Pressbesök Store Mosse

  • publicerad

Store Mosse nationalpark är ett av de besöksmål i länet som ofta får förfrågningar om pressbesök från internationell press. Här kan besökare uppleva naturum, åka skidor, vandra med snöskor, spana på fåglar och mycket mer.

Genom att ta emot internationella journalister, bloggare och influencers från noga utvalda tidningar och webbsiter når företag inom besöksnäringen möjliga besökare i betrodda kanaler. Smålands Turism arbetar tätt med Visit Sweden för att säkerställa att de slutliga artiklarna och blogginläggen inte bara når så många som möjligt utan även rätt målgrupper.

Ett besöksmål som mer än gärna arbetar med pressbesök är Store Mosse nationalpark.
- Vi är glada för all positiv uppmärksamhet och publicitet vi kan få! säger Carina Härlin, verksamhetschef Store Mosse, som är van att ta emot besök från internationell press.

Ett varmt välkomnande är en bra start
Carina försöker att tacka ja till så många förfrågningar som möjligt. Men vid de tillfällen då tiden inte räcker till för att leda en hel aktivitet är det värdefullt att hålla en kort presentation av verksamheten.
- Jag har som regel att jag alltid hälsar välkommen! Finns det tid så fikar vi ihop och går igenom vad de ska få uppleva på mossen, berättar Carina.
Pressbesöken utformas efter varje tillfälle och vad som efterfrågas av den person som kommer. När Lonely Planet U.K besökte Store Mosse sommaren 2018 fokuserade journalisten på John Bauer och då pratade Carina mycket om sägner från området. Vid besök av en fågelintresserad journalist visade hon istället upp fågeltornet.

Annorlunda upplevelser lockar mest
Den aktivitet som fått störst uppmärksamhet i pressen är snöskovandringen, något som ofta förknippas med vinter men som även används för att ta sig ut på mossen under sommartid.
Carina berättar att den holländska musikalstjärnan Kim Lian med familj och filmteam fick testa snöskorna vid sitt besök i somras.
- Kim och familjen hade väldigt roligt tillsammans när de sprang runt i snöskorna, trillade och blev blöta, men skrattade igen. Det var härligt att ha dem här, berättar hon.
Snöskovandring är en annorlunda aktivitet som skapar uppmärksamhet och ger fina bilder, men som inte säkert är det som faktiskt bokas mest på plats. De aktiviteter som flest besökare kommer för att delta i är firandet av Nationalparkernas dag, Fladdermuskvällen samt utställningar för svamp och äpplen med experter på plats. Och så klart fria besök på mossen och naturum.
- Det viktigaste för oss är att besökarna kommer hit och får uppleva mossen, en mycket unik plats. Vi vill ge dem helheten, att besökarna från till exempel Storbritannien och Tyskland får en förståelse för naturen i sina hemländer och värdet av sina egna nationalparker, säger Carina.

Fortsatt utveckling
Genom utvecklingsinsatser tillsammans med Smålands Turism har Store Mosse fått mer kunskap om vad som attraherar internationella besökare, och har därefter uppdaterat texter och startat samarbeten med andra aktörer.
- Då vi inte alltid har egna resurser samarbetar vi gärna, till exempel kring äventyrsguidningar. Tillsammans kan vi få fram hur mycket idéer som helst! avslutar Carina Härlin.


Bra att känna till
Medialandskapet förändras. Nu mer tar vi inte bara emot journalister som vill skriva djupa reportage utan även bloggare och influencers. Fokus för dem ligger på att skapa snyggt innehåll i sina konton. Bra bilder är högprioriterat. Bloggaren/influencern publicerar ofta material ganska snabbt efter sitt besök, medan journalisternas reportage tar längre tid. Det är inte ovanligt att publicering i tidningar och magasin kan dröja upp till ett år efter att besöket ägt rum. Med andra ord, ha tålamod efter att ni haft journalister på besök.

vill du veta mer?

  • relaterat

Småland hjälper dig att synas online!

två kvinnor pekar på en karta på en mobiltelefon
Nu har vi möjlighet att erbjuda ditt företag hjälp att synas online – helt kostnadsfritt! Träffa våra digitala coacher som tar fram en plan efter just ditt företags utmaningar.

Jönköpings län lockar allt fler utländska besökare

Tysk turist som sitter i en vagn tillsammans med andra turister och fotar älgar på Skullaryds Älgpark.
Trots regn och rusk kom turisterna till Jönköpings län. Nästan hälften av sommarens totala gästnätter spenderades under juli, men under augusti sjönk det rejält. Det största tappet under sommaren var de svenska turisterna, framför allt de som övernattar på camping.

En spirande sommar för Rosenlunds rosarium och herrgård

Rosenlunds herrgård, baksidan
Tillsammans med Destination Jönköping är vi med och utvecklar platsen Rosenlunds rosarium och herrgård. Denna sommar var den första där det erbjöds fasta guidade vandringar samt en mängd nya aktiviteter och evenemang.

Regional besöksnäringsstrategi för Jönköpings län 2023-2030

Två personer som cyklar uppför Huskvarnaberget i soldnedgång.
För att stärka besöksnäringen och lägga en gemensam grund för hållbar platsutveckling och innovation inom näringen, har Region Jönköpings län tillsammans med Smålands Turism tagit fram länets första regionala besöksnäringsstrategi i nära samverkan med länets kommuner och aktörer från besöksnäringen.

Sommaren är här – tyska charterflygen landar igen

Eurowings discovery flygplan som landar för första gången med årets charterresor på Jönköping Airport som spolas med en ridå av vatten av flygplatsens räddningstjänst.
Den 29 juni landade årets första charterflyg från Frankfurt på Jönköping Airport. Det är det Lufthansaägda flygbolaget Eurowings Discover, som flyger i år. Händelsen hyllades på flygplatsen.

Länets första regionala besöksnäringsstrategi beslutad

Den 13 juni 2023 fattade regionfullmäktige beslut om Regional besöksnäringsstrategi för Jönköpings län 2023–2030. Strategin är den första som gjorts för vårt län och den har tagits fram av Region Jönköpings län och Smålands Turism i nära samarbete med länets kommuner och flera andra aktörer.