Privatresandet växer både i Sverige och utomlands

  • publicerad

Statistik från Tillväxtverket visar att Småland behåller sin plats som Sveriges 4:e största turistdestination mätt i gästnätter.

Tillväxtverket publicerade den 18 juni Turismens årsbokslut 2018 som visar att turismen i Sverige ökar, både gällande svenska och utländska besökare.

Mellan 2010 och 2018 har andelen sålda rum till privatresenärer ökat från 37 procent till 46 procent. Den långsiktiga trenden med en växande andel privatresande är också tydlig i de data som redovisar svenska fritids- och affärsresenärers konsumtion i Sverige. Sedan 2000 har fritidsresenärernas konsumtion ökat med närmare 90 procent i löpande priser, jämfört med affärsresenärernas konsumtion som under motsvarande period ökat med cirka 30 procent.

-Vikten av att ha en diversifierad besöksnäring ökar och långsiktigt ser vi att det är inom det privata resandet som ökningarna sker, snarare än inom affärsresandet. Det ställer andra krav på vår besöksnäring men ger även fler möjlighet att dra nytta av en näring i tillväxt då privatresenärer konsumerar och upplever över ett bredare spektrum, säger Helene Berg, VD Smålands Turism.

Pressmeddelande samt Turismens bokslut 2018 finns att läsa via länkarna nedan.

Turister besöker Mullsjö, Småland
Foto: Björkhaga Hotell och Konferens

vill du veta mer?

  • relaterat

Måltidsupplevelsens framtid

Måltidsupplevelser blir framöver en större del av en destinations attraktion. Måltidsturism är inte längre en ”nischaktivitet” utan en aktivitet för alla. UNWTO pekar på att en tredjedel av resenärers hela resebudget läggs på mat och måltid. Men vad är det man vill lägga sina pengar på?

Kultursatsning från Smålands Turism

Den ökade efterfrågan på kulturupplevelser har utmynnat i ett samarbete mellan Smålands Turism och länets hembygdsförbund. Det nystartade projektet "Kulturarvet som besöksmål" har som syfte att utveckla hembygdsföreningarnas aktiviteter för att möta efterfrågan.

Besöksnäringen - en integrerad del av samhället som skapar lokal attraktivitet

Under hösten har vi påbörjat workshops om besöksnäringen i samarbete med Christina Thorstensson på Tjugoettkonsulten. Kommunala tjänstemän och politiker i länet ska få lära sig mer om branschen och få upp ögonen för besöksnäringens villkor och hur attraktivitet och besöksnäring hänger ihop.

Internationell kampanj från Visit Sweden "Discover the Originals " med avstamp i småländska Bolmen

Flera platser i Sverige förknippas mer för IKEA produkten, uppkallad efter orten, än vad som faktiskt finns att uppleva där. Syftet med kampanjen är att rikta fokus mot de platser som döljer sig bakom IKEAs produktnamn och där har Bolmen i Småland en huvudroll.

Hur blir Småland en cykeldestination?

Småland är ett skogsrikt landskap med goda förutsättningar för vackra leder.  Här ses några av cykelexperterna under besöket i september.
Med ett starkt nätverk av olika aktörer såsom t.ex. beslutsfattare, markägare och restauranger läggs grunden för en framgångsrik cykeldestination. Kevin Suhr och Jan Oggier från Bikeplan och destinationsutvecklare Chris Doyle visar oss hur vi kan växa och vända svagheter till styrkor.

Nominera din kandidat till Årets Turismpris 2022!

Vem blir vinnaren av turismpriset 2022? Nominera din kandidat senast den 1 december 2021.
Företag eller organisationer som utvecklar besöksnäringen i Jönköpings län – nu är det dags att nominera era kandidater till Årets Turismpris 2022!