycker som smakar Småland.

Läskande drycker hör årstiden till och förhöjer en sommarlunch, en grillbuffé eller en härlig picknickkorg i naturen. Nu finns det en rad spännande lokala drycker att välja bland. Michaela Ullmark på Slottsvillan i Huskvarna ger oss sina bästa tips på hur du kan servera småländsk sommar i glaset.

Grännas polkagrisar och unik cykelupplevelse lyfts i kampanj på TripAdvisor

Nu pågår en Sverigekampanj på Tripadvisor - en av världens största reseplattformar. I samverkan med Visit Sweden och andra regioner presenterar vi Sveriges utbud inom natur, mat, kultur och design för utländska turister. Från vårt län lyfter vi Grännas kända polkagrisar och Cykla i Filmlandskapet.

Besökare välkomnas att smaka Småland i glaset – The Drinkable Country är här

Mat och dryck på Wallby Säteri, en av 16 utvalda leverantörer med ett bord i kampanjen Sweden - the Drinkable Country
Visit Sweden introducerar Sweden- The Drinkable Country och Smålands Turism ser stora möjligheter för företagen i regionen, både dryckesproducenterna och besöksnärings-företagen som redan har inspirerats till att utveckla nya lokala alkoholfria smakupplevelser.

Visit Sweden har lanserat svemesterkampanj för den svenska marknaden

Upplevelseguiden tipsar bland annat om måltidsupplevelser i norra Småland.
Visit Sweden kör nu sin svemesterkampanj för att marknadsföra Sverige mot den inhemska marknaden. Besökares reseberättelser ska inspirera andra och man vill nå resenärerna redan i planeringsstadiet. Kampanjen består av två delar, De ofrivilliga turisternas guide till Sverige och Upplevelseguiden.

Björkhaga Hotell & Konferens förstärker sin position som mötesanläggning genom nyförvärv av Mullsjö Hotell

Ägarna till nya Mullsjö Hotell & Konferens, Katarina Kvarnström och Peter Lundberg, framför Björkhaga Hotell & Konferens.
Den 1 juni nåddes vi av nyheten att Björkhaga Hotell & Konferens har köpt Mullsjö Hotell. Genom förvärvet kan de ge kunden en ännu större träffsäkerhet i valet av rätt konferensanläggning samtidigt som de stärker sitt varumärke som mötesanläggning.

Nässjö kommun vill lyfta närområdet genom samarbete med lokal cykelprofil

Daniel Johansson även kallad Cykeldanne (längst till höger) på en av rundorna i sällskap med några lokalbor.
Nässjö kommun har inlett ett samarbete med äventyraren och cykelprofilen Daniel Johansson även känd som Cykeldanne. Med hans hjälp ska besökare och lokalbefolkning upptäcka närområdet och platser de inte visste fanns genom att haka på rådande cykeltrend.