Privatresandet växer både i Sverige och utomlands

  • publicerad

Statistik från Tillväxtverket visar att Småland behåller sin plats som Sveriges 4:e största turistdestination mätt i gästnätter.

Tillväxtverket publicerade den 18 juni Turismens årsbokslut 2018 som visar att turismen i Sverige ökar, både gällande svenska och utländska besökare.

Mellan 2010 och 2018 har andelen sålda rum till privatresenärer ökat från 37 procent till 46 procent. Den långsiktiga trenden med en växande andel privatresande är också tydlig i de data som redovisar svenska fritids- och affärsresenärers konsumtion i Sverige. Sedan 2000 har fritidsresenärernas konsumtion ökat med närmare 90 procent i löpande priser, jämfört med affärsresenärernas konsumtion som under motsvarande period ökat med cirka 30 procent.

-Vikten av att ha en diversifierad besöksnäring ökar och långsiktigt ser vi att det är inom det privata resandet som ökningarna sker, snarare än inom affärsresandet. Det ställer andra krav på vår besöksnäring men ger även fler möjlighet att dra nytta av en näring i tillväxt då privatresenärer konsumerar och upplever över ett bredare spektrum, säger Helene Berg, VD Smålands Turism.

Pressmeddelande samt Turismens bokslut 2018 finns att läsa via länkarna nedan.

Turister besöker Mullsjö, Småland
Foto: Björkhaga Hotell och Konferens

vill du veta mer?

  • relaterat

Småland matchar tyskarnas resedröm även efter pandemin

Branschens trender är entydiga: tyskarna längtar efter att få resa men förväntar sig större flexibilitet, trygghet och säkerhet än tidigare. Det framgick på ITB, världens största fack- och konsumentmässa för turism, som i år var helt digital.

Kampanj för att stötta mötesbranschen i Jönköpings län

flotte på Vättern
Med glimten i ögat vill vi påminna om att Småland har tänkt till för att besökare ska kunna åka på konferens, bo på hotell och koppla av en stund när världen krisar mindre. Filmer i sociala medier kommer leda till en kampanjsajt där länets mötesanläggningar presenteras.

Natur och Ekoturismföretagare erbjuds utvecklingscheck på upp till 150 000 kronor. Vi kan hjälpa till med din ansökan!

Kvinna i kajak
Tillväxtverket erbjuder utvecklingscheckar till natur- och ekoturismföretag. Syftet är att företagen ska stärka sin förmåga att utveckla och ställa om sin verksamhet.

Småland ökade sitt PR-värde trots reserestriktioner!

kaffekanna häller upp kokkaffe i Småland
Pandemin tvingade oss att ställa in planerade pressresor under 2020. Men tack vare vårt konstanta arbete med journalister och influencers före utbrottet av covid-19, har fantastiska artiklar och utrymme i tysk tv gett ett stort genomslag!

De småskaliga bryggerierna blomstrar

Humle
Ska man prata lokala och småskaliga finns det all anledning att prata öl. Det är en uråldrig dryck som gått från att vara superlokal till att domineras av ölindustrins jättar, för att på senare tid åter kännetecknas av mångfald och ett ökande antal mindre, lokala producenter.

Ny kampanj ska lyfta Smålands nationaldag

Tjej äter marsipantårta i Småland.
För att skapa uppmärksamhet nationellt kör Smålands Turism tillsammans med Region Kalmar län i Kalmar och Destination Småland i Kronoberg en kampanj på Fössta tossdan i mass – smålänningarnas egen nationaldag! Genom sponsring i sociala medier vill vi sprida glädje med tååtor och småländska uttryck.