Pressbesök Store Mosse

  • publicerad

Store Mosse nationalpark är ett av de besöksmål i länet som ofta får förfrågningar om pressbesök från internationell press. Här kan besökare uppleva naturum, åka skidor, vandra med snöskor, spana på fåglar och mycket mer.

Genom att ta emot internationella journalister, bloggare och influencers från noga utvalda tidningar och webbsiter når företag inom besöksnäringen möjliga besökare i betrodda kanaler. Smålands Turism arbetar tätt med Visit Sweden för att säkerställa att de slutliga artiklarna och blogginläggen inte bara når så många som möjligt utan även rätt målgrupper.

Ett besöksmål som mer än gärna arbetar med pressbesök är Store Mosse nationalpark.
- Vi är glada för all positiv uppmärksamhet och publicitet vi kan få! säger Carina Härlin, verksamhetschef Store Mosse, som är van att ta emot besök från internationell press.

Ett varmt välkomnande är en bra start
Carina försöker att tacka ja till så många förfrågningar som möjligt. Men vid de tillfällen då tiden inte räcker till för att leda en hel aktivitet är det värdefullt att hålla en kort presentation av verksamheten.
- Jag har som regel att jag alltid hälsar välkommen! Finns det tid så fikar vi ihop och går igenom vad de ska få uppleva på mossen, berättar Carina.
Pressbesöken utformas efter varje tillfälle och vad som efterfrågas av den person som kommer. När Lonely Planet U.K besökte Store Mosse sommaren 2018 fokuserade journalisten på John Bauer och då pratade Carina mycket om sägner från området. Vid besök av en fågelintresserad journalist visade hon istället upp fågeltornet.

Annorlunda upplevelser lockar mest
Den aktivitet som fått störst uppmärksamhet i pressen är snöskovandringen, något som ofta förknippas med vinter men som även används för att ta sig ut på mossen under sommartid.
Carina berättar att den holländska musikalstjärnan Kim Lian med familj och filmteam fick testa snöskorna vid sitt besök i somras.
- Kim och familjen hade väldigt roligt tillsammans när de sprang runt i snöskorna, trillade och blev blöta, men skrattade igen. Det var härligt att ha dem här, berättar hon.
Snöskovandring är en annorlunda aktivitet som skapar uppmärksamhet och ger fina bilder, men som inte säkert är det som faktiskt bokas mest på plats. De aktiviteter som flest besökare kommer för att delta i är firandet av Nationalparkernas dag, Fladdermuskvällen samt utställningar för svamp och äpplen med experter på plats. Och så klart fria besök på mossen och naturum.
- Det viktigaste för oss är att besökarna kommer hit och får uppleva mossen, en mycket unik plats. Vi vill ge dem helheten, att besökarna från till exempel Storbritannien och Tyskland får en förståelse för naturen i sina hemländer och värdet av sina egna nationalparker, säger Carina.

Fortsatt utveckling
Genom utvecklingsinsatser tillsammans med Smålands Turism har Store Mosse fått mer kunskap om vad som attraherar internationella besökare, och har därefter uppdaterat texter och startat samarbeten med andra aktörer.
- Då vi inte alltid har egna resurser samarbetar vi gärna, till exempel kring äventyrsguidningar. Tillsammans kan vi få fram hur mycket idéer som helst! avslutar Carina Härlin.


Bra att känna till
Medialandskapet förändras. Nu mer tar vi inte bara emot journalister som vill skriva djupa reportage utan även bloggare och influencers. Fokus för dem ligger på att skapa snyggt innehåll i sina konton. Bra bilder är högprioriterat. Bloggaren/influencern publicerar ofta material ganska snabbt efter sitt besök, medan journalisternas reportage tar längre tid. Det är inte ovanligt att publicering i tidningar och magasin kan dröja upp till ett år efter att besöket ägt rum. Med andra ord, ha tålamod efter att ni haft journalister på besök.

vill du veta mer?

  • relaterat

Småland matchar tyskarnas resedröm även efter pandemin

Branschens trender är entydiga: tyskarna längtar efter att få resa men förväntar sig större flexibilitet, trygghet och säkerhet än tidigare. Det framgick på ITB, världens största fack- och konsumentmässa för turism, som i år var helt digital.

Kampanj för att stötta mötesbranschen i Jönköpings län

flotte på Vättern
Med glimten i ögat vill vi påminna om att Småland har tänkt till för att besökare ska kunna åka på konferens, bo på hotell och koppla av en stund när världen krisar mindre. Filmer i sociala medier kommer leda till en kampanjsajt där länets mötesanläggningar presenteras.

Natur och Ekoturismföretagare erbjuds utvecklingscheck på upp till 150 000 kronor. Vi kan hjälpa till med din ansökan!

Kvinna i kajak
Tillväxtverket erbjuder utvecklingscheckar till natur- och ekoturismföretag. Syftet är att företagen ska stärka sin förmåga att utveckla och ställa om sin verksamhet.

Småland ökade sitt PR-värde trots reserestriktioner!

kaffekanna häller upp kokkaffe i Småland
Pandemin tvingade oss att ställa in planerade pressresor under 2020. Men tack vare vårt konstanta arbete med journalister och influencers före utbrottet av covid-19, har fantastiska artiklar och utrymme i tysk tv gett ett stort genomslag!

De småskaliga bryggerierna blomstrar

Humle
Ska man prata lokala och småskaliga finns det all anledning att prata öl. Det är en uråldrig dryck som gått från att vara superlokal till att domineras av ölindustrins jättar, för att på senare tid åter kännetecknas av mångfald och ett ökande antal mindre, lokala producenter.

Ny kampanj ska lyfta Smålands nationaldag

Tjej äter marsipantårta i Småland.
För att skapa uppmärksamhet nationellt kör Smålands Turism tillsammans med Region Kalmar län i Kalmar och Destination Småland i Kronoberg en kampanj på Fössta tossdan i mass – smålänningarnas egen nationaldag! Genom sponsring i sociala medier vill vi sprida glädje med tååtor och småländska uttryck.