Nytt projekt ska stärka besöksnäringen

  • publicerad

Smålands Turism har beviljats stöd av Region Jönköpings län och Tillväxtverket för att stärka besöksnäringen i och med coronapandemin.

Coronapandemins effekter på besöksnäringen har varit överproportionerligt stora och drabbat Jönköpings län hårt. Bara under perioden mars till juni tappade länet ca 1 miljard kronor i intäkter från utländska besökare. Besöksnäringen kräver en snabbare omställning än förväntat och med anledning av de utmaningar som vår näring står inför har Staten utlyst extra medel som Smålands Turism får en del av Tillväxtverket. Region Jönköpings län arbetar för att länet ska vara en attraktiv, tillgänglig och global region och har möjliggjort projektet genom att stödja det ekonomiskt med extra tillskott. Den sammanlagda budgeten på drygt 11 miljoner kronor innebär att vi på Smålands Tursim omgående startar upp det nya projektet - "Ett innovativt, diversifierat och hållbart besöksnäringsliv i Norra Småland".

Riktade insatser för företagen
Under projekttiden på 2,5 år kommer en rad åtgärder fokusera på att stärka företagen som står inför potentiellt stora marknadsförändringar i och med pandemin.
Vid projektstart kommer mycket resurser att läggas på mötesbranschen då denna är hårt drabbad och i behov att utveckla nya format. Fördjupad omvärldskunskap och trendanalyser ska lägga grunden för insatserna för faktisk omställning och ge företagen möjlighet att anpassa sig.

I nästa steg kommer små och medelstora företag som arbetar inom besöksnäringen i länet att främjas genom direkta insatser som kartläggning, rådgivning och analyser. Region Jönköpings län kommer även att tillhandahålla investeringsstöd till företagen.

- Det är en underbar lättnad att med kraft kunna fortsätta arbeta med utveckling och den förändringsprocess som företagen står inför till följd av pandemin. Samt att genom företagscheckar ge företagen möjlighet och frihet att agera agilt på inhämtad kunskap, säger Helene Berg, VD Smålands Turism.

Tillväxtverket stöttar besöksnäringen
Tillväxtverket motiverar sitt beslut att tilldela Smålands Turism projektmedel ur den Europeiska regionala utvecklingsfonden med att projektet bidrar till att stärka såväl företagen och främjandeaktörerna som destinationer och besöksmål efter den kris som pandemin Covid-19 framkallat. Projektet är en del i ett långsiktigt arbete med företagsfrämjande och destinationsutvecklande insatser som berör både näring, kommuner och främjarorganisationer.

- En välutvecklad besöksnäring skapar en starkare ort som attraherar, behåller och utvecklar människor och företag. Vi ser fram emot att ha ett tätt och fokuserat samarbete med region, kommuner och företag i det här projektet, avslutar Helene Berg, VD Smålands Turism.

Johan Delfalk var projektledare för det nu avslutade projektet HPU (Hållbar produktutveckling) och kommer att fortsätta som projektledare för det nya projektet.

par på fik i Småland.
Projektet ska bland annat stötta företag som erbjuder möten och konferenser.

vill du veta mer?

  • relaterat

Småland matchar tyskarnas resedröm även efter pandemin

Branschens trender är entydiga: tyskarna längtar efter att få resa men förväntar sig större flexibilitet, trygghet och säkerhet än tidigare. Det framgick på ITB, världens största fack- och konsumentmässa för turism, som i år var helt digital.

Kampanj för att stötta mötesbranschen i Jönköpings län

flotte på Vättern
Med glimten i ögat vill vi påminna om att Småland har tänkt till för att besökare ska kunna åka på konferens, bo på hotell och koppla av en stund när världen krisar mindre. Filmer i sociala medier kommer leda till en kampanjsajt där länets mötesanläggningar presenteras.

Natur och Ekoturismföretagare erbjuds utvecklingscheck på upp till 150 000 kronor. Vi kan hjälpa till med din ansökan!

Kvinna i kajak
Tillväxtverket erbjuder utvecklingscheckar till natur- och ekoturismföretag. Syftet är att företagen ska stärka sin förmåga att utveckla och ställa om sin verksamhet.

Småland ökade sitt PR-värde trots reserestriktioner!

kaffekanna häller upp kokkaffe i Småland
Pandemin tvingade oss att ställa in planerade pressresor under 2020. Men tack vare vårt konstanta arbete med journalister och influencers före utbrottet av covid-19, har fantastiska artiklar och utrymme i tysk tv gett ett stort genomslag!

De småskaliga bryggerierna blomstrar

Humle
Ska man prata lokala och småskaliga finns det all anledning att prata öl. Det är en uråldrig dryck som gått från att vara superlokal till att domineras av ölindustrins jättar, för att på senare tid åter kännetecknas av mångfald och ett ökande antal mindre, lokala producenter.

Ny kampanj ska lyfta Smålands nationaldag

Tjej äter marsipantårta i Småland.
För att skapa uppmärksamhet nationellt kör Smålands Turism tillsammans med Region Kalmar län i Kalmar och Destination Småland i Kronoberg en kampanj på Fössta tossdan i mass – smålänningarnas egen nationaldag! Genom sponsring i sociala medier vill vi sprida glädje med tååtor och småländska uttryck.