Store Mosse nationalpark är ett av de besöksmål i länet som ofta får förfrågningar om pressbesök från internationell press. Här kan besökare uppleva naturum, åka skidor, vandra med snöskor, spana på fåglar och mycket mer.
Genom att ta emot internationella journalister, bloggare och influencers från noga utvalda tidningar och webbsiter når företag inom besöksnäringen möjliga besökare i betrodda kanaler. Smålands Turism arbetar tätt med Visit Sweden för att säkerställa att de slutliga artiklarna och blogginläggen inte bara når så många som möjligt utan även rätt målgrupper.
Ett besöksmål som mer än gärna arbetar med pressbesök är Store Mosse nationalpark.
- Vi är glada för all positiv uppmärksamhet och publicitet vi kan få! säger Carina Härlin, verksamhetschef Store Mosse, som är van att ta emot besök från internationell press.
Ett varmt välkomnande är en bra start
Carina försöker att tacka ja till så många förfrågningar som möjligt. Men vid de tillfällen då tiden inte räcker till för att leda en hel aktivitet är det värdefullt att hålla en kort presentation av verksamheten.
- Jag har som regel att jag alltid hälsar välkommen! Finns det tid så fikar vi ihop och går igenom vad de ska få uppleva på mossen, berättar Carina.
Pressbesöken utformas efter varje tillfälle och vad som efterfrågas av den person som kommer. När Lonely Planet U.K besökte Store Mosse sommaren 2018 fokuserade journalisten på John Bauer och då pratade Carina mycket om sägner från området. Vid besök av en fågelintresserad journalist visade hon istället upp fågeltornet.
Annorlunda upplevelser lockar mest
Den aktivitet som fått störst uppmärksamhet i pressen är snöskovandringen, något som ofta förknippas med vinter men som även används för att ta sig ut på mossen under sommartid.
Carina berättar att den holländska musikalstjärnan Kim Lian med familj och filmteam fick testa snöskorna vid sitt besök i somras.
- Kim och familjen hade väldigt roligt tillsammans när de sprang runt i snöskorna, trillade och blev blöta, men skrattade igen. Det var härligt att ha dem här, berättar hon.
Snöskovandring är en annorlunda aktivitet som skapar uppmärksamhet och ger fina bilder, men som inte säkert är det som faktiskt bokas mest på plats. De aktiviteter som flest besökare kommer för att delta i är firandet av Nationalparkernas dag, Fladdermuskvällen samt utställningar för svamp och äpplen med experter på plats. Och så klart fria besök på mossen och naturum.
- Det viktigaste för oss är att besökarna kommer hit och får uppleva mossen, en mycket unik plats. Vi vill ge dem helheten, att besökarna från till exempel Storbritannien och Tyskland får en förståelse för naturen i sina hemländer och värdet av sina egna nationalparker, säger Carina.
Fortsatt utveckling
Genom utvecklingsinsatser tillsammans med Smålands Turism har Store Mosse fått mer kunskap om vad som attraherar internationella besökare, och har därefter uppdaterat texter och startat samarbeten med andra aktörer.
- Då vi inte alltid har egna resurser samarbetar vi gärna, till exempel kring äventyrsguidningar. Tillsammans kan vi få fram hur mycket idéer som helst! avslutar Carina Härlin.
Bra att känna till
Medialandskapet förändras. Nu mer tar vi inte bara emot journalister som vill skriva djupa reportage utan även bloggare och influencers. Fokus för dem ligger på att skapa snyggt innehåll i sina konton. Bra bilder är högprioriterat. Bloggaren/influencern publicerar ofta material ganska snabbt efter sitt besök, medan journalisternas reportage tar längre tid. Det är inte ovanligt att publicering i tidningar och magasin kan dröja upp till ett år efter att besöket ägt rum. Med andra ord, ha tålamod efter att ni haft journalister på besök.